Introducera kaniner för varandra
Hejsan,
Imorgon skall jag åka efter en dvärgvädurshona som jag hoppas skall kunna gå tillsammans med min kastrerade hane. Hur introducerar man kaniner bäst för varandra?
H. Sofia
Det är mycket viktigt att du presenterar dem för varandra på ett ställe där ingen varit inne och där ytan är stor (ett rum inomhus). Kaninerna kommer inte kunna sättas i samma bur direkt efter detta utan det kan ta flera månader (men också bara några dagar).
Ytan ska vara stor för att kaninerna ska kunna springa ifrån varandra om det skulle vara nödvändigt.
På första mötet ser du vilken av kaninerna som är den dominanta, dvs den som tar för sig mest. När de ska träffas nästa gång, sätt gärna in dem minst dominanta i området först så att dem känner sig bekväm. Annars kan det hända att dem mest dominanta tycker att området endast är dens och bli elak.
Ha dem tillsammans korta stunder. Tillslut kan du flytta ut dem i till exempel en stor utebur. Det kan hända att dem kommer jaga varandra men så länge det inte blir alltför allvarligt kan du låta det vara.
När jag satte ihop mina honor ute första gången tillsammans så jagades den ena och jag satt och vaktade. Men när det inte var risk för bråk så gick jag iväg och några timmar senare satt dem och slickade varandra.
Att det är osämja i början beror på att det är då de bestämmer rangordning, men med en tillräckligt stor bur med flera olika bolådor ska inte det vara ett problem. En hona och en kastrerad hane brukar funka utmärkt :3
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
Den här artikeln (som tyvärr är på engelska) är väldigt bra ang att "bonda" kaniner! Kan verkligen rekommendera den för alla som vill sätta ihop sina kaniner. Många tips? och råd!
Ljustadalens kaningård
Jag satte ihop en kastrerad hane med en hona för ett tag sedan.
Honan hade träffat hanen genom burgaller när hon var lös i huset i ca 2 veckor, medan han var i sin bur. Han hade varit kastrerade bara 2 veckor, därav väntan.
Sedan släppte jag ihop dem i vårat vardagsrum. Honan parade honom mycket, men efter ett tag lugnande sig båda och det har fungerat kanonbra sedan dess! 🙂
Jag är sådan: antingen sätts dem ihop eller inte alls. Alltså inte träffas, säras, träffas, säras.
Det är bra om de träffas med nät emellan ett tag innan men inte i samma Hage från och till hela tiden. Antingen eller för min del.
Satt ihop 2 honor med. Då var det i en Hage ute.
Och de fick gå ihop sen. Och går fortfarande ihop. Men samma där. Inte släppa ihop och sedan sära, släppa ihop, sära. Tror det blir för stressigt för dem. Antingen eller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.