VARFÖR (X) på min tråd ??
varför har min tråd om Dobby fått en (X) markering ???
You can't spell Bitchy without Itchy

hon är inget slaktdjur, och ger ingen ull…så den som har satt den markeringen får antingen ge en förklaring, eller ta bort markeringen
Jag tror att alla trådar där kaninerna har någon form av "mutation" eller annat avvikande har fått denna markering. Anledningen är väl att det är svårt att avgöra vilka av dessa som har "försämrad livskvalitet" och ändå hålls vid liv och inte. Många reagerar starkt mot detta, så som med kaninen som inte ens kunde skutta ordentligt. Helt enkelt för att slippa värdera de olika avvikelserna.

men då borde väl alla trådar med dvärgkaniner eller rexar oxo markeras med (X) iom att de oxo är naturliga muteringar
Nu gissar jag bara.
Men X står för känsligt ämne, vilket även inbegriper sjukdomar och defekter. Min gissning är att nakenkaniner är defekta (det finns väl ingen Avel för att få dem utan är en genetisk mutation på just henne?) och att det därför kan anses vara känsligt.
Just defekter och Avel på dem diskuteras ju även i tråden, kanske någon annan diskussion i tråden som blivit känslig?.
Kanske är därför? Jag vet inte, men gissar att det handlar om något sånt. Hon är rätt söt iaf :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

på sajtens Skrivregler står det
Kategorin "produktion" kommer i framtiden användas som en helt öppen kategori för frågor som rör produktion. Frågor om avlivningsmetoder eller slakten, till exempel, bör dock ha ett (X) i rubriken.
Man bör även sätta ett (X) i rubriken om man postar bilder på, förslagsvis, en sårskada hos sin kanin, eftersom detta kan upplevas känsligt eller otäckt att se. Det samma kan även gälla bilder på till exempel en död kanin.
Generellt bör ett (X) placeras i rubriken om man tror att innehållet kan väcka anstöt, om det till exempel är provocerande eller skapat i syfte att väcka starka reaktioner.
hon upfyller ju ingen av de kategorierna 😡
#3 Jo men du vet ju också att Dobby har en avvikande mutation. Det är nog inget personligt mot henne, eller dig heller för den delen. Själv tycker jag att hon är supersöt, men hon behöver ju som du själv har sagt specialvård och inte är som alla andra. 🙂
På inrådan från medlem sattes ett (X) i rubriken. (X):en är inte att förväxla med att det har att göra med produktion; utan för "känsligt ämne" (eller liknande). Det är alltså inget fel i någonting - utan endast en varning för de medlemmar som inte uppskattar att se bilder på nakenkaniner. Även lite på så vis som #4 förklarade. Itchy - känner du dig väldigt obekväm med (X)-markeringen får du gärna höra av dig till mig via PM, så kan vi prata mer där. :)

ja men bara för att hon är avvikande så anser jag inte att det behövs en (X) markering på hennes bildtråd
ska alla kaniner som avviker lite från standarden vara markerade med (X) härdanefter då ??
isf så kan jag redan nu säga adjö till Kanin Ifokus
**Raderat onödigt inlägg, andra hann före :)***
#5 Nej men du förstår väl resonemanget också? Principen är ju att allt som kan anses som stötande ska markeras. Hellre att för mycket markeras än för lite kan jag tycka! Och oavsett hur underbar hon är så skulle hon inte må bra alls, eller ens kanske klara sig i mindre bra ägares vård, alternativt i det fria. Lite som med den handikappade kaninen, vilken jag mest mådde dåligt av att se, då den uppenbarligen inte hade full livskvalitet

så för att en medlem som känner att hon inte vill titta på en nakenkanin , så ska tråden märkas upp med ett (X) ???
vad är det för jävla skitsnack ???
ja jag är förbannad 😡

#12 varför undviker du bara inte att klicka på den tråden då ??
ingen tvingar dej att kolla…många andra verkar uppskatta Dobby & hennes lite udda utseende
#11 Ta det lugnt nu, det är inget personligt. Men avvikelser som kan väcka anstöt märks med ett X, det är bara så. Och du kan ju faktiskt höra av dig till ansvarig och be dem ta bort markeringen om du verkligen tycker att det spelar någon roll.
