Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1329 ggr
[Bambis]1
2

HJÄLP! Vanvårdad kanin...

Nu har den vanvårdade kaninen smitit igen. Hittade den när jag skulle ge mat åt kaninerna,när jag såg honom tog jag genast in han i lekstugan,eftersom han hade livlös-päls och den bara sov vid mina kaniners burar. När jag undersökte honom så såg jag att han blundade med båda ögonen som att han höll på och dö…han hade också ett sår på näsan,det var som om någon hade bitit honom där. Hämtade fort vatten åt honom och han kastade sig över vattnet,tror han drack ca 1,5 dl vatten.Gav honom också pellets. Han har kalla öron. Det är som att han snart kommer dö… Finns det något mer jag kan göra? :( PS: Han är inte min & han är 7år.

[Memento Mori]
3

Ringa veterinär..?

Zolah
4

Jag kan ju inte mycket om kaniner just, men var försiktig med att ge honom mat. Om han har svultit så ska man inte ge för mycket mat på en gång, bara lite åt gången. 

Om jag var du skulle jag nog kontakta någon vuxen och prata med dom, och sedan försöka få tag på djurskydds myndigheten.

nlinds
1

rådfråga veterinär !:)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

minaninar
3

Alltså om han kastade sig över pellets o vatten o åt med god aptit så låter det väldigt hoppfullt?

Jag har inte hört talas om döende kaniner som visar sådan matlust?

Matvägran, anorexi, o vägran att dricka brukar väl vara det vanliga?

SÅr på nosen behöver man inte dö av.

Men visst. Om du känner att han beter sig som sjuk - då är det kanske så? Och det kan vara allvarligt? Men jag skulle kontakta veterinär, o förklara läget.

Ev posta bild på kaninen o se om någon här känner igen den (inte så stor risk, men det är ju vissa här om förlorar sina kaniner..)?

Men vi här kan ju inte riktigt avgöra vad som är felet.

[Bambis]1
0

Vi vill inte ringa veterinär,för han är inte vår.

Zolah
4

Då måste du kontakta antingen djurskyddet eller hans ägare. För du kan ju inte behålla honom om han är sjuk , i värsta fall kanske ägarna skyller detta på dig.

[cindy2013]
0

Tragiskt att höra hur kaninen blivit behandlad..😕… Hoppas att den klarar sig, kontakta nuvarande ägare, veterinär eller djurskyddet. Någon hjälp måste väl gå att få?

[cindy2013]
0

Vill också tillägga bra av dig att ge kaninen mat & vatten..

minaninar
1

Ok jag förstod inte läget riktigt. Det finns en ägare? Är kaninen vanvårdad så ska du eller dina föräldrar anmäla det till länsstyrelsen. El vilken instans det nu är man hör av sig till där du bor. Man kan göra en anonym anmälan. Bara att säga när man ringer att man absolut inte vill att ägare ska få veta vem som anmält.

Det finns nog ingen plikt på att anmäla om djur som far illa (vilket det gör om misstanke om att t.ex. barn far illa).

Men jag tycker det är plikt, i synnerhet som man faktiskt inte drabbas själv.

Ägaren till kaninen vill väl också veta var kaninen är? Då kan du ju snällt passa på och säga att kaninen verkar sjuk (om du nu tror det).

[Bambis]1
0

#9 ja han har en ägare Tror dock inte dom vet att han har rymt. #7 tack

Marshmello
0

#10 Det låter som om du vet vilka som äger kaninen..?

[Bambis]1
0

#11 ja vi är granne med dom :)

[Mi-rand-a]
4

Varför inte ringa veterinärn? är de för att ni är rädd för att grannarna ska bli arga på er? dock gör ni de för att rädda kaninen så de kan ni ta till ert försvar ifall de skulle uppstå något, vilket jag inte tror de skulle göra men man vet aldrig. Eller är de för att ni inte vill betala för någon annans kanin? 

hur som helst så hade jag inte sett de som något alternativ utan tagit de stackars djuret till en veterinär för att se hur den egentligen mår.

Marshmello
7

Då föreslår jag att du eller någon i din familj går till dom och säger till att deras kanin har smitit. Det verkar ju som det bästa. :) Och om dom inte sköter om kaninen på rätt sätt så får ni kontakta djurskyddet.

Men jag hade ju lätt tagit kaninen till veterinären om ägarna inte verkar bry sig, så att den lilla får den vård den behöver.

Nevina
5

Ni behöver gå och säga till ägarna att ni har kaninen, annars kan de anmäla er för stöld. Och som andra sagt, om den är vanvårdad, så anmäl till Länsstyrelsen! Kaninen behöver få bli omskött på rätt sätt i sitt hem och det låter som att den även är i stort behov av veterinärvård.