Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1423 ggr
valorous.kid
0

Gräver gångar

Hej! Jag har inga problem egentligen med att mina kaniner gräver små hål att bo i eller om dom gräver upp lite kall sjön jord att vila i. MEN min hona gräver gångar! Dom blir över en meter och hon gräver hela tiden. Jag har fyllt igen dom med jämna mellanrum men hon gräver upp igen. Har lagt en planka över stället där hon gräver så hon har slutat. Men till frågan: -Ska jag låta henne gräva? Jag är rädd att den ska rasa ihop, eller att hon ska bygga ett helt system och vägra komma upp igen DX Tänk om hon gräver en gång ut :S (hålan är mitt i hagen så hon ska behöva gräva långt innan hon kommer ut men i alla fall)

fsigge
0

det är ju väldigt bra att låta kaniner gräv om de har möjlighet att göra det för det är naturligt för de och det har något att göra ett bra tag och sedan att klorna klipas ner. Fast jag tror inte att det rasar ihop. min kanin gjorde ett hål på två meter ner i marken som hon låg och vila i. hon la in sina leksaker där och allting och fick aldrig upp de så när jag skulle flytta Hage så täppte jag bara igen hålet igen och det var ett väldit svårt och sedan fick man köpa  gräs också för att det skulle se snyggt ut.

Frida

valorous.kid
0

#1 så jag borde låta henne gräva?

fsigge
0

#2 det är väldigt svårt att täppa igen hålen och så blir gräsmattan förstörd men annars skulle jag låta kaninen gräva. Om du är osäker på om dig kanin skulle kunna rymma genom hålet så tycker jag inte att du ska låta kaninen gräva. du kan ju ha en liten sandlåda istället och galler i botten av hagen ( om du har en stor Hage så att en liten sandlåda får plats. då får hon ju ändå gräva lite. Jag hade ju en hona som grävde stora djupa gångar men jag snickrade ihop en liten sandlåda att gräva i och sedan galler i botten. Jag tycker att du ska skaffa galler.

Frida