Färghjälp.
Jag har alltid trott att denna kaninunge är vit blåögd, men så såg jag denna fläcken vid ansiktet. Vet inte om ni ser så bra, men är en blå/grå/beige färg vid ögat. Färgen är enbart där och lite på rumpan, resten av färgen är vit. Blåa ögon har den också.
Någon som har någon aning om vad detta kan vara för färg/teckning?
Kan det vara zobelsiames blå wienertecknad/brokad?
En siamesjapan helt enkelt :P
Mja, kan inte bedömma färgen korrekt. Men det går mot brunt tycker jag.
Vad har föräldrarna samt mor och far föräldrarna för färger?
#1 - Åh okej!
E: Zobelsiames blå japntecknad wienertecknad
Eu: Chinchila
Ee: Gul wienertecknad vö
U: Isabella wienertecknad vö
Uu: Madagaskar wienertecknad vö
Ue: Sallander wienertecknad
Ungens syskon är:
Zobel japantecknad wienertecknad vö
Zobel/siames japantecknad wienertecknad
Vit blåögd
Zobel brun wienertecknad vö
Ja, då kan det bara bli blåa japaner helt enkelt om stammen stämmer, eftersom fadern är blå och bär blått samt modern. Och ungen kan inte vara brun zobel heller eftersom isabella är gul (bb) och japaner kan inte bära stort B. Då är den Brun zobelsiames. Men då är stammen som sagt ej korrekt.
#3 - Hm, svårt det där..
Om vi gör såhär istället för att lista ut vad föräldrarna har för färger.
Pappans mamma: Chinchilla
Pappans mormor: Chinchilla manteltecknad
Pappans morfar: Beige vö
Pappans pappa: Gul wienertecknad vö
Pappans farmor: kanel wienertecknad
Pappans farfar: Japantecknad wienertecknad vö, står inte vad för japan
Mammans mamma: Madagaskar wienertecknad vö
Mammans mormor: madagaskar wienertecknad
Mammans morfar: Brun/gul japantecknad vö
Mammans pappa: Sallander wienertecknad
Mammans farmor: sallander wienertecknad
Mammans farfar: Siamaeser hvid bo, står på danska, vet inte riktigt vad det är på svenska..
Går det att få fram vilka färger som är möjliga i dessa kombinationer? Tror nämligen att det är fel färg på föräldrarna så fall..
Har du en bild på pappan och mamman? Pappan till ungarna kan nämligen bara vara brun vit japantecknad eller vanlig vit/svart japantecknad eftersom modern och fadern till din hane bär båda på brunt men finner inget blått någonstans i stammen på hans sida.
Modern till din Isabella bär på c (brunt), så din Isabella kan möjligen bära på c(brun).
Så ungen på bilden är nog mest troligt brun/vit siamesjapan eller vanlig vit/svart siamesjapan. Dock är den mer brun färgad än svart, hehe
#3: Nej, japaner kan inte bära på B (som är dominerande och innebär att kaninen inte är gul) men de kan bära på b (d.v.s. gult)😉 En japan som är bjb och som paras med en gul (bb) lämnar både japan och gult. Sedan har du också fel i #5 att ingen i pappans stam är blå, beige är en blå färg (och jag tycker att pappan själv ser blå ut, av erfarenhet vet jag att blå färgen blir lite mörk på satiner). Sedan kan kaniner ibland bära på anlag i många generationer, så finns det inte i stammen betyder det inte att de bär på det🙂
Så eftersom båda föräldrarna verkar vara blå färgade ska alla ungarna vara blå (och har gula färger). Nedersta japanen är zobelsiames japan. Den övre japanen tycker jag är för ren i vit färgen för att vara zobelsiames, så den tror jag är en riktigt blå/vit japan (kan vara wienertecknad också, inte lätt att säga). Och den allra översta är nog wienertecknad blå japan (ev. zobelsiames, är ju inte lätt att säga när den har få tecken).
Unge #9 vågar jag inte riktigt säga säker, antingen isabella eller zobelsiames blå.
Ett tips? är att kolla på ögonen sedan, de med blå färger har gråblå ögon. Dock kan blåfärgade ibland ha bruna ögon, och eftersom det är wiener inblandat kan de ju också ha blå ögon, så då kan det ju vara lite knepigt😛
#11 Ja, just ja, glömde beige. Farmorn blir automatiskt blå och brun bärare. Och farfar bär automatiskt på brunt.
