anledning till skengraviditet?
Hej
Vår lillflicka har börjat boa, och med tanke på att hon inte träfat nån hane alls förutom sina bröder och det var länge sen (flera månader sen) så kan jag nog gissa själv att det är en skengraviditet.
men varför? hon har somsagt inte träffat nån hane och honorna klappar jag bara på huvudet och inte på kroppen för att slippa just skengraviditeter. Kan det vara det att det varit mkt "hormoner" i luften på sista tiden? (hanar som är kåta och honor som är brunstiga) eller kan det vara nått annat. Hennes syster flyttade just och dom brukade tvätta varann kan det kanske satt igång det?
min man kan ju iförsig glömt av sig och klappat henne på ryggen men hon är inte så kelig av sig så jag betvivlar det.
bara en nyfiken tlover
l'm back

Klappar du aldrig dina kaniner förutom på huvudet?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#1 nej, dom föredrar det så också… eller vissa hannar vill helldre bli klappade på kroppen
edit: gissar det har med hur mamman slickar sina ungar på huvudet
l'm back
min man funderade på om det kunde vara pga "hormonerna" i luften
l'm back
#3 Alla kaniner blir någon gång i livet skendräktiga, inget konstigt med det ^^
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#4 jag tänkte mest ifall man kan lära sig av det så att det inte behöver hända om man kan, det är ju ändå ca 2 månader som man inte kan para honan på (om jag minns rätt) och dom flesta vill köpa kaniner på den varma årstiden. har man lite kontroll behöver det inte bli så många ungar över på en kull.
l'm back

#5 Förstår inte vad du menar.
#5 Varför skulle det inte gå att para honan på 2 månader? Jag skulle inte bara under skendräktighet (även om det går), men så fort det gått över ser jag inga problem alls att para.
Min förra hona var skendräktig? rätt ofta. Hon drog päls och boade i alla fall en gång i månaden, ibland mer. Jag såg det bara som ett tecken på att hon ville ha ungar, vilket hon senare fick och var en riktigt duktig mamma åt dem.
#7 vad jag förstått blir dom inte brunstig direkt efter skengaviditet och själva skengraviviteten kan ju vara ca 4 veckor.
Vi vill bara helst inte ha kull på "fel årstid" pga olika anledningar och skulle det varit nått så enkelt som att tex klappa dom på huvudet jämfört med kroppen så är det ju ingen uppoffring egentligen eller hur?
l'm back

#8 Nåt sånt har jag aldrig hört talas om.
Tror knappast kaninen blir skendräktig? för att du klappar den på kroppen.
#9 hon kan viss bli det men kanske inte "vilken dag i veckan som helst" vad jag förstått så är det olika mellan kanin och kanin och om hon är brunstig eller inte. Men det är ju faktiskt ett känt faktum.
Men nu tycker ju våra honor om att bli klappade på huvudet så det är ju inte så hemskt.
l'm back

#10 Men tar du aldrig upp kaninerna då, för det går ju knappast att låta bli att ta i dom då eller klappa dom.

#10 osäker på hur många honor jag haft, men det är minst 10st & har alltid klappat dem på kroppen & inte har det lett till någon skendräktighet.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#11 jag tar upp dom om jag måste men det blir inte ofta, ofta så håller man ju då också under dom (inte under revbenen utan under tassarna) men varför är det viktigt hur jag gosar med mina kaniner, kaniner tycer sällan om att bli uppplockade, det är inte naturligt däremot att bli klappad på huvudet likt deras mamma slickar dom är jättepoppis.
#12 somsagt det är olika mellan honor och när man klappar men våra onor föredrar att klappas på huvudet så det är ju ett lätt val var man ska klappa.
l'm back
Skendräktighet är väldigt inviduellt. Jag har en hona som ofta är skendräktig? och en riktigt morrhoppa när hon är det. Sen har jag honor som aldrig är skendräktiga.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Min ena hona är skendräktig? väldigt ofta. Klappar henne endast på huvudet då hon tycker det är obehagligt att bli klappad på kroppen.
#14, hon är ju väldigt ung än så hon kanske blir en "skengravidare" hon verkar däremot mer gosig nu (hon var mkt blygare förr) men det kan ju också bero på att hennes syster (som hon främst brukade gosa med) har flyttat.
#15 våra honor föredrar också huvudet men jag har inte haft nån som blir skengravid så lätt förr.
l'm back