Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 10760 ggr
[Ebidda98]
9

Aldrig köpa i djuraffär

Hej!

Jag har läst i trådar med undersökningar om vart man kan tänka sig att köpa en kanin. Ingen av er har svarat i djuraffären, varför då? :)

Har sett att några har skrivit "köpte min kanin i djuraffär, visste inte bättre då" eller liknande.

Inget klagomål, bara nyfiken på vad som är bra/dåligt med djuraffär enligt er 🙂

Tacksam för svar!

Malinolsn
0

Djuren kommer oftast från grossister och är uppfödda under dåliga förhållanden. Djuren kan därför vara aggressiva, ha sjukdomar i generna, mm. 
Köper man från djuraffär tar man helt enkelt en risk. 
Det är väl de främsta anledningarna till det "negativa" om djuraffärsdjur! :)

Xristina
1

Sen är oftast inte djuren från djuraffärer hanterade tillräckligt, så de är inte handtama, och förvildade :/

Summerdogs
1

Man vet aldrig vart kaninen kan ha varit innan som nr 1 säger.. Men en kanin kan ju också vara från en familj som tog en kull på kaninerna men gav bort ungarna till djuraffär så att dom hitta hem åt dom :)

AkaiTsuki
2

För att man inte vet vart kaninen kommer ifrån + stor risk för sjukdomar och genetiska fel. Du vet inte om din kanin har varit en del av en massproduktion för att företag ska tjäna pengar. Du vet inte om det är inavel, du vet inte vilka raser. En kaninunge som blir större än du tänkt dig för att du inte visste vilka raser som fanns. 

Man vet helt enkelt ingenting om kaninen.

Och du får inte någon "livslång" support som man får från uppfödare.

//Joanna

[Ebidda98]
2

Köpte min kanin i djuraffär och reagerade lite på allt negativt, blev lite orolig. Som tur är så fick jag en supersnäll liten nalle som hittils varit helt frisk! 🙂

Han har aldrig visat aggressivitet mot någon. Hade nog en väldig massa tur ;)

CorneliaAndersson
2

Eftrsom när man köper från djuraffär så vet man oftast inte vart djuret/djuren kommer ifrån :)

Man kan aldrig riktigt veta hur gammalt djuret är och om det haft någon sjukdom etc. (visst,, det kanske man ej vet helt säkert även om man köper av privatperson/uppfödare, men chansen är större att man får ''bättre'' djur och info)
De djuren man köper från djuraffärer kommer oftast från grossistuppfödare, som tar kull efter kull på sina honor och låter de aldrig riktigt vila mellan kullarna.
Ju fler djur som vi människor köper från djuraffärer, ju mer kommer grossisterna fortsätta föda upp.

Men, även personalen på djuraffären kan ha fel. De kan t.ex. sälja ''kaninburar'' som precis når måtten för marsvin(?) och de brukar väldigt ofta ge fel information om att t.ex. kaniner är flockdjur. Eller som många har det ''kaniner+marsvin i samma bur'' inte heller rätt.

Har även hört från många håll b.l.a. här ifrån iFokus att vissa har sommarjobbat (eller liknande) på djuraffärer, där personalen slänger de sjuka djuren i soptunnor o,s,v, när de lever. Sen bär även väldigt många, djuren på ett ''plågsamt'' sätt.. (inte bara kaniner)

Finns säkert MYCKET mer,, men nu är jag så trött och orkar inte skriva mer för ikväll ;))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ElmerKrudd
3

Köpte min kanin i djuraffär, och jag skulle aldrig byta honom mot någon annan. MEN om jag hade vetat om några uppfödare i närheten hade jag nog köpt där istället :P

Min Gandalf är helt underbar och har en väldigt härlig personlighet, kan sitta och kolla på honom och prata med honom hur länge som helst. 

Anledningen till att jag hellre hade köpt av uppfödare är just att de oftast inte har så stor koll i djuraffärer och att de inte alltid har bäst djurhållning. 

