Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 675 ggr
DivinA
0

Förstoppning-motion?

Min hona är förstoppad… Är det som med hästar att man kan gå ut och gå en runda så magen kommer igång?

[Fruktiz]
0

Ja, man kan massera magen lite, ge paraffinolja och få kaninen att röra på sig.

DivinA
0

Jag vågar inte riktigt massera, hon kastrerades för bara 2 veckor sen… Får fixa olja. (Nu lär man ju bli populär) Hon har skött magen inatt men nu har det gått 5h…

Torreador
1

Motion är bra för alla djur (och människor) som får förstoppning så det tycker jag att du ska börja med!

Lycka till!

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Cocomo]
0

Vågar du inte massera mitt på magen så kan du bara klappa henne på bägge sidorna om magen så får man igång magen lite samtidigt som du inte behöver komma åt operationssåret.

Olika fruktpureer (katrinplommon t.ex som är bra mot förstoppning) kan även vara bra för att få igång magen igen och hövatten om hon äter lite dåligt. Ananasjuice kan också hjälpa. Funkar det inte med paraffinolja så kan du testa att köpa lite lactulos och ge, paraffinoljan är ju mest för att "smörja" systemet så det ska bli lättare för dom. och sen ut på golvet och studsa, stannar hon så ge henne en liten putt på rumpan så hon rör på sig ordentligt! :)

DivinA
0

Tack snälla för svaren :)

[Fruktiz]
0

Ja, paraffinolja hjälper bara för att "skölja" tarmarna, ifall det kanske fastnat något där, typ päls. Men det är bra att ge det i första hand. Sedan kan nog ananasjuice funka också, det är dock inget jag testat själv. :)

Mickis1994
0

Absolut det kan man. Ibland kan det vara så att kaninen helt enkelt behöver lägga en stor prutt, och då är Motion det bästa 😉

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

DivinA
0

Hahaha då hoppas jag att hon pruttar snart ;)