Vad väger era kaniner?
Passade på att väga mina två skruttar idag, så nu är jag nyfiken, vad väger era och vad "tycker ni" om vikten? :)
Här hämma är det;
Popcorn, dvärghare 2 år, 1012g - Riktigt nöjd med hans vikt då det är idéalvikten, och han ser bra och välmående ut!
Chip, lejon/hermelin kors. 5 år, 1411g - Tycker fortfarande han känns mager även om vikten är inom ideal för korsningen, men han tycks inte vilja gå upp. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Vägar ytterst sällan mina kaniner.
Men Viola väger 1,5 kg och Dumle 1,8 kg ungefär.
De andra har jag inte vägt på länge.
Albin väger runt 6 kg
Albin är en jättekorsning
Dumle är en dvv rex
Viola är lejonhuvad dvv/dvv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vägde mina kaniner senast i mars, så vikten kanske har ändrats lite sen sist ^^
Malte: 2,6kg - Holländsk kanin 2 år.
Molle: 2,1kg - Dvärgvädur 4 år.
Minus: 2,3kg - Dvärgvädur 3 år.
#1 Kan ju vara bra att veta ras också. :)
_
#3 La till det efteråt, texten försvann av någon anledning🙂
Zingo: 2.7 hollis 2 år
Zira: 3.4 Franskvädur/hollis 1½ år
Alfons, hermelin och dvv: ca 2 kg :)
Mississippi 1,9kg Lille-Skutt 2,0kg Båda är dvärgvädurar.
MVH Celina
Backy är en blandras, lejonhuvad/hermelin/DVV. Han är tre år och väger ca 2.5 ;)
Jag undrar en sak också.
Många dvärgvädurar brukar väl hamna runt 2 kg? Enligt kaninfarg.se är idealvikten på en dvv 1,41-1,9 kg, hur kommer det sig? Övervikt?
_
#9 Min hona väger 1,9 och det är ju runt 2 men 1,4kg låter väldigt lite.
MVH Celina
#9 Jag tycker inte att några gram över idealet är övervikt.
En av mina dvärgvädurar väger som sagt 2,3 kg, och han är ganska slank. I alla fall inte en typisk, kompakt dvärgvädur :)
#10 Jo jag tycker också det låter lite lite. De flesta dvärgvädurar jag sett är superstora (haha, om man jämför med mina små tussar), men de har ju bra kondis och så så jag förstår inte riktigt. :P
#11 Nej det är sant! :)
_
#9 Nej är inte alla gånger övervikt.
Idealet är enligt rasstandard för utställning, men kan skilja lite, utan att vara överviktiga 🙂
#13 Men mysko att de har sån vikt i rasstandarden när många väger mer utan att vara överviktiga? :P
_
#14 De flesta tycker jag brukar ligga mellan 1,6-2,0 kg, som jag upplever det 🙂
#15 Ja jag har aldrig hört talas om en dvv under 1,5-1,6kg. Låter ju något absurt.
Aja, åter till huvudtanken med tråden. 😃
_
#13 Ja det var så jag menade. :)
#16 Min dvv/lejonhuvade dvv hona väger 1,5 kg 😉 Min förra dvv rexhane vägde 1,6 kg. Tvivlar på att min Ella väger över 1,6 kg 😛
Varför skulle det vara absurt?
2.2kg - Hermelin fuchs/lejonhuvad kanin, 2år.
1.7kg - Satin dvärgvädur, 9 månader.
1.8 - Satin dvärgvädur, 8 månader.
Bentley: 2,1kg (dvv/lejonkanin)
Pixel: strax över 3kg (holländare/vädurskorsning)
Pingu: 1,7kg (dvärgvädur)
Ivana: 1,9kg (dvärgvädur)
Laban: 1,5kg (dvärgvädur)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Var ett tag sen jag vägde dem men här är deras vikter.
