Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2998 ggr
[Måra]
0

sallad

Hur mycket och hur ofta får er/era kaniner sallad?

Fridaaaa
0

Aldrig stort sätt.
Har det i princip aldrig hemma.
Men hade jag haft det, hade det blivit max 1 gång/vecka.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NaDa...
0

Jag ger bladgrönt. Olika sorters sallad, örter torkade växter var dag (typ en liten näve) vintertid.
Sen får de knappt någon sallad sommartid. Då får de bladgrönt från naturen. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Cilia.Teddytöserna
1

Har för mig att vanlig salad (salads huvud) kan ge kaninen diare🤔. Ger mina kaniner nästan aldrig salad.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Fridaaaa
0

#3 Ja det kan det, om man ger större mängder. 🙂

Ninwe
1

Jag ger ruccola, persilja eller någon annan form av sallad varje dag. Just isbergssallad (salladshuvud) ges bara ca 1ggr/vecka. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Frosstis
0

Jag ger när vi har hemma :) Inte så ofta men när vi har det så ger jag typ varje dag^^

farvendal
4

Inte så ofta, max 1 gång i veckan. Oftast när jag sitter och hackar taco och kaninerna kollar på mig med ledsna ögon.. då brukar de kunna få ett blad, haha!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

fossingen
0

Ger litegranna när jag gör sallad själv. Hackar det i bitar, då kan de få smaka litegranna :)

djurtok
0

Kan inte kaniner bli drogade av isbergs sallad? Kan man ge dem plocksallad?

För evigt med Gaia

fossingen
1

#9 Drogad av sallad?  🤔

[Måra]
0

9# ja vadå drogad av sallad? :o

Fridaaaa
0

#9 Drogade?! 😮
Hur menar du då?

[cindy2013]
0

Ger min kanin lite sallad då och då :-)

djurtok
0

Aså svårt att förklara men, ja drogade, Läste det på en sida att det är farligt att ge isberssallad i vissa mängder, Då de blir 'drogade' ! Men kan man ge dem plocksallad?

För evigt med Gaia

Fridaaaa
0

#14 Det är felaktigt. Kaniner kan inte bli drogade av sallad. 
Men det stämmer att det inte är bra att ge i större mängder,men det är pga att det är risk för bland annat diareé mm.

Ninwe
0

Kaniner är gjorda för att äta bladgrönsaker. Detta kan man egentligen ge i ganska stor mängd, om man vänjer dem sakta ANNARS är det risk för diarré. Det här tycker alla olika om, men det är iaf vad jag var fått lära mig. :-)

Hälsningar,

djurtok
0

#15 Ja men det gällde JUST Isbergssallad! Typ någonting med just den salladen att göra!

För evigt med Gaia

Fridaaaa
0

#17 Varför sådan otrevlig ton?
Vart har du läst det påståendet någonstanns att de skulle bli drogade?

djurtok
0

#18 Hur kunde det vara otrevlig ton? Jag vet faktiskt inte vad sida hette men det stod som #16 skrev att de fick diarré om man gav de för mycket men att han helst helt skulle undvika Isbergssallad pga ngt i bladen eller roten..

För evigt med Gaia

Mickis1994
0

Sallad är nyttigt men energisnålt. Ju grönare sallad desto nyttigare.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

elinab
2

Det där om att sallad skulle droga kaniner är en ganska vanlig idé i framförallt England och USA. Har för mig att det nämns i bl.a. "Den långa flykten" ("Watership Down"). Men så vitt jag kan förstå är det bara en myt. Men det finns andra anledningar att undvika isbergssallad som flera andra skrivit. För att svara på frågan så ger jag någon form av sallad varje dag. Aldrig isbergssallad men annat bladgrönt tex ruccola, romansallad mm.

Fridaaaa
0

#19  Man läser saker på olika vis, beroende på hur personen i fråga skriver. Vanligt på nätet.😉

djurtok
0

#21 Okej Tack då vet jag! :) #22 Det va absolut inte meningen att låta otrevlig.. ;)

För evigt med Gaia

Ninwe
0

Man hör ju inte vilken ton man menar när man skriver det man "säger". Lätt att det blir fel då! :-)

Hälsningar,

moomiis2
1

Jag ger mina kaniner inte så ofta grönsaker och då lite olika sorter av grönsakermen inte i stora mängder, fast mina kaniner är väldigt vana pga att det har ätit det sen dem var i tre veckors ålder :) Men man ska inte ge för ofta.

Ninwe
0

Jo Bladgrönsaker kan man ge varje dag. :-)

Hälsningar,

slarvigt
1

Jag har för mig att jag har läst någonstans (minns nu inte var) att isbergssallad innehåller något ämne som är farligt för kaniner, om de får sådan sallad i större mängd. I övrigt innehåller det inte mycket näring, men däremot en hel del vatten och kan hålla kaninen från att äta sådant som den behöver äta varje dag. Alltså, helt onödigt att ge. Bättre då att ge örter och andra typer av bladgrönt anser jag.

Ninwe
0

Just isbergssallad bör inte ges mer än någon gång ibland. Men andra Bladgrönsaker kan ges varje dag. :-)

Hälsningar,