Så där igen finns det inget som tyder att pappan skulle vara helt blå i stammen, om det inte burits dolt som sagt.
Han kan som sagt bara vara brun, svart eller blå japan (om det burits dolt). Vid nosen är han ljust brun, ungefär som de vanliga svarta japanerna brukar vara i den åldern, sedan kan färgern bli mörkare med åldern. Men han kan ändå vara blå då jag skönjar lite blå nyans.
Hur som helst kan han bära på brunt och blått.
Sedan så har unge 9# Sadel, det har inte isabellor. Och den ungen är absolut inte blå.
Angående modern #7 bilden ser den absolut inte Isabella i färgen. Tycker den ser ut som en Brun Zobel wt vö. Hur som helst kan den bära på brunt (c), dock ej blått då det inte finns i stammen (om hon ej bär det dolt)
Ska säga ärligt vad jag tycker ungarna har för färgen:
#8 Ser ut som vanlig vit/svart japan enligt mig. #10 Möjligen blå, dock svart kring ansiktet, dock kan det vara den övriga nyansen som inte blitt mörkare ännu. Vart med om det massor på de jag trott varit blåa men icke.
#9 En brun zobel, alternativt en mörk brun zobelsiames.
#11 / 12 - Tack så mycket att ni orkar lägga ner tid på detta, men som ni märker är detta en komplicerad kull och kan garantera att mamman är isabella då jag vet en del som har satin dvärgvädurar med just färgen isabella, och dom ser ut som henne. Färgen ändras ju när det är satiner, går inte att jämföra dom med normalpälsade.
Ang ögonen på ungarna så har det bara två av tre som öppnat helt än så länge. Är ju som sagt en vit blåögd också i kullen, men den behövs ingen hjälp med.
#8 irl ser ut som vit/svart, inget blått på den. Är den äkta eller zobel? För dom har ju chinchilla i släkten. Mammans pappa är ju sallander, så då kan hon väll vara bärare på achi anlaget? Sen är ju pappans mamma chinchilla så då kan han väll också göra det?
#9 är inte åt det blåa hållet, men inte heller isabella.. om man jämför mamman med denna så ser man stor skillnad, så någon zobelsiames brun låter troligare, för ryggen på den är väll någorlunda ljus?
#10 däremot måste ha både zobel och siames då det knappt är något vitt alls. Så som #11 sa borde den vara zobelsiames japantecknad.
#0 kan väll också vara zobelsiames brun? Bara att den är ljus och att wienerteckningen är över partierna som skulle varit mörkare? För färgen ser brunare ut än blå, men samtidigt inte brun ut. Haha är svårt att förklara men beige eller egern kan inte komma fram?
#13 Vad jag kan säga är att pappan är mest troligt äkta japan. Inte säkert dock.
Pappans mamma är chinchilla med genkod: achi_ Bb Cc Dd Gg
Pappans pappa står det bara gul på så antar genkod: A_ bb _c D_ __
Så din hanes genkod är ungefär achi_ bjb C_ D_/dd gg/Gg
Så ingenstans i hans stam finns zobel alls. Så han är nog mest troligt äkta japan dvs achi och inte am. Inte säkert dock.
Okej, om vi säger att mamman är Isabella
Mammans pappa bör ha genkod: achiam bb C_ D_ gg
Mammans mammas genkod: A_ bb Cc D_ gg
Som om din hona verkligen är Isabella bär båda dolt på blått.
Hur som helst stämmer inte stammen, enligt stammen kan din hane inte bli japan :/
Mamman ser ut som zobelsiames brun vitörad, pappan ser ut som svart eller blå zobeljapan. De kan alltså inte ge äkta vitjapan eftersom zobel inte kan bära chinchilla. Jag skulle tro att du fått två vitörade bruna zobelsiameser (en ljus och en mörk) och två siamesjapaner, den ena vitörad. Vitfläcksanlaget döljer siamesteckningen i ansiktet på den ena, men den är alldeles säkert en siamesjapan. Jag tycker att de ser svarta ut, men som sagt tidigare i tråden går det att se på ögonen senare.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#14 - Åh okej, äkta japan är alltså vad för färg? 😇
Alltså riktigt synd att stammen inte är som den ska.. Får söka lite och se om jag får kontakt med uppfödarna eller dom som äger kaninerna..
Men om hanen är achi och inte am så kan alltså ingen unge vara zobel eller? Så himla svårt, får utgå från vilka färger som ungarna visar sig ha och inte vad som finns i stammen då.. Synd när skriver fel.