Ludde: 3,0 kg - Rex
Yoda: 2,8 kg - Rex
Rosen: 2,6 kg Rex (rex/hermelinrex)
Dior: 2,0 kg - dvv
Abbe: 1,6 kg - dvv
Solaris: 1,4 kg - dvv/lejonkorsning
Ture: 1,4 kg - okänd ras.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Vägde Snö nyss eftersom jag blev lite nyfiken ;) 1,2-1,4kg väger hon (hon satt inte still på vågen speciellt länge men någonting där emellan). Mix mellan hermelin och dvärgvädur. Vad en sådan mix "bör" väga vet jag inte men hon känns bra i hullet.
Robin, dvv väger 1375 men skulle behöva väga 1.7-1.8. Han väger inte för lite än men han får inte gå ner mer. Rozie, lejonhuvad väger 1300 och är väldigt fin i hullet.
En fråga, hur väger ni era kaniner? :P
#25 Köksvåg 🙂

Ska ta mig tid och väga kaninerna snart, men undrade precis som "juliafrojd" hur man väger de.
Följer tråden!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
25# har en hövåg man sätter en filt i en ike kasse och sen ninen i och sen hänger man upp den på vågen enkelt mina blir bara stressade av att säta dem på en halkig våg i en låda så det funkar bäst för mig:)
Max franskvädur väger 4.7 kg
Amarant 2.4 kg dvärgvädur
Pimpim 4 kg blandning mellan rex kanin och vild kanin.
Elvis vet jag inte.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Po, dvärgvädurskorsning 1,9 Lala, dvärgvädur 1,9 Tinky, Leijonhuvad hermelin 1, (kmr inte ihåg, mindre än dem andra två iaf.) Men har inte gett dem pellets på ett tag så dem har blivit smalare så vikten är nog lite annorlunda. :)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#25 Utställningsvågen, annars köksvåg :)
#9 alla kaniner är inte lika stora. Hade en dvv som vägde 2.7 och han var en bjässe! Hanar brukar också väga mer än honor.
Frida
#31 inte vad jag ser. Ville bara säga att kaninen har en jättefin teckning ! Kär <3
Frida
#33 okej bra :) jag sla ställa ut honom i pet klass i sommar så han får ju inte va tjock ;) Tack! ^^
Har inte exakt vikt i huvudet, men ca:
Elliot: ca 1100 gr. Hermelin/lejonhuvad på 1,5 år. Väldigt liten, men skulle kunna minska på pelletsen ytterligare
Hermione: ca 900 gr, hermelin/lejonhuvad på 7 månader. Elliots dotter. Förmodligen dvärggen då hon alltid varit väldigt liten.
Vägde våra kaniner igår, ena 1,82 kg andra 1,96 kg.
Båda är okända blandraser, typ dvärgkanin, den tyngre skulle nog kunna väga lite mindre, men det är då inte lätt att banta en kanin när man har två som bor ihop 🤔
Veterinären vägde Dumle idag, 1,9 kg, så han har gått upp lite mer än 50 gram nu på några dagar (han vägde ca 1855gram innan) 👍
Min kanin väger ca 4,5kg för tillfället men brukade väga runt 6kg. Han har gått ner sig lite nu då han börjar bli ganska gammal! Han är jättekorsning :)
Dvärgvädurshane 1,8 kg- samma vikt nu som vid tillfället för kastreringen.
#39 Fast 1,5 kg är ganska mycket. Tycker personligen att du bör kolla upp det, så han ej har mask eller att det är något annat 🙂
#41 Det är under två års period som han har tappat denna vikt och med tanke på att han är 10år gammal så är jag inte så orolig, han träffar vet en gång i halvåret för hälsokoll och dom har inte anmärkt på något! :)
#42 Ok låter bara allmänt mycket 🙂
Oj ja 10 år är inte dåligt 🙂
Chip (dvv) - 1,1kg (född 16/2-13)
Stina (dvv) - 1,8kg (född 25/7-12)
Tuff (dvägteddy) - 1,4kg (född 26/5-11)
:)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
1,8-2 kg. Vädur och hålländare korsning.