#12 Det är just därför markeringen finns, för att man ska veta att det är något speciellt med tråden. På rubriken framgår det inte att det är en nakenkanin t.ex.
Efter den senaste tidens diskussioner på sajten har vi beslutat att samtliga trådar som kan väcka anstöt ska markeras med (X). Detta är ingenting som riktas personligt mot dig, ingenting du har gjort fel, än mindre något riktat mot Dobby. Som jag nämnde ovan får du gärna kontakta mig om du är obekväm med situationen, så kan vi prata mer och reda ut eventuella frågetecken.

Adjö kanin ifokus…det var kul så länge det varade
TS; hade det handlat om att alla/många/de flesta tyckte illa om din kanin eller något var olämpligt hade tråden säkert tagits bort.
Nu är den bara märkt så att exempelvis Mickis vet att hen inte ska klicka där, men övriga kan njuta av bilderna fortfarande.
Jag kan förstå att det känns jobbigt och utpekande, men sov på saken och försök att se det som att de som vill titta på Dobby kan göra det, och de som inte vill.. tja, det spelar väl ingen roll om de slipper? :) Their loss. Det är ju fortfarande många som vill se nya bilder. X-et säger bara ''den här kaninen är annorlunda" inget annat egentligen. Och hon är ju annorlunda, och Avel på henne har ju mötts med starka känslor även om du själv inte tänker avla. Hon är ett känsligt ämne pga sin mutation, men det är fortfarande många som vill se henne här.
Trådar som kan väcka anstöt ska ha ett (X) i rubriken, vet att flera reagerat på att det är en tråd om en naken kanin eftersom det i alla fall enligt mig är en mindre trevlig mutation.
#13 Nej ingen tvingar någon att kolla, samma sak med produktions trådarna men vissa tycker att de är obehagligt att se naken kaniner och vissa tycker de är obehagligt att läsa om produktion därför ska båda markeras med (X) så det är en förvarning att de innehåller ev. stötande innehåll.
Hur kan det vara obehagligt att läsa om Dobby????? :O Dobby är mer än välkommen på det eventuella nya forumet! ❤
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
#20 För att det är en defekt som hindrar kaninen från att leva normalt och jag tycker tanken på att skaffa en sådan kanin är obehaglig.
Om han är välkommen eller inte på ett nytt forum rör mig inte i ryggen.

#20 jag äter kaninkött…så jag vill nog inte vara medlem på det nya forumet (om det ens blir av)
#21 Dobby är inte framavlad till att vara naken, hon är resultatet av en tjuvparning,och nakenheten beror på en spontan genetisk mutation…(samma som orsakat rexkaniner från början) och då ingen annan ville ha henne så öppnade jag mitt hem för henne, då jag har stor kunskap om just nakendjur, och vilken skötsel de kräver.
men det kanske är så hemskt att ta hand om en kanin som ingen annan ville ha ???
(och Dobby är en hona)
#22 Jag tycker inte naken kaniner är okej och jag tycker att de borde vara (x) i rubriken för det kan vara stötande med naken kaniner. Förstår inte varför du tar de personligt heller, det är för att kaninen är naken inte för att det är just den kaninen eller det är just du som äger den.

#22 jag anser att kaniner ska ha päls, och jag hoppas innerligt att Dobby kommer att få päls, men jag tkr inte att det är en anledning att finna dom stötande, för man väljer ju vilka trådar man läser
#24 Ja man väljer vilka trådar man vill läsa, men det kan vara stötande och de bör varnas, om du tycker det är en anledning eller inte spelar ingen roll, medlemmar har reagerat och tycker de kan uppfattas som obehagligt eller stötande och de får du faktiskt acceptera tycker jag.
Jag anser inte att produktion är stötande men accepterar att andra kan tycka det och har därför inga problem med att markera med (x).

aja tyck som du vill, men jag orkar inte argumentera om detta mer, blir bara förbannad igen
Detta är FÖRSTA gången jag läser att ett nakendjur väcker anstöt. Jag har sett många forum, trådar och diskussioner om nakenråttor, nakenkatter och främst nakenhundar och även om det inte är allas kopp te så har jag aldrig hört det väcka anstöt förr.
