Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 595 ggr
MsSofieG
0

Slutar inte bygga bo.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min honkanin slutar inte bygga bo. Hon började när hon var ca 4 månader att vara skendräktig? och bygga bo i buren med sin päls, hö och spån. Och sedan har hon bara inte slutat. Hon är 9 månader nu och bygger ett nytt bo med päls varje gång jag städat buren. Och låter jag boet vara så bygger hon nytt när det hon har gått sönder eller spridits ut i buren. Varför gör hon såhär och finns det något sätt att stoppa henne? Hon börjar bli tunn i pälsen och jag är rädd att hon ska plocka sig kal.

Fridaaaa
0

Jag hade nog låtit kastrera henne, om du inte ska avla på henne.
Tror personligen att det blir stressigt för henne att hålla på och bygga bo jämt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MsSofieG
0

Jo det är det som är trixet. Har funderat på Att ta en kull och se om hon lugnar ner sig i sitt bo beteende men skulle vilja veta mer om det brukar funka eller inte innan. Det blir ju tyvärr billigare att ta kull på henne än att kasterera där jag bor :/

[Mi-rand-a]
0

Så gör min hona också, brukar inte rensa huset alltid då hon bara sover där inne men när man rensat de varannan gång/ var tredje så har de legat hår där, min hona är nu 3 år så känns lite sent att kastrera men tycker du verkligen bör göra de!

MsSofieG
0

#3 Så du tror inte att det skulle funka att låta henne bli dräktig en gång? Är nämligen lite rädd för att kasterera henne då djursjukhuset här aldrig har gjort kasterering på honkanin förut och inte verkar veta någonting när det gäller vad man ska söva med osv.

Fridaaaa
0

#2 Dock vet man aldrig det innan. Ingen garanti tyvärr. Så omöjligt att säga.

MsSofieG
0

#5 Och tack så mycket jag får forska mig lite mer i ämnet och se om jag kan hitta någon djurklinik som ligger lite längre bort som gör det.

Fridaaaa
0

#6 Ja kastrering är bra. Jag har 4 honor, dock ingen kastrerad. Är sugen på att göra det men har itne råd till 4 st, plus att de går ihop 2 st tillsammans och en hona med kastrerad hane, så är orolig iså fall att de inte kan gå ihop sen efter kastreringen

MsSofieG
0

#7 Ja men förstår det. Man är ju orolig för att de inte ska funka ihop över huvud taget om man kastererar den ena. Jag har en kastererad hane med den här honan. De bor i varsin bur men får vara ute och skutta med varandra ibland. Dom har en hat kärleks relation till varandra och har inte riktigt bestämt sig för om de ska vara vänner än eller inte.

Fridaaaa
0

#8 Ja nu när de fungerar så himla bra ihop, de paren som är nu, vågar jag inte chansa,

MsSofieG
0

#9 Förstår det. Vill ju inte riskera harmoni :)

minilejon
0

Har för mig att Supreme selctive är ett bra foder.

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta