Åldersbestämning m.m.
Hejhej!
Igår drog jag och två vänner igång med ett kanininfångningsprojekt. Det är en koloni som förökar sig hej vilt och vi försöker nu fånga in dem. Vi fick redan igår in 6 ungar i fällan!
Men vi kan inte mycket om kaniner och behöver lite hjälp:
• Hur könsbestämmer man kaninungar? Vi försökte igår men då vi vanligtvis hålls med katter så var detta helt annorlunda och till synes omöjligt :P
• Hur gamla kan kaninerna på följande bilder vara? Enligt en företagare i området borde de nu vara 3 månader gamla men de känns för små för det, men jag har noll erfarenhet av kaniner så det är otroligt svårt för mig att säga. Dessutom finns det minst 2 kullar med kaninungar, flera halvvuxna och flera vuxna, och det är bara ungarna och en av de vuxna vi kommit nära, de andra är för skygga.
Fler frågor kommer dyka upp, men vi börjar här!
Tacksam för svar.

Om ni inte kn så mycket om kaniner, så skulle jag överlåta detta till någon annan. Det är toppen att ni bryr er, men kunskap behövs ;)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Könsbestämning av kaninungar kan vara väldigt svårt för ett ovant öga, lättast är nog om ni kan få någon seriös uppfödare med er, i alla fall för könsbestämningen.
Jag har sett dig inne på hittekatter, och vet att du är bekant med det stora huskattsproblemet - liknande finns inom kaninvärlden, med Avel "för att det är sött" osv. Så jag rekommenderar att hela gänget kastreras innan ni omplacerar.
Vet du hur länge kolonin har funnits? Vart i Sverige är det?
De ser inte ut att vara så gammla, skulle gissa på ca 3 mån.
Ni måste läsa på ordentligt, de är mycket man måste tänka på och mest när man ska rädda så många kaniner.
Jag skulle nog också rekommendera att ni överlåter detta till någon kaninkunnig människa. Kan lätt bli fel annars på djurens bekostnad.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

#5 Jag har börjat förstå att så är fallet, tyvärr :( De finns i nordvästra Örebro. Dessa kaniner är rymlingar ifrån en kolonilott alldeles i närheten och man har inte lyckats få tag på dem än. Jag hörde talas om dem igårkväll och åkte dit för att titta och fick mig en smärre chock! En hel gräsmatta fullkomligt kryllade av kaniner!
Jag vet inte än hur länge de funnits där, vi har kontakt med en tjej som är inkopplad på "fallet" sen tidigare och enligt henne har de i alla fall sett tre kullar födas sedan förra sommaren. Ska försöka få fram mer info.
#6 Tack!
#9 Jag kan tänka mig att vara jourhem om det blir platsbrist :) Bor i Åmål.

#8 Det finns inte många som har varken tid eller lust att hållas med sånt här. Vi har kontakt med en kaninkunnig tjej som redan är inkopplad på "fallet" sen tidigare, vi kommer samarbeta med henne. I hemlösa-djur-branchen kan man inte bara överlåta såna här saker till andra, för dessa finns sällan som vill ställa upp på sånt här. Vi har resurserna med fällor och envishet som heter duga, det kommer man bra mycket längre på än att överlåta detta till nån som har lust och tid nån gång i månaden kanske, om man har tur. Tyvärr vet vi hur det brukar funka :(
Vi tre är vana vid att hålla igång såna här projekt, vanligen med katter men nu på sistone även med andra djur. Vi hade enligt experter ingen chans att lyckas fånga in en förvildad hund som gått hemlös i ett år men det tog oss en vecka att fånga honom och han har det så bra han kan nu. Bara som ett exempel.
Har vi väl bestämt oss för att lyckas så ger vi oss sjutton på att göra det och ger oss inte förrän vi är klara, om det så handlar om att sitta där ute i ösregn och snöstorm mitt i nätterna - det har vi gjort förr.
Så kom hellre med tips?! :) Läsa på kommer vi göra allt vi kan, men vi fick veta detta igårkväll så vi har inte hunnit så långt med läsandet än :P

#10: Tack! Det är ju rätt långt bort men vi ska absolut ha dig i åtanke, tack! :)
#12 Jag tycker att det är toppen att ni gör det här, vanan från "katträddarbranschen" kommer ni säkert ha nytta av, speciellt tålamodet och uppfinningsrikedomen som krävs 😃kaninmagazinet.se är en jättebra sida med diverse information samlad som nog kan vara till hjälp.
Ska någon kanin fraktas till Åmål skulle de eventuellt kunna mellanlanda här hos mig i Karlstad om det behövs.
De ser inte ut att vara 3 månader, de ser mer ut att vara 4-5 veckor
//Joanna
Jag har ev. plats för några till dom hittat hem, bor i Örebro.
#12 Jag tar mig i sådana fall till Örebro. Eller om man kan möta upp i Karlstad :)

Toppen hörrni! PMa mig om hur ni kan ställa upp, hur länge och era erfarenheter! Detta är inte tama kaniner, inte majoriteten av dem iaf, men ungarna går att ta i. Troligen är några av de vuxna tama när de väl kommer in, nu har de nog bara bättre saker för sig än att låta sig fångas in.
Bor i Värmland och kan transport ordnas till Karlstad någon gång när jag har ärende nedöver så skulle jag kunna tänka mig att vara omplaceringshem också :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska.