Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 597 ggr
Summerdogs
0

Lovande kull?

Rubriken säger sitt.. Men jag står i kö på en kull nu som föds i början av nästa månad. Mamman är rysstecknad zobel blå och är SDK champion med 95p! Pappan är i samma färg fast denna hanen är en tysk imp som är stbf med 95p men har fått 94,5 i Sverige. Från denna kullen så ska jag som sagt ha en hona som ska vara till utställning :) Tror ni att detta kan bli något? Då syftar jag på lite åsikter om vad ni som kan mer en jag eftersom jag är ny på poäng och utställning och allt det ;) 
Hittade tyvärr inget på hennes hemsida där man ser föräldrar tillbaka och sånt

Ljusta
0

Tyvärr säger inte poängen alltid så mycket om hur avkommorna blir, speciellt inte när det gäller Hermelinavel där det kan födas "paddor" som kan bli stora. Om uppfödaren är kunnig så får du be denne att välja ut en lovande unge för utställning (när den blivit lite äldre), så du får en med bra färg, kropp, huvud, öron osv.

Ljustadalens kaningård

fossingen
1

#0 En bra uppfödare vet om kaninungen har bra kropp, färg/teckning, päls m.m och kommer visa dig alla plus och minus på djuret. Köper själv utställningskaniner av en sådan uppfödare som kan sin sak.

Summerdogs
0

#1 Jo hon ska välja ut en åt mig så det är redan löst så sätt! 

Sen om jag vänder på det lite så borde det tekniskt sett bli "finare" ungar av ett par som har bra poäng en ett par som kanske har 92-93p eller? På er så låter det nästan som att det kan komma helt random ungar och så x) Men jag tänker att om det är fina föräldrar så är det större chans att det blir fina ungar 🙂

Ljusta
1

#3 Större chans ja till att få fina ungar, speciellt om uppfödaren är duktig och kombinerar kaniner bra. Men faktum är att två 95:or kan ge "fula" ungar, och två random kaniner kan ge jättefina ungar, så poängen ska man inte gå på helt. Den säger inget om hur bra avelsdjur de är och hur fina avkommor de får. Man kan kolla bakåt i varje kanins stam, är det bara kaniner med höga poäng så ökar ju chansen att det är bra linjer.

Min förra hane, Dvv var utställningschampion (285,5 p) med flera svenska 96:or bakom, men trots det fick han några ungar (tillsammans med högt bedömda honor) som inte var speciellt supersnygga.

Ljustadalens kaningård

Summerdogs
0

Okej! Du skrev bra och jag tror jag förstår principen i det hela :)