Nu föll jag pladask för min lilla kille och ångrar inte en sekund att jag köpte honom ;)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[Ebidda98]
0

#7 Bra sagt! Skulle inte byta Melker mot någon kanin i världen ❤

AkaiTsuki
6

Det är ju inte kaninen som är "dålig" för att man köper den i djuraffär utan det är vad människorna avlat dem till/för eller bara avlat för att.  Massproduktion skulle nog inte bry sig ett skit om genetiska sjukdomar som inte kommer fram fören vid 6 mån ålder. Då är inte heller djuret hanterat och kan bli aggressivt sen eftersom vad tusan är de där för luring som försöker lyfta upp mig och det naturliga är för ett bytesdjur att skydda sig, bitas nafsas och attackera.

En kanin från en familjs hobby uppfödning kan lätt ha genetiska fel också för att om man lämnar i djurbutik är det ofta att man köpt där ifrån också, men de kaninungarna är ofta hanterade väldigt bra. Det är ändå inte bra att att de kan va bettfel eller kanske vitscheck.

Seriösa hobbyuppfödare enligt mig, lämnar inte kaniner till djuraffärer🙂

//Joanna

[Ebidda98]
0

Finns det något sätt att märka av genetiska sjukdomar lite i förväg? Eller sjukdomar över huvud taget. De kommer väl inte över en natt? :)

AkaiTsuki
4

#10 Genetiska är svåra att veta om man inte kan stamtavlan

Dock vanliga sjukdomar som kan komma när som helst..

Kaniner är bytedjur, de döljer sjukdomar tills de inte klarar av att dölja dem mer, dock är det regulära hälsokontroller som är bäst. Ögon, öron, mun, nos, tassar, päls, beteende, avföring, lukt 

Att man vet hur djuret beter sig när det är friskt så man kan se hur det avviker

T.ex. en jättesnäll kanin som helt plötsligt blir aggressiv kan ha ont och tvärt om en jätteelak kanin som blir helt plötsligt snäll har ingen ork att vara "elak"

//Joanna

hobbymupp
0

#10, tyckte #11 sammanfattade det bra!

Dvärgvädur
0

Jag ser det inte som en risk om kaninerna är ungar och jag vet var de kommer ifrån, men där emot så brukar de flesta djuraffärer jag sett sålt vuxna djur och de kan möjligtvis bära på sjukdomar. Skulle de vara veterinär kollade osv skulle jag inte vara orolig men annars kan de ju, som de andra säger vara uppfödda hos grossist, vara in avlande eller liknande.

Man vet ju inte vart den vuxna kaninen kommer ifrån, eller hur den har haft det tidigare i sitt liv.

#11 Jätte bra förklarat! :)

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[vigge_]
1

Nästan allt som jag tänkt säga har redan skrivits ner. Men, personalen i djuraffären säger ofta fel kön på kaninerna.

[Bambis]1
0

Köpte mina två kaniner från djuraffär.dom är snälla o gosiga mm.lever ännu fast dom blir fem år i vår. :) Dock sa sa dom att båda var dvärgvädur men det är dom inte utan korsningar mellan dvärgvädur. Skulle kunna tänka mig att köpa flera kaniner från djuraffär.bara man kollar så dom är friska först ;D

fsigge
0

tycker att det är väldigt dåligt att köpa kanin på djuraffär  som man inte får stamtavla till. Hade en kompis som fick med stamtavla och härstammningsbevis när hon köpte sin lilla hermelin

Frida

hobbymupp
1

Marknaden styr, kanske nått som glömts nämnas. Om vi köper därifrån kommer de att fortsätta på det sätt de gör (grossister osv), kanske expandera så att det blir ännu värre för djuren. :/

tesushie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17  det var vad jag satt och tänkte på här med jag sa att jag aldrig skulle köpa från en djur affär men man ska aldrig säga aldrig.

