Prisfråga
Låt säga nu att ni skulle köpa en raskanin(hona) med Godkänd färg?, stamtavla + öronmäkning, 8 veckor gammal-
Tycker ni att 700 är mycket pengar?🤔
Köpte själv min hona för nästan 800 & tyckte inte det va så farligt, men kanske har fel?
Nej det tycker jag inte🙂
Nej inte mkt tycker jag :-)
Nja… Jag hade nog inte tyckt det om det var en hoppkanin i fråga. Med känd stam och med kapacitet då hade jag lagt så mycket på den. Om kaninen ser lovande ut & med bra föräldrar/släktingar då hade jag inte sagt nej, om den hade kostat det :)
HAHAHAHAHAHA…..
Det är ett bra pris eftersom det gjorts mycket på kaninen. Köper själv helst renrasiga med stam eftersom allt är färdig gjort.
låter bra :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Bara nyfiken😃
Blev utskälld av en som var intresserad av en unge ur en av våra kullar bara, så blev lite nyfiken på vad andra har för tankar kring ämnet🙂
Märkningen går ju ändå på så gott som 500 kr hos veterinären & då ingår ju en klinisk undersökning🤔
Det beror på vad kaninen har vad för föräldrar, hur bra (även hur vanlig) färg/teckning den har etc. Jag köpte min dvv för 300, utställd på 92,5 och 93, vilket känns lagom (hon var då drygt 5 mån). En viltgrå dvv med föräldrar på 92-93p hade jag inte gett 700 för, men kanske en rysstecknad eller annan mer ovanlig färg.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Tycker att det låter som ett rimligt pris.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#7 Förstår dig, färgen på ungen är inte jättevanlig & stammen är rätt bra.
Jag tycker det är rätt dyrt. Kanske för att jag bara håller på med kaniner som ''hobby'' inte utställning, hoppning o dyl.
Men om jag hade haft det intresset att hålla på med större saker skulle det nog inte vara dyrt alls. 😃
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Haha jag köpte min WT hermelin hona som då inte går att ställa ut eller något sånt, iaf så köpte jag henne för 750 kr och det ångrar jag inte :) Till henne fick jag då härstamningsbevis
#6 Hur blev du utskälld? Pga priset eller vad? Ja, vet de inte att det kostar med öronmärkning osv bör de nog vända om :P
#12 Hon påstod att jag skulle ta 700 för en kaninunge för att tjäna pengar. Hon ville inte betala så mkt då hon inte hade pengar.
Öronmärkning kostar 500 hos min veterinär, då ingår ju en klinisk undersökning(lyssnar på hjärta, lungor, tarmljud, m.m.) och man får en 'garanti' på att ungen är frisk.
Man får en tatuera ungar själv längre, så man MÅSTE vända sig till veterinär annars bryter man ju mot lagen, och då kostar märkningen då jag hatar benringar(har sett dem slita sönder leder/senor hos kaniner) så tar hellre ngt som inte påverkar kaninen.
Blev kallad för hycklare & så ville hon köpa ungen för 300, när det inte ens täcker märkningen😇+ att färgen inte är välligt vanlig. Enda anledningen att jag skulle sälja ungen va att det var en färg som 'poppade upp', alltså inget jag vill spara & avla vidare på. Så tecknisk sett skulle ungen kostat 200-300 med benring, men som sagt vägrar jag benringar🙂
Jag tycker 700kr är mycket för en unge, men det är väll ett pris ni får ta med tanke på att öronmärkning är så dyrt(har ni kollat upp billigare alternativ?) Jag skulle själv aldrig betala mer än 450kr(grundpris utan transport) för en lejonhuvad kaninunge, skulle kunna tänka mig betala mer för en utställd vuxen.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Eftersom jag själv har betalt högre en 700 för en "vanlig" sällskaps kanin så tycker jag inte att det är något speciellt med att dina ungar har det priset.
Sen om hon säger att hon inte har råd att betala det för en kanin som faktiskt är en levande varelse så undrar jag lite hur hon ska klara bur, mat/hö, spån osv?
