Bettfel
Det som inte får hända, har hänt…
Jag & min syster köpte i våras en hane från Stockholm, efter att ha letat i över ett år efter en hane med rätt färg & bra man.
Vi hittade honom & fick hem honom. Fick 11 vackra ungar efter honom och igår mejlade en annan uppfödare & var intresserad av två ungar.
På hanens stamtavla ska namnen på släktingarna stå på baksidan, men den sidan var blank. Gav henne öronnr på hans släktingar istället & de visar sig att farfarn till min hane har gett bettfel…
Min hanes pappa hade alltså avelsförbjud men det struntade hans uppfödare i och avlade iallafall.
Med andra ord: Vår hane kan vara bettfelsbärare. Därmed tas han ur Avel & hans ungar får avelsförbjud.
HÄR är annonsen på hans ungar.
De med bra man & Godkänd färg? kan säljas med stamtavla, för dem som vill ha dem märkta ifall att de kommer bort, eller vill börja/lära sig ställa ut.
MEN alla ungar har avelsförbjud, de kan bära på bettfel från deras pappas sida, därav ser jag gärna att de blir kelisar & kastreras.
Jag och min syster har en hona med tångbett.
Hon är 5 år & kan inte ens äta hö längre. Ser hur sjuk hon är och hur mkt hon lidit p.g.a. det. Vi ska ta bort henne inom någon vecka, det har gått för långt & det hjälper inte längre att klippa hö & skära mat i mini-bitar.
En sån defekt kan ungarna bära på och jag vill inte ta fler djur i livet som inte kan leva ett noralt liv, därav avelsförbjud.
Alla ungar är helt firska vad vi kan se just nu, men p.g.a. deras ev. gener vill jag inte att de ska användas inom Avel.
Innan vi köpte honom frågade min syster hans uppfödare: "Finns det några defekter i hans släkt?"
Fick svaret: "Nej, hans släkt är fri från defekter."
Vet inte vad jag ska göra…
Hon gav oss inga namn eller nummer förän vi fick hans stamtavla, hon påstod att hon var rädd för bedrägeri.
Den enda som bedragit någon är ju honsjälv…
Hans uppfödare VISSTE OM bettfelet i släkten, men hon påstår att hon inte är rädd för defekter & avlar iallafall.
Känner mig lurad…
Din hane kan vara bfb men det är inte 100% säkert. Om det är en hane du verkligen vill ha kvar föreslår jag att du linjeavlar. Tyvärr så är bettfelsbärare väldigt vanligt och många erkänner inte att bettfel dyker upp osv. Så linjeavla är en idé för att vara säker.
#1 Tar inga risker. Tänker kastrera honom så får han hopptävla istället & flytta in hos sin flickvän.
Han är välldigt fin, men vill inte riskera att sprida sånna gener vidare, därav blir det avelsförbjud på ungarna. Man avlar för att få bort defekter, hans uppfödare har helt enkelt tagit bort djur i hans släk med bettfel så på pappret har dem aldrig levt.
#2 Jag förstår. Hur menar du att på pappret har dem aldrig levt?
#3 Om hans uppfödare tar bort ungar som föts med bettfel, utan at registrera dem, tar hon ju bara bort ungen ur kullnumret.
Ex. Om det föds 4 ungar i en kull, 1 har bettfel & hon tar bort den skriver hon bara att det föts 3 ungar i kullen. Den 4e existerade aldrig, för att den var sjuk…
#4 Aha, i see. :(
Men då verkar ju ingen vetat om att de haft bettfel om hon inte påstått det på hemsida eller så.
Och vad oväntat, hans uppfödare vägrar hjälpa mig med vare sig kastrering av en kanin hon sålt som frisk, som i själva verket har avelsförbjud, eller ens hjälpa mig med ungarna.