Är det inte lättare att skriva till (nakenkanin) istället för (x) så kan de som inte bryr sig om att det är en nakenkanin se och folk slipper tro att dobby ska slaktas eller nåt? Blir ju tydligare rubrik med.
Nakenkaninen Dobby?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Du måste ha missförstått tanken med ett ev nytt forum. Köttätare är mer än välkomna där, det kommer däremot inte finnas trådar om kaniner som mat bara. Dobby är ju en sällskapskanin. :)
#27 Det finns en första gång för allt. Hur kan du ens diskutera det? Det finns medlemmar som tycker de är upprörande och obehagligt, acceptera det.
Det står att inlägg som kan väcka anstöt, vara känsligt, provocerande, produktion osv ska ha ett (x) i rubriken, det står inte att endast alla kaniner som ska slaktas ska ha (x).
Då kan jag ju skriva Produktions kaninen stampe så behövs inte (x) alls?
Nej nu är de (x) som gäller och då är de det man rättar sig efter.
Menar ni på allvar att ni tycker att en nakenkanin är så stötande att ni inte klarar av att öppna tråden, se att den är naken, överleva det utan psykiska men och helt enkelt bara lämna? Ni måste alltså nödvändigtvis tvinga på tråden ett (X)?
Okidoki, jättebra. Sajtvärd och Medarbetare, då vill jag att ni sätter kryss på ALLA trådar där det visas upp vädurskaniner i alla dess format. De är genetiska mutationer och skulle inte klara sig i det vilda som RIKTIGA kaniner skulle göra. Jag finner det stötande att ens se en endaste bild på dessa hängörade ninisar, så SNÄLLA, innan jag går sönder i själen, sätt ett kryss på de trådarna.
Jag funderar också på att titta i alla bildtrådar jag kan hitta bara för att räkna upp för er alla kaniner som jag tycker är fula. Det är ju stötande att titta på fula kaniner, tycker inte ni det? Så stötande att de faktiskt kan behöva ett kryss i rubriken, så att ingen annan stackare råkar ut för det hemska ödet att beskåda en kanin som jag anser är ful.
Men ni kan ju börja med alla trådar med hängörade kaniner, så kan ni höra av er när ni är klara med det.
-
Jag hoppas att ni börjar inse hur fel det här faktiskt är. När krysset används på det här sättet så missbrukas det. Det borde inte användas bara för att en del medlemmar tycker att en kanin med ett visst utseende är ful eller fel, då urlakas funktionen och det slutar med att ni får sätta kryss på var och varannan tråd bara för att någon inte gillar innehållet.
-
Itchy, jag förstår dig fullkomligt. Det här är ju som om man skulle sätta ett stötande/känsligt/provocerande-kryss på ett inlägg där en förälder har postat en bild på sitt barn som inte "är som alla andra". Inte okej.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Nu är det inget (X) längre i rubriken 🙂
Jag tycker personligen inte att det hade behövts ha det.
Tycker att det hade räckt att ändra rubriken så man vet vad det för förnågot, alltså utan (X).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Toppen! Båda tummarna upp till den som tog bort krysset.👍👍
Och så vill jag tillägga, bara så att alla vet, att jag tycker att hängörade kaniner är jättesöta och inte ett dugg stötande. Men det ska vara rättvist. Jag är inte för någon slags diskriminering av vissa kaninutseenden, där några ska märkas som "stötande/känsligt/provocerande" medan andra är helt okej.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
(Är inte aktiv i kanin.ifokus så detta är första inlägget på länge som jag läser)
Tur att ni skrev att (x) var borta! Höll på att explodera av ilska! När det finns andra djur som är nakna så hur sjutton kan ni tycka det är stötande med en kanin som blivit naken? Det är sjukt!
Mutationer finns och förekommer ofta - både negativt och positivt-. Utan mutationer så skulle djuren inte utvecklas vidare. Jag själv anser att det är en gullig mutation att kaninen blivit naken och jag är inte mycket för "nakendjur" alls.
Och varför bråkade ni om ett (x)? Om nu Itchy inte vill ha den där för att Itchy kände obehag så varför inte ta bort den från första början istället för att argumentera till att den ska vara kvar? Fjantigt tycker jag.
Jag förstår om ni vill sätta (X) på trådar med bilder på kaniner med sår osv men att den blivit utan päls? Det är så skrattretande!