Jag resonerar på samma sätt som när jag själv ska köpa in en ny kanin, är det en kanin jag verkligen vill ha, så spelar det ingen roll om den kostar 300:- eller 900:-, så om folk inte vill betala det priset som jag har satt på mina ungar, nej då vill dom väll inte ha kaninen tillräckligt mycket och då ska dem inte ha någon heller. 🙂
#17 Precis min tanke
#13 Ja, hon verkar inte ha så stor koll på kostnader helt enkelt. Hon jämför nog kaninen med en kanin som inte är märkt, har stamtavla m.m
Benringar är inte heller något jag skulle sätta på en kanin. :P
Fast 500 spänn är ganska dyrt för märkning, fast då ingick ju hälsokoll och det är ju ett plus ;)
#19 inte så farligt, förra året behövde bara en kanin märkas. Detta året skulle det varit 7-8 st så har pratat med en veterinär jag arbetat hos. Hon är dock bortrest och vet ej när hon kommer hem, därav satte jag 700 sålänge tills jag visste helt säkert att hon kunde märka ungarna, och då skulle de självklart blivigt billigare.
Med tanke på att lagen säger att kaninen måste vara sövd, då det räknas som ett operativt ingrepp, kostar det i skala som en kastrering🤔
Så av de 700 går 500 till märkning: 200 'över' till mig.
Så nej, jag tjänar ingenting på det, men vill heller inte sälja ungen för 400-500 och inte få någonting alls eller gå i back.
Ett solklart plus för hälsokoll, enligt min mening iallafall🙂
Tycler det beror mycket på ungarnas förutsättningar.. Är det en kanin med ovanlig färg eller föräldrar med mycket fin stam så kan den ju kosta 700kr. Annars kan man hitta fina djur för 500kr. Jag köpte min dvv hona utställd på 94p + 94,5 med stam med höga poäng.
Men sen om man verkligen vill ha kaninen så betalar man oftast för det. Men jag tycker ändå man ska jämföra med andra priser. Hittar man bara djur som ligger i en lägre prisklass kanske man ska börja fundera..
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#20 Sövd eller bedövad vid märkning. Hur som helst hade jag hellre pungat ut 700 kronor för en kanin av dig som är märkt, vet besiktad m.m än en kanin för 300-500 kronor som inte har gjorts nå på:)
#22 de veterinärer här märker endast under sövning, de tycker inte om bedövning & en klinik påstår att det är djurplåger att ens tatuera kaninerna i örat, sövd eller inte🤔
Precis, går den inte igenom häslokollen kan den inte sövas & då märks den ju inte. Gör den det är den ju frisk & märkt🙂
#23 Det var det märkligaste uttalandet av en veterinär klinik att säga :O
Ja, precis :)
#24 Håller med, valde en annan klinik istället😉
Va!? Min kompis hermelin örontatuerades på plats (alltså utan bedövning eller veterinär dylikt) detta skedde för några veckor sedan -.-
#26 Det är olagligt att märka kaniner själv, det måste göras av veterinär. Har varit olagligt sedan 1a Januari 2009.
#27 Japp, fast många gör nog det ändå själv, i alla fall vad jag läst på diverseforum förr.
#28 Det gör det säkert, tar dock hellre det säkra före det osäkra🙂
Är det en superkanin, antingen ovanlig färg eller en i 96 poängsklassen så sure. En vanlig färg i 92-94 poängsklassen, knappast.
Mina avelskaniner har kostar 350-450 kr styck och är utställda 92,5-94,5.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag tycker att det är ett bra pris för en kaninunge som är renrasig, märkt och stamtavla. Ett högre pris på kaninerna kanske får föräldrar till småbarn att tänka till lite och inte impulsköper den söta kaninungen bara för att barnen tjatar, då slipper förhoppningsvis kaninen hamna på blocket ett par månader senare när barnen tröttnat. //Linda
Jag tycker det är ett bra pris, jag tar ju 700kr för mina japantecknade dvärgvädurar:)