Critical care
Ett litet tips… Se till att alltid ha Critical care hemma! Det räddade en kanin för mig i går, att jag hade en påse hemma.
Kanon att ha om en kanin slutar äta, oavsett anledning!
Det går dessutom att ha i frysen, så man kan alltid ha hemma.
Finns att köpa bla hos veterinärer och Gnagarboden.
Tack! Det ska jag köpa på husdjursmässan!
Vad är det egentligen?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Det är superbra att ha hemma.
Ska själv köpa hem det, för är bra till marsvinen med om dem slutar äta.
#1 Det är till stödmatning ifall ens t.ex kanin inte vill äta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jaha :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Sprutmatas kaninen då eller hur får man i den något om den slutat att äta?
#1 det är en sorts vällingpulver som har hög fiber och energi halt.
#4 ja man sprutar in det i munnen
På Gnagarboden hittar jag inget Critical Care. Det var synd.
TS: Finns inte på gnagarbodens sida?
Måste man åka dit för att köpa det?
Gnagarboden säljer det men utifrån nån lag får hon inte ha det på hemsidan. Maila till henne så skickar hon omgående =) Hon har rikitgt bra pris på det med…
# 8 Tusen tack :)
Critical Care är verkligen toppen. Även jag har lyckats rädda en kanin genom det!
Här är innehållet för de som är intresserade. :)
Ingredienser
Timotejgräsmjöl, sojabönskal, sojabönmjöl, vetegroddar, xanthangum, kalciumklorid, melass, salt, kaliumklorid, natriumklorid, L-askorbyl-2-polyfosfat, sojaolja, papaya, ananas, naturlig smak, havregryn, vetemjöl, torkad jäst, kalk, vitamin E, kolinklorid, zink, järnsulfat, niacin, kopparsulfat, selen, vitamin A, folsyra, D-kalcium pantotenat, biotin, magnesiumoxid, tiamin, magnesiumsulfat, vitamin B12, natriumselenit, pyridoxinhydroklorid, koboltkarbonat, vitamin D3, kalciumjodat, etylendiamin dihydriodid,Bacillus coagulans, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus plantarium, Lactobacillus bulgaricus.
Analys
Protein (min) 16.00%
Fett (min) 3.00%
Fibrer 21.00-26.00%
Kalcium 0.40-0.60%
Fosfor (min) 0.20%
Energi 24 kcal/tesked
Tillsatser
Vitamin A 19,000 IU/kg
Vitamin D3 900 IU/kg
Vitamin E 190 IU/kg
Vitamin B12 13 mcg/kg
Askorbinsyra (Vitamin C) 10000 mg/kg
Niacin 60 ppm
Järn 300 ppm
Zink 100 ppm
Koppar 18 ppm
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#8 okej tack! :D
#8 & #10
tack så mycket! =)
Mvh Alice och Morpen :)
skjutsingen! beställde ju därifrån i förrgår :O Kunde ju passat på då… Får väl mejla och beställa iaf ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
hur mycket brukar den kosta?
#15 Står 45:- på min. Fruktansvärt väl använda pengar om du frågar mig.
Jag betala 170 kr på djursjukhuset
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
okej, då ska jag nog önska mig en sådan, för jag fyller snart år :)
#17 170 kr för en lite påse? :O
Dvärgvädur i Viltgrå
#17 Hahaha, va? Då rekommenderar jag definitivt att ni köper den hos Gnagarboden ;)
Japps reagerade inte nämnvärt på det i heller utan tyckte det var väl ok pris!!!!! När min hund var sjuk betalade jag 18 kr per burk mat hon skulle ha och 6-8 sådana i 10 dagar så kan man själv räkna vad det kosta ;)
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Jag hittade någon sida och för strax under 500 g (eller om det var ml) skulle de ha 400-nånting.