Bra att man kan lita på människor…
Gud vad tråkigt! Har själv varit med om en liknande händelse, men då var det min kanin som fick bettfel och föräldrarnas uppfödare tog det inte på allvar utan fortsatte avla på släktingarna utan att berätta någonting för köpare… Men jag tycker att du resonerar helt rätt, kastrering är det bästa alternativet.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Sånt här slår hårt på en så liten uppfödning som våran😕
Och vår andra avelshane är 6 år och inte lika ung längre, därför köpte vi hanen men nu har hela nästa års avelsplaner gått i backen så blir till att börja leta ny hane…
#7 Precis, vill inte ta fler djur till världen som kan ge sjuka ungar…
#8 :(
Sista gången jag köper kanin från den människan…
Kommer nog få en h*lvettes telefonräkning nu, men skit samma.
Har ringt runt till så gott som alla som haft och/eller fött upp släktingar till min hane, vilket visade sig vara ett par stycken.
Har även kontaktat uppfödaren som köpte min hanes 'halv'moster, honan som gav unge med bettfel.
Det visade sig att hanen som hon parades med, har parats med 4 andra honor & i 3 av dem kullarna har han lämnat ungar med underbett.
Så det verkar inte vara något fel på min hanes släkt, utan snarare på hanen som parades med min hanes moster.
Verkar som nästa års Avel är räddad, samt att ett antal fler fina djur kan användas till avel🙂
Är inte 100% än, men det är något att hurra för, ska dock ringa runt lite mer imorgon efter jobbet.
Fast även om mostern har lämnat bettfel med den hanen så betyder det att mostern är bärare i alla fall.
Eftersom man inte vet hur bettfel nedärvs, ifall det är recessivt eller ej så är inte det säkert heller.
Dessutom var det halvmoster, så kan vara från den andra sidan också.
Många faktorer inblandade… ingen säker forskning finns på det heller.
#13 Jag har hört att det är recessivt, men har undrat om det kan bara dyka upp liksom. Men sedan om en föräldern är bärare och den andra felfri så blir inte alla bärare iaf.
Absolut kan det vara från den andra sidan.
#11 Du får jättegärna skriva vilka som var föräldrar till hanen osv till mig.
#14 Skriver det här istället
Min hanes släkt:
e: Tufsens Ivory
ee: Hallsjös Musse
eu: Tufsens Tess
u: Stormens Orion
ue: Stormens Canel
uu: Förgätmigejsås Apple Pie
Hallsjös Musse är pappa till Hallsjös Tilda.
Hallsjös Tilda parades med Stormens Qasai, 1 unge fick tångbett, detta rättade till sig vid 4 månaders ålder.
Tilda har därefter parats hos olika ägare, och ingen annan unge har fått bettfel.
Däremot har Qasai, pappan till ungen med tångbett, parats yttligare 4 ggr, i 3 av dem kullarna fick han ungar med underbett.
#15 Okej, jag förstår. Men bettfelet behöver inte ligga på din hanes farfars sida, dvs Tilda's fader. Bettfelet kan vara på Tilda's mamma sida om Tilda skulle vara bettfelsbärare, däremot är ju Qasai tydlig bettfelsbärare. Men kanske är slumpen också som gjorde att det dök upp på Tilda's ungar. För jag tror inte bettfel endast dyker upp recessivt, jag tror att det slumpvis också kan dyka upp, fast väldigt sällan, ungefär i tanke mer som dödfödda ungar som dyker upp ibland osv. Men kanske värt du linjeavlar för säkerhets skull på din hane.
#16 har varken pengar eller plats med linjeavel, håller på & pratar med ett antal uppfödare som haft ett finger med i spelet ang. bettfelen, så får se hur det blir.
I vilket fall kommer min hane ej kastrerar just nu. Han ska ställas i Alingsås & om det inte går bra med att nysta upp hans släktband(vilket jag tvivlar på att det gör) kastrerar jag honom & så får jag se hur jag gör med ungarna.
#17 Jag förstår. Hemskt att säga, men om du har eller vet någon som har bettfel så detekterar det i första kullen i om han bär bettfel eller inte.
#18 Hur menar du nu?🤦♂️
Hängde inte riktigt med…😟
Jag har fött upp Isvinds Qasai.
Hans mamma har haft 5 kullar, bla 2 ggr den kombination som Qasai är ur. Hon har även haft en kull med en helbror till Qasai (mor-sonparning). Aldrig lämnat bettfel.
Qasais pappa är välanvänd och ligger bakom stora delar av Lejonen i dag. Inga bettfel där heller så vitt jag vet.
