Nafsar/biter i de mjukare kroppsbitar đ
Hej! Jag Ă€r en helt ny som kaninĂ€gare. Ăr 24 Ă„r sjĂ€lv och har för snart en mĂ„nad sedan adopterat en 1.5 Ă„r gammal Lejonhuvad DV. Han Ă€r omdöpt frĂ„n Nyfiken till Franco. Jag har 100 frĂ„gor, men ska försöka hĂ„lla mig kort och koncist. 1. Han skvĂ€tter rejĂ€lt ibland, men bara i ena soffan. Kommer kastrering hjĂ€lpa mot det? 2. Han kan först brumma runt en, sedan nĂ€r man satt sig i den ANDRA soffan, börjar han bita+grĂ€va i klĂ€derna. Han biter/nafsar mest i nacken, lovehandels och överarmarna. DĂ„ kommer han Ă„t köttet och det Ă€r inte sĂ„ mkt som gör ont, men mest att man kan skutta till sjĂ€lv och skrĂ€mma honom. Oftast kan det hela fortsĂ€tta med att han juckar i omgĂ„ngar mot min arm tills han Ă€r trött. Betyder bitandet att han Ă€r arg eller vill "umgĂ„s"? Kommer kastreringen hjĂ€lpa?? Eller nĂ„got annat? 3. Skaffade ett litet hus till honom, men han vill bara sitta pĂ„ taket och bajsa pĂ„ den! Det har lett till att han nĂ€stan helt slutat anvĂ€nda bajslĂ„dan som han anvĂ€nde exemplariskt innan! Ska jag ta bort huset? Ăr orolig att kaniner absolut behövde ett hus att gömma sig i, men han Ă€r ju aldrig i den⊠4. Slutligen, han Ă€r vÀÀÀldigt pigg pĂ„ grĂ€nsen till rastlös. Vill nĂ€stan aldrig kela. Kan ni rekommendera nĂ„gra bra aktiveringsleksaler för att trötta ut honom, sĂ„ han kanske vill mysa nĂ€r han Ă€r utmattad av al lek? Tusen tack pĂ„ förhand! Orkar inte ni svara pĂ„ allt men bara en frĂ„ga blir jag glad för alla svar! đ°đđ°
1. Han skvÀtter rejÀlt ibland, men bara i ena soffan. Kommer kastrering hjÀlpa mot det?
Kastrering kan hjĂ€lpa ja. Jag kastrerade min ena hane för 1œ vecka sedan (skvĂ€tta mycket dem fĂ„ dagarna jag hade han innan han kastrerades) och han har typ inte skvĂ€tt alls sedan dess nu đ
2. Han kan först brumma runt en, sedan nÀr man satt sig i den ANDRA soffan, börjar han bita+grÀva i klÀderna. Han biter/nafsar mest i nacken, lovehandels och överarmarna. DÄ kommer han Ät köttet och det Àr inte sÄ mkt som gör ont, men mest att man kan skutta till sjÀlv och skrÀmma honom. Oftast kan det hela fortsÀtta med att han juckar i omgÄngar mot min arm tills han Àr trött. Betyder bitandet att han Àr arg eller vill "umgÄs"? Kommer kastreringen hjÀlpa?? Eller nÄgot annat?
Att han brummar runt dig, tyder pÄ att han uppvaktar dig.
GrÀvande och nafsande har inte med att dem Àr arga att göra, en arg kanin biter, och dÄ hÄrt i regel.
Förmodligen Àr han busig, hormoner som spökar eller kanske understimulerad. Har han bra grÀvmöjligheter och gnagarmöjligheter?
3. Skaffade ett litet hus till honom, men han vill bara sitta pĂ„ taket och bajsa pĂ„ den! Det har lett till att han nĂ€stan helt slutat anvĂ€nda bajslĂ„dan som han anvĂ€nde exemplariskt innan! Ska jag ta bort huset? Ăr orolig att kaniner absolut behövde ett hus att gömma sig i, men han Ă€r ju aldrig i denâŠ
En kanin mĂ„ste ha ett hus eller en sitthylla enligt lag, sĂ„ det kan du ej ta bort. Mina kaniner Ă€r sĂ€llan i sina hus heller, utan mest pĂ„ đ
4. Slutligen, han Àr vÀÀÀldigt pigg pÄ grÀnsen till rastlös. Vill nÀstan aldrig kela. Kan ni rekommendera nÄgra bra aktiveringsleksaler för att trötta ut honom, sÄ han kanske vill mysa nÀr han Àr utmattad av al lek?
Aktiveringsboll, agility, Kaninhoppning, klickertrÀning Àr nÄgra tips
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Tusen tack för svar! Han Ă€r en inne kanin och har ingen grĂ€vmöjlighet, och vill inte gnaga pĂ„ det som jag hoppades han skulle gnaga pĂ„ ( pinnhuset sim han enbart bajsar pĂ„ đ).
#2 Dock behöver Ă€ven innekaniner grĂ€vmöjligheter đ
Ge han grenar utifrĂ„n, det Ă€r bra för tĂ€nderna đ
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Han verkar ha lite vÄrkÀnslor, parningstider. Jag tror att en kastrering kan hjÀlpa för att fÄ bukt pÄ det mesta, sÀrskilt skvÀttningen men Àven uppvaktning och juckning.
Vad det gÀller att grÀva och bita sÄ kommer han som innekanin tillslut göra det pÄ möbler om han inte fÄr tillgÄng till eget material. Pinnar Àr som sagt bra för tÀnderna och nu nÀr vÄren Àr hÀr kan du kanske ta med honom ut sÄ han fÄr chansen att grÀva i jorden.
Hej! Tack för svar! Vi har varit ute nĂ„gra ggr, men dĂ„ springer han sntingen som en galning, eller bara ligger platt pĂ„ marken. Han verkar vara bĂ„de rastlös och lat samtidigt! đ
Var han innekanin innan han flyttade till dig? Ăr han skygg eller framĂ„t och bara lite "sur"?
Han var balkong kanin, men han fick ju gĂ„ inne tror jag. Han Ă€r jĂ€ttesocial och gĂ„r fram till alla. Han gömmer sig sĂ€llan under soffan. Brukar slappa framme vid buren med helutstrĂ€ckt kropp đ°
För att sammanfatta mina svar till dig :P Jag hade en hane som var likadan. Kastrering hjÀlpte. Han slutade skvÀtta, "jaga mig", och alla de dÀr han-beteendena :)
Tror att nÀr han fÄtt vÀnja sig vid sin nya miljö sÄ kommer han lugna ner sig ocksÄ :)
Ang. grÀva sÄ tror jag det Àr mycket vÄrkÀnslor nu! Min hane har aldrig grÀvt i sin bur tidigare, men har sedan 1 mÄnad tillbaka grÀvt som en tok! Tror det ocksÄ lugnar sig sen.
Köp leksaker och göm godis, det Àr bra aktiviteter :) Och min anvÀnder inte heller sitt hus, han sitter bara pÄ det :)
Mvh Hela stora familjen <3
Det kan Àven vara vanan han haft att vara ute. Jag har haft flera innekaniner som varit pÄ liknande sÀtt (nafsat och skvÀtt inomhus) sÄ de har fÄtt flytta ut. Alla har blivit som helt andra kaniner. Jag tror alltsÄ mycket kan bero pÄ miljön. Men om du lyckas fÄ honom stimulerad och att han fÄr vÀnja sig i sitt nya hem sÄ kommer nog allt bli bra tillslut :) Men som sagt, kastrering kÀnns nÀstan som ett mÄste för att han ska bete sig mindre "hannigt".