#21 Ja veterinärmaten för hund är sjukt dyr… Jag fick själv köpa dietfoder åt min jycke, 600 för 7,5 kg. Dagen efter insåg de att hon inte alls hade magkatarr, utan en kotte i tarmen. Operation, och nytt dietfoder.
Behöver jag tillägga att hundskrället vägrade äta maten? ;)
Men lixom… ser det till att de börjar äta, eller ger det dem bara näring för stunden?
#24 vad jag har förstått ger det näring för stunden och samtidigt gör dem mycket friskare av alla nyttigheter. Det resulterar ju i att kaninen mår bättre och kanske orkar börja äta?:) Annars räcker ju att man ger kaninen en viss mängd så man hinner åka till veterinär också? Rätta mig om jag har fel ;)
Mvh Alice och Morpen :)
Om man nu inte skulle ha Critical Care hemma och det skulle bli akut, kan man faktiskt mixa pellets och vatten och tvångsmata med. Jag fick det rådet av en veterinär när min kanin matvägrade en period. Det funkade bra även om Critical Care såklart är bättre.
#24 Av 2 anledningar. Dels för att kaninen behöver näring för att piggna till, och dels för att kaninens matsmältning är beroende av att det hela tiden kommer ny mat. Slutar kaninen äta så kan tarmrörelserna upphöra, vilket kan leda till förstoppning och i värsta fall trumsjuka som ofta är dödligt.
Okej! Tack så mycket allihopa, ska införskaffas.
Jag fick också betala 170 kr för min, både djuraffären och min veterinär tog det priset. Men då vet man var man ska köpa nästa gång!
/Jessica
Må vara en halvgammal tråd, men jag har en fråga. Hur gör ni för att få i dem geggan? Våra vanliga sprutor proppas igen av critical care och inget kommer ut. Vi brukar därför mata med bebisskedar. Hur gör ni?
#30 Jag har stora sprutor som rymmer 60 ml, de har tillräckligt stora hål :)
Dvärgvädur i Viltgrå
#31, ok, har bara från sjukhuset och där verkar alla som jag får tag i ha samma storlek på hålet hur mycke de än rymmer :S
Kan man ha pulvret i frysen?? Det låter toppen. Hur vet du det, eller vem har sagt det?
Jag har d i kylen, men jag tror att det vore bättre m frysen.
#34, grymt! Då vet man vad man ska leta efter!
Vart kan man köpa dethär? :D
På internet då , jag inte kan åka till stan så ofta.
Och djursjukhus i skövde vet jag inte om det finns. ;p
#36 Vart man kan köpa vad? Critical Care? Isåfall på Gnagarboden.se tror inte hon har några critical care på hemsidan, men maila o fråga efter det..
Annars finns det här http://zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11379&prodid=7514&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D11379
Djursjukhus brukar ha critical care oxå :)
Dvärgvädur i Viltgrå
Googla bara critical care.. det finns olika sortes storlekar.. o kan man ha i frysen kan man ju slå till på storpack..?
Jag gav min idag lite, hans pluttar var små ojämna o svarta.. jag hade inte kunnat motstå att ge honom en hel del basilika igår.. tror han fick för lite fiber från höet för han prioriterade gottiset.. :/ Mitt fel. Men jag blir så himla frestad att ge honom för han blir så glad o det är så himla fint. Men nu blir det skärpning. Men för säkerhets skull gav jag CC nu på morgonen.
Det som är så himla bra är att han älskar det. Förmodligen är det formulerat för att små matvägrare o sjuklingar ska tycka det är riktigt smaskigt.
Rekommenderas varmt.
Var hos veterinären och hon sa att vi ska ha critical care.Funkar jättebra,han äter som han ska men för säkerthetsskull är det ju bra att ha hemma.Dock säljer de lite dyrare här 170kr för en pyttelite påse…nästa gång ska jag väl hitta en annan affär som säljer lite billigare.