#15 - Svårt det blev nu.. Om vi säger så att honan inte är isabella, utan zobelsiames brun, stämmer hennes stam in då?
Vilken utav ungarna har så fall Vilken färg??
#0 zobelsiames brun samt #9. Sen är dom andra siamesjapaner? Zobel också då? Är det #8 som också är vö?
Ang ögonen så är #0 bö, #8 bö och dom andra två har inte öppnat ögonen ännu.
Jo, hanen är säkert achiam, och kan därför ge zobel :)
#19 - Jaha då förstår jag!
#14 Om han är äkta japan heter det vit/svart japantecknad eller vit/blå japan. Annars om de är oäkta kallas de exempelvis vit/svart siamesjapan.
Endel säger också zobeljapan, det får mig i alla fall att tänka på en zobel och en zobel är B medans siames är b(gul) :) Men folk uttrycker det väl så bara.
#17 Om hon är brun zobel eller Brun zobelsiames stämmer det bättre in. För om hanen skulle vara vit/blå japan och honan isabella så skulle alla ungar vara blå japaner och zobel/siames ungen skulle vara blå vilket den tydligt inte är, den ser ut som en brun zobel/siames.
Det skulle stämma ganska bra överens med stammen i alla fall om modern är brun zobel/siames.
#21 - Han har tydliga ställen där det är siames, så antagligen är han oäkta och blå/vit siamesjapan då?
Ja hon är inte så jätte mörk, och ljusare på ryggen, så brun zobelsiames skulle hon kunna vara.
Då är alltså två ungar bruna zobelsiameser, en vit blåögd och två siames(zobel?) japaner?

Jag tror att pappan är zobeljapan och att stammen på varken mamman eller pappan stämmer - jag misstänker vilka uppfödarna är och de har inte nån jättekoll på färger ;) De som är chinchilla i stammen skulle jag säga är viltzobel och sallandrarna är med stor sannolikhet siameser.
Pappan tror jag är zobeljapan blå och mamma brun zobelsiames, tycker inte alls hon ser isabella ut - och då kan ungarna bli zobelsiames brun, blå (och säkert havana och egern) samt zobeljapan svart, blå (och även där finns säkert chans för brun och egern i och med att det är "färgglatt" i stammen)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#23 - Åh okej, men pappan borde vara siames också..

#24 Zobeljapan och siamesjapan är samma sak, eftersom det inte är någon Godkänd färg? för utställning har den bara inte något standardiserat namn. Jag kallar färgen zobeljapan, men det går lika bra att säga siamesjapan eller japantecknad zobel/svart, japantecknad siames/svart - kärt barn har många namn ;)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#25 - Haha jaha då förstår jag! Men, han borde vara blå.. Hans färg är inte alls som ungarna, som definitivt är svarta..

#26 Japp, jag tror att han är zobeljapan blå!
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#27 - Då börjar allt falla på plats om det är såhär!
Eller vänta, jag har en absolut sista fråga innan allt är på plats!
Är det möjligt att mamman är zobel brun istället för zobelsiames brun? För om man jämför den zobelsiames bruna ungen med henne så är det otroligt stor skillnad.. Sen sökte jag på satin angora, zobel brun, för hittade ingen satin dvv, så var färgen väldigt lik. Kan det stämma in med färg och stammen?
Sen tack alla för att ni orkade lägga ner tid och hjälpa mig! Var väldigt lost haha :3

Om det stämmer att mammans föräldrar är madagascar och sallander(siames?) så kan hon inte vara zobel brun. Däremot finns zobelsiames brun i flera nyanser, från mörk till nästan vit. En angora ser ju oftast mycket ljusare ut i och med att den har lång päls..
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#30 - Kan lägga upp en bild på henne som vuxen! Tycker att färgen är för olik för att kunna vara samma som ungen eller så. Men ni som har lite koll får se!
På denna bilden ser man väldigt tydligt hennes färg, och om man håller den lilla bredvid henne så är ungen mer grå/brun, alltså inte alls mycket färgglatt som mamman har, men sen så ser man ju att mammans färg har ändrats väldigt mycket sen hon var liten, så man vet ju aldrig.. Men känns fortfarande för olik för att vara samma, sen vet jag att den kan vara mörk och ljus osv, men färgen är inte detsamma eller så..
#32 - Viltgul manteltecknad :)
okey tack :)