Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1124 ggr
LeaHumlan
0

vad ska jag göra?!

hej!

jag har en kanin hona ungefär två år, köpt i en djuraffär, så vet inte helt säkert när hon är född :(

men till saken.. när jag ska ta upp henne från buren morrar hon och ibland bits :(

hon är även lite svår att få upp i hagen. brukar få försöka ta in henne i transporten när hon ska in.

har ni några tips? hur jag ska göra?

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

skuttis88
0

Detta är inte till hjälp, men jag har exakt samma problem! Min skriker, morrar och hugger efter en…

MVH Celina

[YukiOni]
2

Hade samma problem med vår dvärghare Opal, men hon vart misshandlad i förra hemmet :/

I vilket fall: TÅLAMOD
Skynda långsamt, stressa inte med att ta upp kaninen. Använd handskar i början om det behövs. Prata lugnt med kaninen och lyft upp den. 
STRUNTA i om den biter/morrar. Drar du tillbaka handen vet kaninen att du e rädd och utnyttjar detta. 

I hagen: Sätt dig med ryggen åt kaninen och låt den komma fram till dig, locka med favoritgodiset om det behövs. Prata lugnande och ta det lugnt. 

Blir du rädd/stressad blir kaninen det med, vilket inte e bättre för någon. 
Sånt här tar tid att träna bort, så bli inte depp om det inte funkar första gången. Ha tålamod 😉

LeaHumlan
0

tack för svaren :)

www.minkaninblogg.blo.gg

[_hsleiufhbtv]
7

Håller med #2 på alla punkter utom en: "Strunta i om den biter/morrar. Drar du tillbaka handen vet kaninen att du är rädd och utnyttjar detta."

Det tycker jag är galet fel. Vi vill ha respekt från våra djur, ska det inte gälla tvärtom då också? Vi ska visa våra djur respekt. Vill dom inte, så vill dom inte. Då är det bara att ta en paus och gå därifrån. Min första kanin var en rädd, osäker och aggressiv hane, och den sammanhållningen vi två har idag vågar jag påstå inte är så vanlig. Han är min bästa vän, jag är hans. Han skulle aldrig bita mig, någonsin!

Vårt samband byggde vi upp med respekt och tid. Eftersom han var så aggressiv, gjorde utfall och attackerade mig osv, så lät jag honom vara. Jag hanterade aldrig honom, vi började om helt från början. Jag öppnade buren, och bara satt framför den med ryggen emot. Efter att ha gjort så några timmar varje dag började han smyga sig fram till mig och ta godisbiten jag lagt på min axel. Bara det framsteget kändes så himla skönt, han började sakta men säkert bli mer stabil. Vi fortsatte med detta i 4 månader tror jag, jag öppnade buren och bara satt där och tittade på honom. Gjorde inget, bara satt där. Sen en dag så kom han fram självmant, när han hörde att jag skramlade med låset på buren. Den lyckan är obeskrivlig. ♥ Efter det gjorde han stora framsteg väldigt väldigt snabbt, började pussas så fort jag stack in handen istället för att hugga och var världens mysigaste kanin som älskade att kela.

Idag är han min bästa vän, kaninen som betyder mest för mig och det kommer han förbli. Jag är otroligt intresserad av kaniners beteenden, och har läst det mesta jag kommit över som handlar om just detta. Och jag anser därmed att ett förtroende mellan kanin och människa bygger man på respekt och tid. Ingenting annat. Att ta upp en kanin som visar tydligt att den är obekväm med situationen får man ingen vinning på, då får man en undergiven kanin. Är det det man strävar mot? Ett undergivet djur?

Många säger att man inte ska bry sig om ifall kaninen biter, utan bara lyfta upp den och "visa vem som bestämmer". Tänk om det varit tvärtom då? Om någon kommit och tvingat sig på dig trots att du visat tydligt motstånd, hur kul hade du tyckt det varit? Jag har en väldigt magstark jämförelse med detta, så jag skriver inte ut den. Men ändå, visa respekt för era djur folks!

Jag vet att det inte finns många som håller med mig om allt jag skrivit ovan, men jag vet att det här fungerar då jag fått flertalet aggressiva kaniner till att bli urmysiga med dessa metoder. Jag kommer förhoppningsvis, till sommaren, att starta upp ett litet "rehab" här hemma för aggressiva kaniner eftersom jag kommer så bra överens med dom. Och allting, precis all träning kommer bygga på tid och respekt.

LeaHumlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för alla tips?!
Lea (som kaninen heter) är värkligen min bästa vän, men blir så ledsen varje gång hon biter mig…

ska försöka göra det som 4. gjorde. hoppas värkligen att det kommer fungera

älskar värkligen denna kanin sååå mycket <3

www.minkaninblogg.blo.gg

www.minkaninblogg.blo.gg

[_hsleiufhbtv]
0

#5 Jag håller tummarna för er! ♥ Behöver du tips? osv så skicka ett mail till mig om vad du behöver hjälp med så kan jag skicka förklaringar, beskrivningar och filmer om du behöver.

Att du blir ledsen när hon biter dig är förståeligt. Jag var ganska så förkrossad de dagarna när inga framsteg gjordes med kaninen jag jobbade med. Men tålamod vännen! Tålamod och respekt.

LeaHumlan
1

åhh tack <3

skickar ett pm om jag behöver mer hjälp !

www.minkaninblogg.blo.gg

[YukiOni]
0

#4 Självklart ska det vara ömsesidigt respekt, mena inte att djuren ska behandlas respektlöst. Om jag uppfattades som sådan så ber jag om ursäkt. Kaniner är levande, kännande varelser - Inte sinneslösa föremål 😊