Tips på foder?
Har en 1årig belgisk jätte och en 5årig gotlandskanin som för tillfället äter rabbfor, men jag känner att jag vill byta till nått annat…Gottisen går upp i vikt mycket, jätten gillar inte fodret länge, och jag känner att jag vill ha något bättre, så ni inbitna fodernördar, vilket foder skulle ni tipsa om? :) Eftersom det är rätt stora grabbar så går det ju även åt rätt mycket foder….så endast foder i storsäckar! tipsa inte om carrier, stampe elr liknande, har prövat och det funka inget bra på min gotlandskanin…
Gotlandskaninen behöver bara bra, hö kvistar och lite morotsskal, alfaalfagroddar, ett sallatsblad, äppelskal etc för att ha en bra kost.
Har man genbank ska man inte ge en avelskanin pellets (ska kaninen inte avlas på behövs ju inte rasramen hållas så starkt men det är ändå stor risk för övervikt eftersom dom är så lättfödda)
edit: vid tillväxt, graviditet, ammning, sträng kyla el dyl brukar man ge lite havre eller liknande eftersom fler kalorier går åt då det är altså inte ett vitamintillskott utan ett energitillskott.
l'm back
Nej jag vet att den rasen inte behöver foder, har aldrig gett mina vuxna gottisar något när jag hade genbank dock blir den här hanen fruktansvärt smal och går jättelätt ner i vikt, så han måste få extra
#2 ok ska han inte hållas i genbank och får bra hö + kvistar så är det ju ok isåfall
l'm back
nej avlar inte längre + att han är kastrerad :)
Har alltid köpt kaninfoder från versele-laga cuni complete. Den har bla. långa fibrer och är viktreglerande, fast den är å andra sidan inte skitbillig heller :/ Har alltid tyckt att det är ett bra foder som fungerat jättebra på mina kaniner ;)
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
vart brukar du köpa det? :)
Jag köper 8kg cuni complete på zooplus.dk. Ca 350kr med frakt. Jättebra och billigt!! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
ja men det va ju inte farligt dyrt…och innehållet verkade ju helt ok! :)
#Köper det i en djuraffär i närheten :)
/Gizzma
Innehållet är perfekt!! :D (enligt mig iaf)
Hälsningar,
Ninni :-)
#10 tycker också att cuni complete ät jättebra! :)
/Gizzma
Håller med dem andra om cuni complete, jag köper också det i en djuraffär i närheten.
Cuni complete håller jag med om, Cuni pro är också bra och några kronor billigare, men det är mer sällan butiker brukar ha det.
Rekomenderar också cuni complete. Min hona var så otroligt ful i pälsen innan jag bytte till det och nu praktiskt taget glänser hon. Och min hankanin som alltid varit otroligt slö har blivit riktigt pigg och livsglad på det här fodret :)
Tur att det finns på zooplus.dk, har inga bra djuraffärer i närheten, och de som finns säljer bara massa gnagarblandningar…:/ blir nog att prova cuni complete på herrarna :)