föder din hona inne eller ute?
Ni som tagit kull och fått ungar/väntar ungar, har ni tagit in er dräktiga hona eller har ni dom ute?
Mina honor har alltid fått sina ungar ute och aldrig haft problem med det, och en uppfödare har sagt till mig att de ska klara upp till 30 minus om honan boar bra.
berätta gärna hur ni har gjort och hur det har gått :)
Har min hona inne! Om bara 6 dagar så kan ungarna börja ploppa ut ur min tös :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Eftersom jag har innekaniner så föddes de inne.
vill gärna veta om det finns de som fått ungar ute och hur kallt det varit och om alla ungar har överlevt
Vi fick våran kull ute i höstas i oktober, ej planerad kull… och mamman boade bra med päls och halm. Ja, la in lite extra halm utanför boet och hon hämta och grejade till det alldeles utmärkt :)
Jag hade en hona som fick ungar nu i vintras när de var 25 minus. De gick kanonbra. Har även haft en hona som fick ungar i början på januari. Den ena var dödfödd och den andra kröp utanför boet o frös ihjäl. Nu väntar förhoppningsvis 2 andra av mina honor nya kullar och dom kommer att födas ute och inne. Jag har erfarenhet av att föda upp kullar utomhus på vinter och frågar man mig så går de utmärkt att ta kullar på vintern så länge honan boar ordentligt och ungarna stannar i boet. De är dock lite mer jobb med kullar på vintern då honan oxh sedan ungarna behöver ett bättre oxh mer foder än vad som krävs på sommaren och honan behöver nytt vatten minst 3-4 fånger om dagen so gärna ska vara uppvärmt till kroppstemperatur. Ungarna behöver oxå kollas till oftare för att motverka att någon unge blir nedkyld. Jag skulle inte rekomendera att ta kullar på vintern utomhus om man inte har haft kullar innan just för att man kan ha nytta av tidigare erfarenheter.
Jag säger som #2 - det är inte tal om att "ta in" honan för att föda, eftersom hon alltid är inne.

Eftersom man aldrig vet om honan gör ett bra bo, så brukar vi ta in dom i ett förråd, inte förrän i början av maj låter vi dom föda ute, går säkert tidigare i södra delen av landet. Det har hänt oss alltför många gånger att honorna gjort dåligt bo, att nån unge hamnat utanför boet, så därför låter vi dom inte föda ute förrän i maj.
En förstagångshona fick komma in i boden där det ca 8-9 grader + för säkerhets skull men hon hade boat så fint så det hade gått bra ute med.
Fick 3 ungar, en avled tyvärr hamnade utanför boet ( o jag hade kaninvakt som ej upptäckte den veckan efter födsel), o då spelar det ju ingen roll om det inte + 20-25 så fryser den ju ihjäl..
Min hona har jag inne i en ladgård det är inte så varmt där fast är inte 100% säker på att hon ska föda men hon boar❤️ ska jag ta in henne?
jag ska para min hona nu i slutet av Mars ! eftersom att hon är en innekanin så kommer hon få ungar inomhus. ❤️
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Hur gamla/gammal är/var era kaniner första gången dom fick sina ungaR? :) Min kanin är 1 nu i april men det är väl inte försent? o:
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
11. min kanin Humlan paras nu i slutet aav mars, då är hon nio månader ❤️
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
#12 okej :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Vill gärna följa tråden :)
//Selma
Stay strong, whathever they say.
#11 Nej, det är inte försent.
Har parat en hona som väntar ungar om en vecka om hon inte går tom. Hon kommer föda ute i en utebur stående inne i en oisolerad stuga - vindtätt och blir lite mildare om dagarna när solen lyser på (fönster åt söder) men det är om nätterna det kan hå mer mot -10 så hoppas hon boar bra. Bara hon inte blir stressad brukar hon fixa bra bo! Annars har kg bara fått kullar mitt på sommaren om inte inomhus… En gång fick jag en kull i maj och då var det snöstorm! Men dom klarade dig jätte bra (hittade varma) fast vi blev så oroliga så de togs in ändå för de var bara 2 st (håller inte värmen lika bra) och det funka.