För en dag var jag in och skulle köpa hö och så såg jag henne där ensam i sin bur alla syskon hade redan flyttat hon satt tassarna mot fönstret och tittade på mig med stora ögon och någonting inom mig sa åt mig att be att få hålla i henne och i samma stund jag fick henne i min famn visste jag att hon var den rätta utan tvekan, fast än jag kollat på andra kaniner hos uppfödare och så men jag fick aldrig då den här känslan av att den här kaninen är den rätta för mig . Jag köpte henne på direkten . Precis som min andra kanin valde mig valde också hon mig min lilla gose plutt pocky och jag har aldrig någonsin ångrat mig utan henne hade jag förmodligen fortfarande letat en kanin. 

Bild: pocky som säger titta vad söt jag är matte ❤️

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

hobbymupp
0

#18, :) Ibland går känslorna mot det man tänker rent logiskt!

AkaiTsuki
0

#14 Min förra kanin köpte jag från djuraffär.. Han blev fel könsbestämd, när "hon" blev 12 v började "hon" mystiskt jucka. Då minsann kollade jag noga och där fanns ett par pungkulor, det enda problemet jag hade var att jag va tvungen att byta namn. 

Detta är dock värre för dem som köper t.ex. en hona som sällskap och sen visar sig det är en hane och det blir ungar

//Joanna

[_annaH]
0

Vill bara tillägga att vissa djuraffärer säljer kaninerna tsm med h-bevis/stamtavla. Iaf djurmagazinet hos oss :) då vet man mer om kaninen och kan kontakta uppfödaren.

AkaiTsuki
0

#21 Tyvärr gör inte majoriteten det

//Joanna

Mannez
0

Djuraffärer brukar ofta köpa in djur ifrån grossister som massavlar fram ungar som med stor chans kan bära/ha bettfel och sjukdomar. Ungarna skiljs oftast ifrån sin mamma redan vid sex veckors ålder, eller tidigare, och säljs till djuraffär eftersom djuraffärerna ofta vill ha små söta ungar som är mycket mer lättsålda.

Vissa djuraffärer trycker även in ungarna i alldeles för små burar och kan missköta dem väldigt mycket, men viss finns det också djuraffärer som är måna om sina djur.

När kaninerna sedan säljs och då ofta till nybörjare så ger djuraffärerna fel skötselråd. Tillexempel rekommenderar de gnagarblandningar (som innehåller på tok för mycket godis och feta fröer) och att man ska ge saltsten (som kan vi för stort intag ge njurproblem). De kan även sälja burar som inte ens uppfyller kraven för minsta tillåtna mått. De kan även könsbestämma ungarna fel och tänk om man köper två "honor" och så visar det sig senare vara en hane och hona och då sitter man där med en massa kaninungar.

Sedan säljer de flesta marsvin en och en, det är inte bra eftersom marsvin skall enligt lag vara två, de kan även sälja ihop med en kanin och om jag kommit ihåg rätt så bär kaninerna på en bakterie som kan göra marsvinet sjuk. De är inte heller av samma art och "pratar" inte samma språk. Jo visst, de kan bli bästa vänner. Men skall man ha kan in och marsvin ihop så ska man ha minst två marsvin.

Jag stödjer inte alls försäljning av djur på djuraffärer så länge de inte gör det behagligare för djuren (fortafarande finns det vissa som sköter sina djur korrekt) och att de slutar köpa in djur helt, eller åtminstone sluta köpa ifrån grossister och enbart ifrån seriösa kaninuppfödare så man åtminstone kan få papper med kaninen.

