Skator-problem
Skatorna här omkring är bra elaka och älskar att retas och anfalla min kanin Milo. Förra sommaren hackade dom sönder hans ansikte två gånger innan jag lyckades fixa en lösning, ett nät som hängde över kompostgallret.
I år har jag gjort hans bur större då han är den enda kvar, hade tre förra sommaren men den ena trivdes inte så hon flyttade till ett nytt hem och den andra blev tyvärr sjuk och fick avlivas. Men det är inte det viktiga här utan det är att jag inte längre kan ha nät över hans Hage. Den är ungefär 20 kvm stor och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet… Skatorna har inte skadat honom än i år men dom börjar komma för nära igen, flera gånger har jag fått jaga bort dom från vår altan och det är oftast mer än två skator här samtidigt.
Är det någon fler som har samma problem? Någon som har kommit på en lösning?
Milo ser inte längre fram emot att gå ut och är ingen människa ute samtidigt så gömmer han sig mest. :/
Tacksam för svar! :)
Kan man inte ha upphängda cd-skivor lite var stans i och omkring buren? Vinden gör att de snurrar lite och då blir ju skatorna inte så tuffa längre. Det går säkert att hänga upp annat som fladdrar med vinden om du inte vill ha skivorna.
Har någorlunda problem men vi hängde tygstycken runt balkongen mina kaniner är på och skatorna har minskat väldigt mycket, kan hända att de nångång kommer men inte alls lika ofta :)
#1 Det finns som inte mycket att hänga i mitt på en gräsmatta :/ Men i kanten på altankanten kan jag ju det :)
#2 Vet inte riktigt hur det ska hjälpa mig dock :/ Skatorna sitter som på gräsmattan runt hagen och uppe på taket på altanen. :(
#3 men sätt fast tygremsor i hagen? vet ju inte precis hur det ser ut hos dig, men annars kanske du kan sätta upp pinnar med "skrämselsaker" på, alltså typ tyg eller cd-skivor
#4 Oj då, vad fel jag läste 🤔 Det låter som en bra idé :) både tygremsorna som #2 sa och det du sa :)
Glöm tygremsor och annat. Blir skatorna hungriga eller ökar i antal kommer din kanin helt säkert bli fågelmat! Riktiga burar med ordentligt nät. Inte ens hönsnät eller annat billigt nät håller fåglar, illrar, katter eller andra rovdjur borta. Som att spela lotto med kanin liven om man inte rovdjurs säkrar burarna. Alla burar här som är ute har dubbla nät av hög kvalitet. Ett måste!
Håller med #6
Skydda din kanin tills du kommit på en bättre lösning, så kan ni inte ha det, vad ska han med den stora hagen till om han inte kan vara där?
Det enda förslag jag kan ge är att bygga om buren så att den blir långsmal löpgård, dels får kaninen bra springyta o dels blir det då lättare att skaffa ett tryggt o säkert tak. Om det nu fungerar med tanke på hur ni har det.
Har hört att det finns ett specialnät som är säkert. Minns ej vad det heter men det dyker säkert upp någon här som vet.
Bärnät? Billigt och stort🙂
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat-och-Staket/Barnat-14520/