Kaninen biter gäster
Hur ska man träna kaninen om det endast sker bett när gäster kommer hit. Har fått stänga in honom i den lilla buren för att det inte ska ske. Men buren är jätteliten då han endast har den till att äta sitt hö och ligga på huset därinne. Övrig tid är han ute i köket.
Han är 6 månader gammal och okastrerad. Biter inte oss i hemmet och är snäll mot honan som är 4 månader. De kan vara nära varandra utan problem. (hon är i sin stora bur).
Kan orsaken vara att barnen har en egen hane som är okastrerad och närmare 1 år gammal?
Känns jobbigt att han biter gäster.
En snackar om skadestånd. :/ Han bet ett ordentligt bett och hon fick två sår i handen.
Andra gången blev det blåmärke i benet på en liten pojke som alltid lekt med honom utan problem innan.
Nu gör han utfall mot alla i familjen som kommer. De backar och jag försöker säga att de inte ska visa rädsla. Men nu vågar inte lillkillen hit ens.
Det är ju svårt att träna kaninen om det inte är oss han bråkar med.
Det hjälpte inte att han blev instängd heller. Han blir jättesur om han blir instängd och sliter i inredningen och biter i gallret. Sen är han lugn när de gått.
Finns det något som hjälper? Kastrering? eller omplacering? Avlivning? :/
Båda de andra kaninerna kan mycket väl påverka honom. Men svårt att gissa så här över internet. Men om jag var du skulle jag kastrera och se hur de blir då.
Aut viam inveniam aut faciam
Ja, det är nog det enda rätta! Kände bara att det kanske är mer risk att kastrera när det är sommar. Vet inte om det är sant.
Jag skulle ha honom instängd, inte okej att han biter gästerna. Förstår att de blir upprörda, ett kaninbett gör ont!
Så får han sitta och sura inne i buren, och komma ut när gästerna gått. Lägg över en filt ifall han tramsar (biter i gallret och har sig), alternativt flytta in buren i ett rum där du kan stänga dörren. Klart han blir sur över att bli instängd, men kan man inte uppföra sig så försvinner möjligheten till att få vara ute.
Han överlever att vara instängd när ni har gäster, hade han varit sån hela tiden, även mot er, så hade jag sagt kastrering/avlivning. Men nu när det bara är gäster så skulle jag varit hård, och låst in honom.
Ja, det gör ju inget för oss att han blir sur. Han är rumsren så en större bur på kanske 120 cm kanske skulle vara en idé. Han är ju van att vara lös i köket.
Jag har sett skäckexempel på en kanin som bet sönder stövlar och annat när ägaren kom in i kaninens revir (utegård) Men det gick att få rätsida på den vildingen med. Problemet är ju att vår kanin inte är elak mot oss. Känns svårare att träna honom då det han blir instängd.
Kastrering blir nog nr 1 nu. Han är ju inte ute mer än i koppel så fluglarver lär ju inte vara så stort problem iaf. Vi har sällan flugor inne.
Ja, bita gäster är ju inte okej. Stäng in honom när du har gäster oavsett hur sur han blir, han är säkerligen en väldigt dominant hane som känner sig trängd på sitt revir och ska ha saker på sitt sätt. En fråga, brukar han puffa dem innan han biter? Puffar han vill ha hälsa och hälsar man inte tillbaka kan kaninen ta det som en stor förolämpning.
Har själv en dominant hane som i princip vill döda alla han kaniner han träffat genom burgallret, så kan i princip bara ha honom som enda hane hemma eftersom han inte accepterar andra i hemmet oavsett om de är i ett annat rum.
Han är aldrig elak mot människor eller har nyps eller så. Men han är en jädrigt dominant hane som kräver stor respekt och ska ha saker på sitt vis. Och får han inte det på sitt vis på momangen blir han irriterad och slänger omkring hans saker i buren. Han har väldigt stor karaktär och är en riktig alfahane. Men väldigt snäll mot andra djur och kaninhonor.
Annars kan du säga till gästerna att de inte får röra/nudda eller sträcka fram handen till kaninen. Vilket de antagligen gjorde annars skulle den inte bitit handen.
Om kaninen hugger ändå utan att de ens tagit ansats att nudda kaninen är det nog för att kaniner är ju kolonidjur, då är familjen koloni och gäster är inkräktare antagligen och kaninen skyddar sitt revir.
Jag brukar oftast säga till folk att inte nudda Akkio och om de vill hälsa får de sätta sig på golvet så får han själv komma fram och kika för att det är inte alla människor han gillar
//Joanna
Han är inte dominant när han träffat en hane som är dominant. Det är den hane som gästerna har.
Han är heller inte aggressiv mot honan.
Gästerna behöver bara komma in i köket för att han ska komma fram och vill hälsa. När de backar så blir det värre. Han brukar puffa först men nu hinner han nästan inte det innan de springer ut. Det känns onekligen som ett revirtänk eller så har han helt enkelt kommit på en ny lek.
#8 Mycket revir, sedan verkar han dominant även om du inte ser det så. Han ville alltså till en början hälsa, men ingen hälsade på honom? Han blev därav förolämpad = arg. Och nafsar.
Och nu ser han hur rädd de blir för honom och det kommer han utnyttja eftersom han ser sig själv som den dominerande bland gästerna.
Sedan så spelar vårt kroppspråk otroligt stor roll för kaniner. Gästerna kan ha gjort speciella rörelser/ljud som han absolut inte tyckte om.