Anledningen till att de flesta djuraffärer inte sköter sina djur korrekt är för att de egentligen bara är ute efter att sälja och tjäna pengar och det accepterar jag inte. Djur är levande varelser och inga leksaker, de förtjänar de allra bästa och så länge folk fortsätter köpa ifrån djuraffärer så kommer inte försäljningen av djur på djuraffärer upphöra.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Tova.O
0

Min senaste kanin köpte jag från djuraffären. Skulle egentligen köpt en från en uppfödare , men när jag såg honom blev jag helt förälskad. Han var vit och blåögd och den sista kvar från sin kull. Han var supernyfiken och kom fram och hälsade och ville gosa. Vi tog med honom hem och redan efter några dagar var han som hemmastadd och vi fick verkligen en speciell kontakt som jag inte känt med mina andra kaniner. Några veckor senare så när vi gick till veterinären och då fick vi reda på att han hade bettfel och även att han ev. hade en hjärntumör. Det fanns inte så mycket att göra, så vi avlivade honom några veckor senare. Det var otroligt jobbigt och nu senare så har vi även fått veta att den djuraffären säljer de sjuka djuren medvetet. Därför kommer jag bara köpa från uppfödare nu då jag inte vill stödja djuraffärerna.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

BunnyHope
0

Min förra kanin kom oxå från en djuraffär. Han mådde bra. Helt plötsligt  så blev han sjuk och vi blev tvungna att avliva honom. Det berodde på att ena njuren var förminskad. Vi frågade en uppfödare hur sånt kan ske och hon svarade att sånt är ärftligt.

Men som alla andra säger:
Man vet ingenting varifrån de kommer
Ofta dåligt skötta (små burar, dålig mat etc)

Kan lägga till att när jag sen ville ha en ny kanin så hade de inga inga kaniner på djuraffären. Tjejen i kassan sa:
- Vi får en ny leverans nästa vecka.

WUT en leverans! Kaniner är inga föremål, de är DJUR. Hon pratade om dem som produkter. Både jag o min mamma blev lite upprörda.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

ninen DH
0

Vissa djur från djuraffären vet man inte alltid säkert hur gamla dom är har ialla fall jag hört. Dom kan vara typ 3 år utan att man får reda på det.

Saffran.
0

Kanske det minsta problemet som djuraffärer har men måste bara få tillägga det, då det också är fel. 

Dem kan inte raserna.

Jag och min syster fick passa vår grannes kanin som dem köpt i djuraffär, dem sa att det var en dvärgvädur. Det var en hermelin…

För några dagar sedan i djuraffären stod det också på skylten "dvärgvädur". I buren satt det en lejonhuvad kanin…

🤪

Saffran.
0
tlover
0

Jag skulle nog inte köpa djur från djuraffärer, en stor del är pga nymfkakaduan Blixten jag berättat om i en annan tråd.

Historien kort: Blixten var kelig och kunde prata, därför satte dom 5000:- som pris på han (dom andra kostade 800:-) Så Blixten var antagligen en "lockfågel" för när man frågade om priset och man reagerade på att han kostade så mkt tipsade dom om deras billigare nymfkakaduor.

ca½ år efter vi såg blixten första gången såg vi han igen, osåld och deprimerad 😕

Jag vet inte om samma sak sker med kaniner men att det iöverhuvudtaget sker gör att jag inte vill köpa djur på såna ställen.

l'm back

Mannez
1

27# Ja, att de inte kan raserna är ju en klassiker, tillexempel rasen "dvärgkanin".

Hälsningar Amanda och kaninerna

Saffran.
0

#30 Haha ja. Helt sjukt.. cx

Fridaaaa
0

Eller "lejonhuvad hermelin", "lejonhuvad dvärgkanin" mfl.
Ja finns många kombinationer dem kör med 😮

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesushie
0

#19 japp det var detta som hände den här gången,

#20 Hände mig med fast det var inte från en djuraffär utan från en uppfödare och då hade till och med de haft en vetrinär som var där och kollade sanerligen dålig vetrinär må jag sägajag frågade faktiskt igen om de var säkra när han var runt 5-6 månader men de sa att det var en hona trots att jag tyckte amai såg konstig ut för att vara hona så trodde jag dom som jag är på dem utan att kolla själv en tredje gång .