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
#25: "Jag anser inte att produktion är stötande men accepterar att andra kan tycka det"
Haha. Bra försök! Det var väl du som ville att alla som inte tänker som du skulle lämna sajten…
Som #30 sa: För att det ska vara rättvist behöver ALLA kaniner som någon gång i tiden uppstått genom en mutation, ha ett (X) i rubriken. Om sajten sätter upp en tävling, och en medlem postar ett bidrag på en vit rödögd kanin, måste tävlingen ha ett (X) i rubriken för att någon kan tycka det är obehagligt att se en kanin, som uppstått genom en genetisk mutation? Eller har jag förstått allt fel?
Kanske har missat det bland svaren/trådarna, men det vore ju bra att veta varför de beslöt sig för att ta bort (X), eftersom att de i #15 förklarar varför tråden ska ha ett (X). Tycker hela regeln är ganska otydlig i dagsläget.
(och nej, jag tycker inte att Dobby ska behöva ha ett (X) )
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
(X):et togs bort efter samtal med trådskaparen. I detta fallet var det för att jag upplevde en brist i vår utformning av regeln och därmed är x-markeringen (åtminstone tills vidare) borttagen. Samtliga parter som var direkt inblandade i detta är informerade om hur och varför det blev som det blev.
#37 Tack för snabbt svar!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#34 Jo jag längtar tills alla de som endast vill provocera och starta bråk och smutskastar produktion lämnar sajten, LÄS innan du anklagar.
jag fattar inte detta med x om det står x i varenda tråd hur ska jag då kunna veta om jag vill gå in eller inte för det står ett x och inget om vad för sorts x tex : om vi säger att jag gillar naken kaniner men ogillar prat om kött prudoktion och så är båda markerade med ett x och jag vill ju gå in på en tråd då som diskuterar naken kaniner exempelvis tips? och råd så då trycker på en tråd med rubriken x tips? och råd och itället för att hamna på ett forum med naken kaniner har jag då gått in på ett som handlar om köttproduktion.
Alltså ni borde tänkt igenom detta mer kanske sätt exempelvis h för handikapad kanin då det är nåt som sällan väcker anstöt jämfört med annat lika så kanske sj för sjuk då det är ungeför lika även rip på det som hndlar om älskade kaniner som död och på resten kan man sätta x då det är till för egentligen att placeras i rubriken om man tror att innehållet kan väcka anstöt hos en stor grupp människor , eller om det till exempel är provocerande eller skapat i syfte att väcka starka reaktioner.
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#40 Det ser man ju på rubriken i så fall, rubriken måste ju anpassas efter vad tråden handlar om, precis som annars också.
#41 men grejen är den att majoriteten inte gör det samt att det är ganska svårt att komma på en bra rubrik befarar att det blir så mycket att tänka på så folk slutar gör tråda för x kommer nog ses som negativt ch nåt som ingen vill ha i sin tråd tror folk kommer känna exempelvis att de för knippas med kött produktion som de kanske ogillar eller så.
#42 Det har precis kommit igång detta, man kan inte förvänta sig att det ska bli tipptopp med en gång osv.
#35 Kom just ihåg en tjej jag kände i yngre ålder som var livrädd för djur med röda ögon. Det var sån kraftig rädsla att jag tror det var nära till fobi.
Ditt inlägg triggade det i min minnesbank. :)
#34 ne men det är ju det jag menar man borde kanske jobbat lite mer med iden innan man publicerade den så att det inte blir så rörigt för alla medlemmar.
#44 Alla har ju sina rädslor eller fobier, och det respekterar och förstår jag. Men, det är just det som blir väldigt svårt att hålla i längden. Om alla skulle känna efter en tråd, "Nae, den där kaninens bettfel var obehagligt att titta på" och sedan pm:a sajtvärden/medarbetare för att få ett (X) i rubriken, skulle nästan ALLA trådar här bli (X)-markerade. Då missbrukar man (X)'s syfte och då tar alla det oseriöst. Grundidén må vara bra, men om det spårar ur är det värdelöst.
#46 mm precis
#46 precis, håller med. Om allt som är obehagligt för någon xmärks så blir ju allt märkt till sist. Naket och rödögt är för mig "samma sak" då båda kan orsaka obehag, men inte såpass att det borde varningmärkas.
