Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4604 ggr
KaterinaPetrova
0

Sår mellan benen

Skulle kamma/klippa bort lite tovor på en av mina långhåriga kaniner då den varit dålig i magen (han har nyss flyttat hit). 
Upptäckte sedan att han hade ett sår vid analöppningen, inte stort och inte djupt men de blödde iallafall. 

Tvättade med koksalt och kommer göra det i ett par dagar för att förhindra bakterier. Är det något annat jag behöver göra eller tänka på? Blir lite nojjig för småsaker men frågar hellre en gång förmycket. 😉Troligtvis har saxen eller kardan stuckit honom, tror mer på saxen. 😕 Hoppas det läker fint av sig självt, vad tror ni?

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

KaterinaPetrova
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

minaninar
0

Hmmm.. jag vet inte men jag tänker kaninsyfilis.. finns bilder o info på nätet om du vill söka.. i så fall ska man nog inte vänta utan åka.. det kan sprida sig till nos o ögon vid kaninens putsning..

ninor
2

Hmm..Är det vid rumpan? Ser ut ungefär som det gjorde på en av mina kaninungar jag hade i höstas. Misstänkte att det var typ tarmen eller nåt som var på väg ut, okunnig som jag var..

Tog honom till vet och fick rådet att droppa lite kallt vatten och trycka med tummen så det åkte tillbaka in. Var tydligen ingen större vara så länge det går över på ca 2 veckor..Och det var alltså inte tarmen eller nåt sånt heller, men kommer inte ihåg vad vet. sa…

KaterinaPetrova
1

Det ser mycket bättre ut nu, inte lika rött och svullet. 

#2 Detta såret blev då jag kammade/klippte bort tovor eftersom han ryckte till, han hade inte det tidigare eftersom jag kollade på hans kön efter jag tvättat rent honom. 

#3 Tror att detta kommer gå över rätt snabbt också. Ser ut som såret är precis vid analöppningen men det är mer vid sidan om, bilden som luras lite. Ska iallafall badda med koksalt morgon och kväll.

Stinastygg
0

Jag har råkat ut för samma sak. Skulle klippa bort fasttovat intorkat bajs och råkade klippa ett litet, litet jack vid stjärten på Sally. Fyyy vilket dåligt samvete jag fick!😕Jag tvättade rent det med en gång och lät det sedan vara, och det läkte snabbt och fint som tur var.

Lycka till!

KaterinaPetrova
0

#5 Tack! Dåligt samvete fick jag också, fast det är väl sånt som händer alla någon gång😕

Stinastygg
0

#6: Ja precis, olyckshändelser ju.