Som tur var hade vi separerat pocky och amai då vi trodde de bråkade också är medveten om att två honor brukar ta reda på vilken som bestämmer men amai slutate aldrig och pocky såg livrädd ut tack o lov hade inte pocky gått igenom sin mognads period så det var tur, men sista gången vi provade ha de tillsammans så hade on det men då red amai från fel håll i stället och tack o lov för det.

För några månader senare fick vi veta av en som skulle köpa amai för vi kunde ju inte ha två honor som bråkade när jag skulle flytta och bara kunde ta med en bur och trots att det tog emot ville jag ju amais bästa och hade då bestämt mig för att sälja honom . Men när köparen började gå igenom kaninen upptäckte denne att amai inte alls var en hona utan en hane då kände man sig riktigt dum efter att ha haft amai i ett och ett halvt år utan att ha märkt det vi kollade så klart då också efter och mycket riktigt det var en kille. Men jag hade tur i oturen då köparen inte kunde köpa amai då det visade sig vara en hane så då kunde jag  behålla min älskling och det var ju självklart att han bettet sig som han gjort mot pocky och stirrat surt på mig när jag kallade honom för gumman han var ju kille så nu efter vi ska kastrera honom ska de få bo tillsammans sen mina små men råkar ibland fortfarande säga hon till amai stackaren XD

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

vevve89
0

2 av 3 kaniner jag köpt från djuraffär har haft stamtavla. Ena kaninen har jag fortfarande.

Första kaninen hade stamtavla men fick pasteurella och blev inte äldre än 2 år. Hanen jag har nu är 9½.

Resten av kaninerna har jag antingen fått för att folk inte velat ha dom eller köpt från privatperson.

Blir det någon mer kanin i framtiden kommer jag troligtvis köpa från uppfödare då jag kommer vilja ha stamtavla/h-bevis.

[Ebidda98]
0

På tal om djuraffär, där jag köpte min Melker fanns det endast gnagarblandning, lite hö också… Någon som vet varför de inte använder pellets? Sett detta i flera djuraffären nu. :/

vevve89
1

#35, antar att det är billigast + att de ofta är outbildade. Eller så bryr de sig helt enkelt inte. Tycker att det är dåligt att de ger gnagarblandningar men de bryr sig inte när man frågar varför de ger det.. De rekommenderar även ofta gnagarblandningar till nya djurägare.

Är inte bara kaniner som får gnagarblandningar, utan även marsvin, råttor, hamstrar, möss…

[Ebidda98]
0

#36 De rekommenderade det till mig och sa att kaninen skulle ha fri tillgång till det. Gnagarblandningen var inte billigare än pelletsen de sålde… 50kr/kg för blandning. 17kr/kg för pellets - kan det vara så bra?

Fridaaaa
0

Jag tycker att det är en hel del pellets i djuraffärer….

[Ebidda98]
0

#38 Inte där jag bor… :/

Fridaaaa
0

#39 Vad är det för djuraffär?

vevve89
0

#37 Oj va dyr blandning… Här kostar den inte mkt mer än pelletsen.

Jag köper pellets på påse och inte lösvikt. Det kostar ca 70kr/kg. Mina innedjur får dock en annan pellets som är billigare och funkar bättre på dom.

Fri tillgång är bara dumt att ge… Min hane skulle dock älska det;D haha men vem skulle inte bli glad över att få äta godis hela tiden?

Gnagarblandning är som godis.