#48 Exakt. Handlar det om enstaka personer för varje tråd kan man inte dra det så långt att den (X)-märks. Jag är otroligt rädd för råttor, men jag kräver inte att rubriken behöver ett (X) om tråden innehåller bilder på råttungar. Jag undviker bara att gå in på tråden nog mer.
Nu förstår jag inte varför jag skulle vara inne och kika på en råttsajt, men haha, tänk bort det.
Detta låter som en mycket krånglig idé. Känns bra mycket smartare med en ny sajt: produktionskaniner i fokus. Gillar inte alls idén att censurera med X på allt som KAN väcka anstöt för NÅGON. Regeln blir jättesvår att tolka. Att sätta X på en tråd om en naken kanin känns fånigt, som sagt nakenraser finns, vissa gillar det och andra inte, men detta är ju inte ens en ras utan EN kanin som råkat få en mutation. Detta kommer troligen bara att skapa mer missnöje på sajten, då ingen vill få sina inlägg x-ade.
Tycker också helt klart att sajterna ska delas upp. Dödandet av kaniner anser jag inte hör hemma på ett kaninforum. Det kan väl diskuteras på etisk djurhållning eller på en egen sajt. Inom kort kommer det att bli ändring på detta. Vilken ändring det blir vet vi inte ännu, om sällskapskaninen får ett eget forum eller någon annan lösning men en uppdelning av något slag blir det.
#51 synd att du så bestämt vill dela upp kaninmänniskor :/
Ta bort xet och skriv nakenkaninen Dobby som rubrik eller något?
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#52 det är långt ifrån bara jag som har de åsikterna. Jag har kontakt med väldigt många här på forumet som blir direkt äcklade och stötta av att det diskuteras slakt här. Kanske jag hörs mest, men missta inte det för att jag skulle vara ensam.
(X) fungerar alldeles utmärkt om medlemmarna lär sig hur man skall använda det. Jag är medlem på flera andra sajter där liknande används och det fungerar väldigt bra. Dock fungerar det inte om medlemmar missbrukar det eller inte vet hur det ska användas, vilket innebär att det måste finnas tydliga riktlinjer. Är man osäker på om ens tråd är "känslig" tycker jag alltid man ska skicka ett PM till en Medarbetare och fråga sig för.
I nuläget är väl problemet att det är väldigt nytt, och medlemmar vet inte riktigt hur man skall använda det.
Jag tror att om alla bara kan acceptera att vi alla är olika med olika syn på kaniner så kan vi få ett trevligt forum igen.
#55 så bara för att man blir äcklad av något så måste den ena eller andra parten byta sajt?^^
#57 nej men efter kontakt med sajtvärden för iFokus så jag jag uppfattat att han trott att kanin iFokus inte ska behandla ämnet produktion. Utan bara sällskapskaniner som är till hoppning, utställning osv. Så vi har en dialog med honom (Niklas) och det jag har framfört är hur problemet ser ut i grunden. I grunden handlar det om att vi har så olika syn på VAD en kanin är för något. Ett sällskapsdjur(innefattar hoppning, familjemedlem, utställning osv) Eller ett produktionsdjur (innefattar allting som har med att döda kaninen för egen vinning) och därför är det svårt för många att trivas på forumet. Och, nej-Dobby är, enligt ts inlägg, inte en kanin som är avsedd att användas till produktion, så tycker inte att den tråden ska ha ett x!
Egenteligen så står det Kanin.ifokus.se inte kanin som sällskap eller produkt!
Men jag tycker inte att det borde stå en (x) markering här!
Jag håller med den som skrev att där kunde stå Nakenkaninen Dobby istället för (x) markeringen!
För evigt med Gaia
#58 Jag (och många andra skulle jag gissa) skulle gärna se den konversation du har med Niklas, och inte bara citat utan i sin helhet. Det är lite svårt att lita på det du skriver när du inte återger hela konversationen så man har ingen aning om hur du har framställt "problemet".
Och man kan mycket väl ha olika syn på vad en kanin är, men många kan också tycka att det är både och, det vill säga inte svart eller vitt, utan man kan ha kanin till sällskap OCH produktion.
Vi har olika syn på vad en kanin är. OCH? Vad spelar det för roll?
