Holländsk kanin
Hej!
Någon här inne som har holländare? Tycker de är så enormt vackra, och vill i framtiden skaffa en, men jag undrar om ni som har kan berätta hur era är? Hur är de i temperament? är de mer livliga, eller mer den slappa sorten? :) Ni får gärna bifoga bilder på era kaniner!
Jag har en Holländare, Coco. Han är en omplaceringskanin på dryga 3 år. :)
Hans temperament är underbart! Social, livlig och håller alltid ens humör uppe! Han springer runt lös på gården, kommer när man ropar och är världens snällaste, förutom när hans hormoner spökar.. Då htar han alla av det manliga könet.. ;)
Han är absolut inte slapp. Men inte som typ vissa dvärgharar som inte alls är famnkaniner. Han här livlig nere på marken och gosig uppe i famnen.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag har världens underbaraste holländare, Musse.
Han är väldigt social, så han "vill ha/kräver" mkt mer tid än min Lejon hona. Han är jätte duktig på att hoppa, fast tjejer tycker han är mycket roligare (samt mat)😎
Jag skulle inte säga att holländare är den "slappa sorten", mer utav den livliga sorten. Fast det beror ju också på individen.
Han är jätte charmig, vill hälsa på alla, och det ända han är rädd för är grannhunden, katterna jagar han bort.
Kan tillägga att han är väldigt gosig av sig!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Mina är trevliga individer, de är alltid framme vid burdörren när man kommer och är nyfikna. Hur de är i sättet är ganska individuellt. Har några lugna (vanligast honor som haft/har kull), en del väldigt energiska (oftast hanar med mycket hormoner), några är mittemellan. Vissa älskar/gillar kel, vissa hanar försöker rida på min arm så fort den är i buren (då får man vara snabb att ta bort den, annars är hanarna snabba på att grabba tag och de släpper inte i första taget😛), vissa är kittliga så de får man knappt ta på. Sedan har jag ett par "klätter-fior", så fort jag öppnar burdörren och står där ska det klättras (och nosas) på mig. Kan inte minnas att jag har haft någon hona som gjort så på mig, så det är kul med två stycken (även fast de är livsfarliga ibland då de ska stå och balansera på burkanten när dörren är öppen). Har även en hona som är den keligaste kaninen jag någonsin haft. Hon älskar när jag klappar henne, njuter till 100% och slutar jag så ska hon kela med mig. Stryker då sin haka mot mitt ansikte, slickar mössan, jackärmarna och mina händer. Har glasögon och de blir väldigt nersölade efter en "omgång" av henne, men det är så mysigt (får typ endorfin-kick efter att ha fått gos av henne).
Mina holländare finns det bilder på på min hemsida (dock inte så många färska bilder, en del har jag inte ens vuxenbilder på då jag sista året varit väldigt dålig på att fota😐): www.nirsors.se