[Bambis]1
0

Tycker det är helt ok att köpa från djuraffär. Vi här på kif vet ju hur kaniner ska skötas och vilken mat man skall ge osv… =) Bara synd att dom inte vet mera fakta om kaninen :/

[Ebidda98]
0

#40 Djurmagazinet, Djurshoppen och zoo nånting…

Fridaaaa
0

#43 Aha ok för jag har varit in på 2 djurmagazin och båda hade pellets 🙂 Dock inget toppfoder menmen 🙂

#42 Dock vet man inte ang bettfel ect när man köper kanin från djuraffär…

Tova.O
0

#44: jag köper cuni PRO på djurmagazinet och det är väl bra? :)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Fridaaaa
0

#45 Ja det är bra 🙂 Hade de dock inte i de två affärerna jag var in i men kanske fått in nu, man vet ju aldrig 🙂

Storkebodas
1

Jag tycker inte djuraffärer ska få sälja smådjur över huvud taget. Även de som tar in från uppfödare. Många har ju redan tagit upp problemet med grossister och sjukdomar, samt okunskap. Men det finns tyvärr ännu fler nackdelar. Som butik har de inte rätt att neka några köpare. Det skulle isåfall bli diskriminering enligt lagen om jag inte är helt ute och cyklar. Alltså kan vilken människa som helst komma in och köpa, utan någon kunskap alls, och butiken får enligt lag inte neka. En annan nackdel är att miljön i djuraffären ofta är väldigt stressig. Det är barn som väsnas och sticker in fingrar i burarna, och ofta bor smådjuren i samma rum som fåglar som låter hela tiden. Det är nästan alltid folk runt. Det är även stressigt för djuren att behöva flytta fler gånger än nödvändigt. Först från grossisten/uppfödaren till djuraffären, och sedan snart igen till den nya ägaren. Varför inte direkt till den nya ägaren? För varje kanin man köper i djuraffärer tjänar grossisterna och djuraffärerna mer pengar, och fler djur får vara med om samma sak.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Kiyona
0

Kan bara hålla med sorkebodas. Man skall inte stötta sådan djurhållning och därmed utesluta att köpa levande djur i djuraffären. För även om man av välvilja bara vill rädda ett djur ur sin situatoion så i det stora hela stöttar man sådan djurhållning. Det enda sättet att stoppa detta är att aldrig köpa djur från djuraffären. Alla har gjort det och dem flesta har lärt sig tillsut att inte fortsätta att göra så. Själklart blir djuren vad man gör dem till men det är nte värt att så många djur får lida av massavlen som försigår för att vi skall kunna köpa djur i djuraffären. Det är vårt ansvar som djurägare att inte stötta sådan djurhållning. Tyvärr är det oftast okunniga som köper i djuraffären vilket också är helt fel eftersom dem är i behov av god kunskap och bra skötselråd. Det är en ond cirkel men dem flesta kommer i underfund med att inte fortsätta med att köpa djur i djurbutik då man lär sig allt eftersom man har djur och lär sig mer med tiden.

Själklart är dessa djur lika mycket värda som dem som kommer från djurbutik. Skulle en kanin behövas omplaceras och har haft ett värdigt liv skall denna inte priorieras lägre en någon annan då den har lika mycket rätt till ett fortsatt bra liv. Men en seriös uppfödare avlar inte på dessa djur som kommer fråndjurbutiken då det innebär en stor risk i avelsarbetet. Som sällskapskanin kan dessa passa ypperligt men det ingår en risk som man måste ta inte bara just för dig och ditt nyblivna djur men också stöttar du dålig djurhantering där dem placeras i små små burar, får fel foder och avlas efter utseendet om och om igen med enda målet i aveln är hur mycket djur som kan tillverkas på kort tid och samla in största möjliga vinst summan. INTE BRA!

Så ni som ve detta. Köp inte från djuraffären oavsett vilket djur det är då ALLA vanligtvis sköts fel eller kommer från grossistavel. Lägg tiden att hitta en uppfödare istället, det kostar vanligtvis inte mer men du blir där försäkrad om ett psyksikt och fysiskt friskt djur med alla förutsättningar att bli din bästa vän plus att du får god backup från uppfödaren livet ut vilket en djuraffär aldrig har kunnat erbjuda vad jag vet.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Ebidda98]
0