#60 för VÄLDIGT många spelar det uppenbarligen roll. Även om det kanske inte gör det för dig. Det Niklas, jag och en representant från KIF diskuterar är något alla kommer att få ta del av när det är klart.
Det är väl inget vidare problem i att folk har produktionskaniner? Det är ju bara det att de får sätta ett X i rubriken. Och så var det med den saken :) Att banna folk för att de äter kanin (utöver sällskap) är ju på ett vis mobbning. Alla borde vara välkomna, och inte falla för grupptrycket.
Det heter inte sällskapskanin.ifokus, och inte heller produktionskanin.ifokus. Så då borde "kanin" helt enkelt innebära allt. Om jag så vill sticka garn av mina angorakaniners päls, så bör de få lov att finnas.
Eller?
Tycket för övrigt att det var toklöjligt att sätta ett X på dobby. Nakendjur är inte stötande. Inälvor är.
#60 Divinas konversation vet jag inget om, men hon verkar ha rätt ang. Niklas.
Detta är mina meddelanden i sin helhet:
Jag:
Hejsan.
Det har varit en del gnabb på kanin.ifokus som du möjligtvis känner till. Enda anledningen till att jag skickar detta till dig nu är att en av medlemmarna ( DivinA_NovA) använder ditt namn och PM mellan er i sin argumentation. Jag är inte helt övertygad om ifall hen har givit en rättvis bild av problemet.
_Kanin har haft en låst del för produktion vilket har fungerat ganska bra. På det senaste har det dock blivit problem med riktlinjer för den delen och vilka inlägg som hör hemma där. Som jag uppfattar det har det hela börjat med att tråd efter tråd om produktion - som inte varit känslig i sig, ex. frågor om burar - kapats och saboterats av en del medlemmar.
_
Oavsett hur det startade har sajtvärden och medarbetarna gjort ändringar på sajten, med hänvisningar att sajten är för alla. Ändringen innebär att ett (X) sätts i rubriken för känsligt innehåll, och det ska gälla alla känsliga frågor, från slakt till sjukdom osv.
_Divina använder nu PM från dig för att visa att de av oss som har produktion inte är välkomna, trots att sajtvärden och Medarbetare yrkar på samarbete.
_
Det finns flera sajter om kaniner utan produktionsdel. Det finns även en del sajter där kaninproduktion hör hemma (dock finns väldigt låg kanin-aktivitet där), men Kanin innehar mycket erfarenhet och de flesta av oss på sajten - både köttätare och andra - vill ha ett fungerande samarbete där man med visad hänsyn kan dra nytta av varandras kunskaper.
Nu är jag visserligen partisk, jag håller köttkaniner. Men jag undrar ändå om det stämmer att du vill underminera Sajtvärd och Medarbetare på Kanin.ifokus, eller om det helt enkelt bara är väl valda bitar av PM som visats. De allra flesta på sajten verkar ändå vara med på att samarbete i någon form hade varit helt ok.
Tack för din tid.
//Zabbio
Niklas svar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag har förstått att det har uppstått en del problem på Kanin iFokus. Min uppfattning är att sajten startade som en sajt för kaniner i första hand som hobby, exempelvis som sällskap, för utställningar, agility, Avel och så. Om det har ändrats har det gjorts utan min eller Staffans vetskap.
Att sätta ett x i rubriken förutsätter att man är insatt i sajtens regler för att det ska fungera. De som besöker sajten efter sökning på Google vet förmodligen inte att ett x betyder att deras husdjur kan diskuteras som mat och riskerar att bli besvikna av vad de möter. På iFokus generellt kommer ungefär 19 av 20 besökare från Google. Jag vet inte hur det är på just kaninsajten.
Att samma sak skulle hända på Etisk djurhållning iFokus är betydligt mindre sannolikt även om det naturligtvis kan inträffa.
Innan någon började diskutera kaniner som kött på Kanin iFokus var den aktiviteten också låg. Någonstans måste man börja. Flyttar alla som vill diskutera kött till Etisk djurhållning blir det säkert bra aktivitet där med.
Det finns en annan lösning på problemet. Det är att låta någon av alla som har anmält intresse för att starta en "Sällskapskaniner iFokus" senaste tiden göra det. Då riskerar dock Kanin iFokus bli en sajt för slaktdjur. Är sajtvärden med på det ser jag inget problem med att låta dem köra.