Så att Qasai helt plötsligt skulle börja spruta ur sig bettfel tycker jag inte känns troligt.
Tycker att hela denna historia osar katt. När Qasai såldes 2012 så vet jag att hon sa att han såldes till en kompis, som kelkanin. Nu var det helt plötsligt till Avel han såldes, och han har gett bettfel i fyra olika kullar. Jag får inga kontaktuppgifter till den som hade honom innan han avlivades, trots att jag har bett om det flera gånger.
Jag vet verkligen inte vad jag ska tro…
Angående stammen på Trojan så tror jag inte det ligger något bakom hans mamma Orin.
de var inte dåligt de, lägga ut folks uppfödningar sådär…
Hur som helst så kommer trojan att kastreras & hans ungar säljs till kel med avelsförbjud.
#20 Det är inte Trojans mammas sida jag är orolig över. Blev snarare glad när jag såg den.
Det är hans pappas sida som osade för mig…
Jag har själv tagit 2 kaniner ur Avel som är efter Musse, ena en kullsyster till Tilda. Mina gav själva inga bettfel, men när jag fick reda på att Tilda gett ungar med tångbett vågade jag inte chansa. Tufsens Tess som du skriver om har vit blåögt i släkten, ingenting man vill ha in på färgade kaniner. Tycker synd om dig som köpte Trojan till Avel när uppfödaren vet om att släkt till honom gett bettfel o att det finns vit blåögd i släkten :(
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#23 Fick reda på detta efter att mina kullar fötts. Det blir ett hårt bakslag på en liten uppfödning.
Tar inga chanser & kastrerar hellre så inga fler föds om han skulle tjuvpara/säljas av någon anledning.
Vag tråkigt med bettfel hörru du! 😕Finns om du vill snacka!❤️
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#25 Såg det med kluven penis, tråkigt!
Så synd, tycker du har så fina djur😕
#26 Du är guld värd!❤️
Jag kan också tycka att det är lite trist att kaniner hängs ut med namn, särskilt de som är oskyldiga…
Kollar man lite på Trojans mormor tex (avkommans poäng)http://isvindskaniner.se/applepie.html så ser man ju vad hon har gjort för rasen… Inte en kanin man vill ha uthängd i en tråd om bettfel!
Det är sånt här som gör att man blir väldigt skeptisk till att sälja kaniner till andra uppfödare.
#28 Håller med till 110%, och menade inget ont när jag skrev namnen. Ville bara få reda på vad som hände då ingen ville tala klarspråk utan det skulle mörkas, anklagas & smutskastas fram & tillbaka…
Såhär i efterhand vet jag hur mycket jag gjort fel & kunde jag göra det ogjort hade jag gjort det.
Nu vet jag iallafall vart min hanes man & rasprägel kommer ifrån, och det är inte hans pappas sida.
Ser gärna att tråden tas bort/låses
#20 Kan det mån tro vara så att personen ville förstöra för din uppfödning Luppa? Tycker också det osar skumt.
#0 Och vem var personen som sa att Qasai och Tilda lämnat bettfel?
Tycker det hela osar skumt
:S
Nu ska tydligen jag inte ens få behålla vår Trojan längre. Hans uppfödare tänker stamboksföra honom med de kort hon har & ta tillbaka honom. Får ringa stambokskontoret imorgon och se vad som kan göras. Han kan ej avlas på, men vill behålla honom som kel efter han kastrerats.
Ta tillbaka honom kan hon inte göra, det är stöld.
Så det behöver du inte oroa dig för!
Hon ska iallafall stamboksföra honom på poängen hon har hemma & kopian på hans stamtavla. Får ringa stambokskontoret sedan och prata med dem om det. Han är i vår ägo så hon har väll knappast någon rätt att göra så??
Är inte alls insatt i det här med Avel, och framför allt inte i just de här kaninerna. Men visst kan en kanin få bettfel även utan att det finns i generna? Människor kan ju födas med bara en hand, även om ingen annan i släkten har det. Jag undrar bara, vill inte lägga mig i eran diskussion! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#34 Nej, så får hon väl verkligen inte göra! Man borde inte kunna stambokföra på en kopia på någon annans kanin, men om hon har fött upp honom så kan hon ju skriva en ny och skicka den. Tycker absolut att du ska tala med Skaf om detta. Jag ser inte riktigt anledningen till att hon vill ha honom stambokförd och ha honom tillbaka. Använda i Avel troligtvis. Man gräver ju sin egen grav som uppfödare genom att agera så här…
Är det så att hon har ungar efter honom och vill ha en full stam på dem?