Har bestämt att nästa kanin jag köper ska komma från en seriös uppfödare :) Fast jag kan ändå inte säga att det var ett misstag - det var fel att köpa från affären - men jag ångrar det inte! Annars hade jag inte haft Melker ;)

Kiyona
0

Precis! Du älskar ju självklart Melker. Och alla har köpt från djuraffär. Även om Melker är världens finatse och snällaste så betyder inte det att det r rätt för majoriteten djur tt fotstta stötta sådan hantering. Han har ju haft tu att få en sån fin och insiktsfull ägare som dig! Tur och inget annat. Bra att du är införstådd :) För djurens bästa. Sen kan man ju bli dödskär i en liten plutt man vill rädda och jag kan tycka det ä okejatt göa undantag men det bästa voe ju om man aldtig gick och kollade på djuren i djurbutiken för då blir man ju kär xD Kolla med uppfödare nästa gång det är alltid ett bättre alternativ! För dig och dina djur!

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Fia9000
0

När jag var liten så köpte vi (mamma) två lejonhuvade "honor" från en av våra grannar som jobbade i en djuraffär.

Det slutade med att vi fick typ 6 kaniner extra för att de ena var en hane.😕Men som "tur" va så kunde grannen ta tillbaka ungarna (som troligtvis hamnade i djuraffären sen, suck) och så särade vi på kaninerna.

Jag vet inte hur det såg ut elr så i den djuraffären då men nu så är det en mycket bra affär med bra personal (grannen jobbar kvar och är mycket duktig nu). Sist jag var där hade de två rex(?)-kaniner (och nån chinchillor elr något) som hade bra mat, bra grönsaker, fri tillgång till bra hö och de hade rena, fina bur. De hade t.o.m. bilder ovanför burarna hur de såg ut och hade det när de var små.

Nej, jag vet inte om de hade bettfel elr något men man vet som köpare iaf att de haft det bra under sin uppväxt och det tycker jag är viktigt det också. Vi känner vår granne och vi vet att hon är seriös och kunnig nu, de skulle till och med dra ner på djur för att de inte hade tid att hantera de alla ordentligt.

Det är en bra djuraffär.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Kiyona
0

Ja det är skillnad från djuraffär till djurafär. Vet en djuraffär i ängelholm där dem har jätte bra hand om sina djur och bra erfarenhet gällande dem djurn som dem håller dr främst fisk och reptiler och dessa trivs jätte bra i den djuraffären sen när jag vait dä har dem inte haft några andra djr inne just för att det inte säljer såpass att dem vill ha det just flr att dem inte är särkilt kunniga gällande andra djur än reptiler poch fiskar. Finns säkert många som tar bra hand om djuren i affären men tyvärr r majoriteten av alla djuraffärer inte lika trevliga för djuren och deras livssituation oavsett om dem kommer från grossister eller ej….

**Mvh//Andrea **

[Emmabengtsson]
1

Köpte min ena kanin ifrån en djuraffär och den andra privat. Den från djuraffären var mer hanterad och lugnare än den andra. Men min kanin var ju från en uppfödare innan den kom till djuraffären där det bara hade varit i en vecka så 🙂Men det är olika för alla!

[Bolten]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en djuraffärs kanin här hemma som snart är 7 år och är pigg och glad men skulle nog inte köpa från djuraffär igen mest för att jag vill hellre ha från uppfödare efter speciella linjer / spara ur egna kullar :)

NaDa...
1

För mig är inte grossisterna och förhållandena i affären det enda som är dåligt med djuraffärer som säljer djur. Att sälja djur i affär ökar spontanköp av djur, där många gånger inte ägaren alls är redo och köper bur och tillbehör på plats. Så barn som köper djur i trots mot sina föräldrar (i vissa affärer finns det ju åldersgräns, men inte i alla.) det händer inte hos seriösa uppfödare eller seriösa omplaceringshem. Nej, jag är helt emot att djur säljs i affär. Om hund och katt inte ska få säljas i affär ska inte något djur få det.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg