Laglig bur eller inte?
Nu är det så att en person har hört av sig ang en kaninbur jag säljer och den är 140*65*70 och det dom undrar är om den är laglig för en Fransk vädurs kanin? vilket jag själv inte vet då jag inte har någon som helst erfarenhet av Frassar och hur stora burar de behöver ha, därför så hoppas jag att jag kan få ett korrekt svar här :) Kan tillägga att det är en trekantig betesbur så då blir man ännu osäkrare om det skulle passa. Man vill ju inte sälja iväg en bur och sedan blir buren för liten för det stackars långörat.
De ska ju väga ca 5 kilo som fullvuxna, och då är minsta måtten 0,9 m2. 140x65 cm är 0,91 m2 så den är laglig. Hoppas jag räknat rätt nu! Men jag skulle inte sälja den buren till de ifall de inte har en stor Hage ihopkopplat då det är en väldigt liten bur för frassar som är så stora och tar så stora skutt.
Trekantiga betesburar behöver vara rejält stora för att vara lagliga tyvärr, så din är för liten för en Frasse :/
Ljustadalens kaningård
#3: Dock ser den inte ut så där, de är en avlång bur, men tack ändå ;)
Har sagt till dom att buren passar bäst för kaniner under 5 kg.
#4 Den är nog inte laglig egentligen för kaniner under 5 kg heller då den är för låg plus för kort på kortsidan. Ritningen i #3 visar hur man måste bygga för att det ska vara lagligt (man kan lägga in egna mått beroende på minsta godkända storlek för ens egna ras). Bilden visar ena kortsidan och inte hur buren ser ut uppifrån :)
Ljustadalens kaningård
#5 det låter som om man måste ha en trekantig bur, när du skriver… men det är väl inget krav enligt L80?!
Menar inte att va nosig, undrar bara :-)
Man ska kunna få in en låda som är lika stor som minimåtten om en trekantsbur ska vara laglig. Det är nog så #3 menar. :-)
Jag ska behålla buren, passar bra till hermelinkaninen.
#6 I och med tråden handlar om en trekantig bur så handlar mitt svar i #5 så klart om just en trekantig bur ;) Såklart man inte måste ha en trekantig bur… :)
Ljustadalens kaningård