Ljustadalens kaningård
#36 Ja, hon har ett par ungar efter honom hon vill avla på och stamboksföra, men min hanes pappa är ej stamboksförd och inte heller hansjälv, så stamtavlorna blir värdelösa. Men min hane, hans pappa & farfar hade avelsförbjud från början så skulle aldrig ens avlats på. Därför aka inte min hane stamboksföras och hon gör vad som helst för att få sin vilja igenom…
Har du kvitto på att du köpt kaninen? Fördelen här är att du har allt skriftligt mellan dig och uppfödaren, så du har bevis på allt som sagts mellan er. Jag skulle kontakta stambokföraren och fråga hur du kan göra för att förhindra att din hane stambokförs mot din vilja. Och isåfall även bifoga kvitto på att just du äger den hanen.
Svårt det där…
#38 på baksidan stamtavlan står det vilket datum kaninen övergick till ny ägare, min syster har även konversationen mellan dem. Sen borde man kunna hitta pengaöverföringen till hennes konto. Samt vittne från han som transporterade honom från Stockholm.

Att avla på djur som har bettfel är aldrig ok och det står jag för.
Men för att kunna stå för något så måste jag få en chans att rätta till saker som inte blir bra, och rätta till saker kan jag bara göra om jag får information.
Jag heter Marianne och är den uppfödare som har Förgätmigejs kaniner och är därmed uppfödare till "Apple Pie" som du hänger ut här i din tråd om bettfel.
Du skriver att du har ringt runt och kontaktat alla som har inblandning i dessa linjer, varför har då inte jag blivit kontaktad?
Att hänga ut mig och min uppfödning så här på nätet och till råga på allt komma med en lögn att jag blivit uppringd först när vi båda vet att jag inte fått något samtal…Riktigt fult gjort!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag får väl passa på att säga "tack"!
Tack för att du just nu gav mig den sista lilla anledningen jag behövde för att fatta det slutliga beslutet om att lägga ner med min uppfödning av lejonhuvad kanin.
TACK!
Marianne
Förgätmigejs kaniner
#40 Men TS skrev ju bara stammen på sin kanin, och om jag förstått det rätt är det på pappans sida bettfelsanlagen finns. Så TS har ju inte på något sätt påstått att din uppfödning Apple Pie bär på bettfel? Nu förvarar ju jag TS lite här, men om det är så att bettfelen fanns på pappans sida så har ju inte din Apple Pie någonting med det här att göra, och isåfall är det ju inte heller konstigt att TS inte har kontaktat dig. :)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Problemet är att i framförallt långa trådar läser folk bara det som är viktigt för att de ska få den information de behöver för sig och sin Avel.
Med tanke på de som har kontaktat mig rörande min kanin så har folk med andra ord läst/sett följande:
Bettfel
Ras= Lejonhuvad kanin
Linjer= de som står uppradade här uppe
Om man inte är ute efter att hänga ut någon, varför skriver man då stammen på en kanin som inte har med saken att göra?
Jag får ta konsekvenserna av att någon har lagt ut en stam där min kanin/uppfödning är involverad. Jag är den som får svara på frågor om bettfel i mina linjer, jag är den som får ta konsekvenserna av att man nu förknippar mina linjer med bettfel. Jag är den som just nu sliter med att besvara mail och telefonsamtal om bettfel i mina linjer…
#40 nej, har inte ringt dig. Respekterar vad du gjort för lejonaveln. Du har tillfört många bra djur och jag hade hoppats kunna göra samma sak om några år. Det var ej menat som en uthägning. När jag inte får några konkreta svar förän det är för sent att ta bort det dom står ovan, kan jag inte göra mycket mer än att be en Medarbetare ta bort tråden, vilket jag gjort. Och det är inte dina linjer som lämnat bettfel som sagt ovan: hanens mammas sida är det inget fel på. Hade hans stamtavla sett annorlunda ut på pappans sida hade det inte varit något snack om bettfel. Önskar hans stam var annorlunda, då jag vill föra bra gener vidare, vilka han visar i sin presentation och jag antar att det är även där ifrån hans lynne kommer ifrån. Du har INTE bettfel i dina linjer. Hänvisa till mig om det avlastar dig, så får jag reda ut vad jag trasslat ihop.