Jag dristade mig att svara igen.
Dock har det ju stått ''för alla'' i sajtbeskrivningen, och produktionsdelen har funnits där så länge jag varit medlem på iFokus.
_Tack för ditt svar. Då vet jag var du står. Jag har inget emot ett forum för sällskapskaniner, men tror faktiskt inte att Kanin skulle bli ett renodlat köttforum för det. Många medlemmar har uttryckt att de vill stanna ändå även om de inte har köttkaniner. Poängen med att ha det öppet för alla är att det finns väldigt mycket gemensamt med just kaninen i fokus, det behöver inte grupperas. Ett exempel på en sida med väldigt god stämning trots blandade kaninfolk är RabbitTalk.com - det hade varit trevligt med en svensk motsvarighet. tex Kaninifokus.
_
Men jag ska inte försöka övertyga dig, det är upp till Kifs sajtvärdar och övriga medlemmar att bestämma de detaljerna. Jag rättar mig efter dem, och de rättar sig säkert efter er.
Trevlig kväll och tack för svaret.
Och det sista meddelandet, från Niklas:
Jag vet inte hur länge du har varit med på iFokus men till och med 2010 fanns det inte någon egen del för diskussioner om kaniner som mat. De flesta av de diskussionerna har förts de senaste tre månaderna.
#58 men vem är dessa "vi" som måste ha allt svart eller vitt? Det är väl ändå bara du i så fall och kanske någon enstaka medlem till? Jag och säkert många andra ser inte kaninen som riktigt något av det, eller allt om man så vill. Som jag skrev i en annan tråd om min hane Uno så utesluter inte den ena kaningrenen den andra. För de som accepterar kaninens Alla olika användnigsområden så finns det inget problem här på sajten. Det är bara "ni" (som jag tror är en nyinkommen minoritet här) som inte alls vill ha med nåt annat än kaninen som sällskap att göra som gör detta till en större grej än vad det behöver vara. Inte ens (x) passar ju "er" utan någon måste tvunget lämna sajten för att "ni" ska bli nöjda. Jag kan inte annat än höja på ögonbrynen över hela situationen.
Jag hänger inte ut folk. Därav inga namn och konversationer. Nu vet ni vart Niklas står hittills i diskussionerna och det var allt jag ville få fram. F.ö är det inte så en demokrati fungerar, att en person klagar och sen är allt klart. Inte heller att produktionsmänniskorna skriker högst i trådarna (ja det får dem att verka vara fler). Vi är många. Döm av gillade inlägg i min tråd.
Är det bara jag eller har denna tråd börjat gå OT ?
Nu lägger jag mig i igen.
Men vem har sagt att vi ska prata slaktmetoder här på KIF? Ingen! Utan det som kan komma att diskuteras är burstorlekar (för produktionskaniner), bilder (på levande glada produktionskaniner), vilka raser som är bäst lämpliga (till produktion). Jag tror alla som sysslar med produktion är överens om att själva SLAKT-delen inte hör hemma på ett forum där känsliga kan läsa. Däremot så hör väl alla som har KANIN hemma här på detta forumet (eller ja, inte enligt dom som trakasserar oss som är för produktion).
Det är där jag tycker det har gått överstyr, att inte ens vanliga frågor får finnas på forumet enligt vissa medlemmar - bara för att det har med produktion att göra.
Varför är det bara de med sällskapskaniner som ska få plats? Så alla med hoppkaniner ska hålla sig enbart på Kaninhoppning, för de har ju inte sällskapskaniner?
Förstår inte varför ni gjort det hela till en så stor grej bara?
Tack Zabbio för att du gav ut hela konversationen och därmed en rättvis bild!
#66 det är väl inte första gången något sånt händer?
HAHAHAHAHAHA…..
Guldvingens, i gruppen sällskapskaniner ingår såklart även hoppkaniner, avelskaniner, bästa vänkaniner, familjemedlemkaniner… Allt man har kaninen till när man umgås med den!!
om sajten frånbörjan var tillför de med sällskaps kaniner eller för folk som vill veta hur man bäst tar hand om en kanin så är det väl så att sajten bör hadla om just det eller ? det är iallafall så jag tänker just nu