Alltså, om man kan lägga ut en större summa på en gång så kan man köpa från tyskland. Det billigaste var en påse på 454gr för typ 26 €. Jag köpte 4 påsar och med frakt blev det ca 300 billigare än vad 3 påsar med frakt blivit i sverige för mig.
Antar att dui köpt 141gr. de brukar kosta så.
Någon här berättade att man kan tillsluta en öppnad förp. och förvara i frysen. Jag har nu alla påsar i frysen. Men jag använder CC också som lite treat ibland om jag tycker han ätit dåligt el så.
Nej,Min påse är bara 100 g.
Kram
Vad är det?
Menar du Critical Care? :D
#41 Visste inte ens att det fanns den storleken? Är du säker? Det brukar vara 141gram har jag för mig. Sedan finns också pyttelilla på 35 gram
Men att köpa från Tyskland lönar sig verkligen om man kan köpa mer. Men även om man köper en stoor påse 454gram i sverige och förvarar den ordentligt tillsluten (mot fukt) i frysen mellan varven så tjänar du på det i längden. Fast måste se till att det inte kommer in fukt. Ännu viktigare om man har den i kylen. Då måste man kolla så den inte blir dålig/fuktig/möglig eller så.
Frysen tillsluten funkar perfekt för mig. Hur torrt som helst.
Står på kvittot från vettan …
Och ja,jag är 100% säker på det.
Det står ju både från veterinären och själva förpackningen :D
Måste införskaffa! bor ju en bt ut på landet så lika bra att ah hemma om det kan rädda livet på dom om det skulle hända nått!
vart kan man hitta sprutorna?
Jaha.. förlåt.. antingen har de en annan storlek.. eller så är det jag som pratar i nattmössan vilket inte är konstigt.. siffror.. 
Vad gäller sprutor: hos min vet får man en slags pipetter man kan återanvända ett par ggr o diska i maskin/el för hand
Det viktigaste är att munstycket är stort problemet är att de flesta dossprutor för mediciner som kommer med djurmedicin eller finns på apotekt är för små, CC- gröten är för tjock.
Sondspruta ska gå.. den är för matning.
Men om man köper från UK eller från tyskland så i deras djurnätaffärer finns ofta mer "hemma medicinskt" grejs som kan komma till användning. Kanske finns det bätte sprutor där?
Hittar inte den tyska affär jag handlade ifrån just nu
här är i UK, vet ej om de skickar men tror det eftersom det dyker up på den tyska amazozn.
Annars ut o sök.
I sverige säljs CC 454gram också, då kostar den ca 450-480, och vill man ha graits frakt måste man ofta upp i över 500 eller 800… brommazoomarknad har jag för mig räcker med 500 så hitta nåt litet naturgottis el dyl så är de biff.
Funderar på att beställa hem det. ^^
Men någon som kan skicka länk till var de finns, hittar de inte :O
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Måste man förvara den i frysen? För jag har min i rumstemperatur. Den går ut i april 2014. :)
Köpte hem det när jag skulle kastrera Nemo. Hjälpte honom väldigt fort att få upp aptiten och börja äta. :3
#51 Öppnad förpackning bör man förvara i frysen, men inte oöppnad måste man inte 🙂
För utgångsdatumet kan man ju inte gå efter, efter att det är öppnat.
#52 Jaha, får väl ta och lägga in den i frysen då. :)
Men borde det inte ta väldigt lång tid för den att tina sedan? Jag tänkte om man behöver det akut. :/
Min hona avskydde det :p men det hjälpte o det var huvudsaken.
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
#53, det är ju inte vatten i så det blir inte hårt, bara kallt!
#55 Okej, okej ta det lungt, förlåt. Trodde att hela klumpen med cc skulle frysa ihop. Men okej.
#56, Haha, oj! Tog du det som att jag inte va lugn xD Sorry, jag va helt lugn xD Som det kan bli på internätet
#57 Aha, haha, vad bra då. ^^