Märker kaninungarna med mitt uppfödarnr i vänster öra & skickar med ett H-bevis, samt varför dem ej bör användas i Avel. Sedan säljs dem till kel. Håller kontakt med köparna om bettfel börjar poppa up.
Min hane ställs ut en sista gång i Alingsås, av anledningen att jag älskar att ställa ut & träffa andra kaninmänniskor - Sedan kastreras han.
Önskar inte att det behövde vara så, men så är det & kan inget göra åt saken nu😕

Oavsett om det var meningen att hänga ut eller ej så är skadan av det inte reparerbar av ett litet inlägg i denna tråd. Tyvärr.
Ingen hellre än jag önskar att det var så just nu.
Anledningen till att man publicerar saker på nätet är att man vill nå ut till många, eller hur? och det gör man. Många som man sen aldrig når med eventuella dementier eller bortförklaringar hur gärna man än vill och försöker.
Ett litet frö har såtts, ett frö av misstro mot min Avel, mig som uppfödare och de av mig uppfödda kaninerna och deras avkommor…jag kommer få skörda länge av det frö du sått med denna tråd.
/Marianne
Förgätmigejs kaniner
Fast i den här tråden har i vilket fall inte jag märkt av någon form av agg eller anklagelser mot de uppfödare som är involverade i TS's problem. Kaninens stam är utskriven i hopp om att få rätsida på det problem som TS upptäckt, nämligen bettfel.
#45 Jag tycker att det är fel att beskylla TS för att du tänker lägga ner din uppfödning. Säljer man kaniner med stamtavla får man ju vara beredd på att denna stamtavla längre fram kan komma att visas. Det är varje uppfödares ansvar att hålla bra linjer, och därför tycker jag inte att det är konstigt att man diskuterar dessa.
Varje uppfödare som finns nämnd via sina kaniner kan ju enkelt ge TS ett svar på frågan här, och det är väl bara positivt? Ingen har kastat skit på någon och inga anklagelser har gjorts. Däremot har ett problem uppstått i någon av ovanstående uppfödares linjer, och alla tjänar på att man reder ut vem som har haft oturen att få de generna i sin Avel. Det är ingens fel att oönskade gener uppkommer ibland, men det är för allas nytta inför framtida Avel att man hjälps åt för att hålla varje avelslinje god. TS verkar knappast vara ute efter att skada någon, snarare fungerar tråden för att upplysa om ett misstag som begåtts, och som kan rättas till.
#46 Håller med till fullt. Den enda uppfödare som pratats illa om är Texas uppfödare, ingen annan har det talats illa om. Det har sagts att parningar har gjorts också, men inte av vem. Tycker att TS ganska tidigt tog bort anklagelserna mot moderns linjer och läser man inte hela tråden så får man inte helhetsbilden nej, men de som anklagar dig för dumheter kan du bara hänvisa till att läsa HELA tråden, då har de fått sin helhetsbild och sett att "källan" som "antytt" att dina linjer är dåliga har ångrat sig i sitt uttalande. Fel begås men du kan inte beskylla TS för att vilja berätta om ett tyngande problem och få ljus över det. Tysta människor lider längre, även deras djur🤐
Spelar som sagt ingen roll, många (jag med) funkar som Förgätmigej skriver. Man ögnar igenom lite snabbt, och det enda man får med sig är bettfel, rasen, och namnen.
Ibland får man helt enkelt ta saker med en nypa salt.
Ibland sprids mycket skitsnack pga avundsjuka m.m och det går ofta till överdrift.. Så man ska inte lyssna på allt som sägs mao.
#48 Det är väll inte konstigt? Jag hade också reagerat & att jag nämnde de oskyldiga var onödigt.