Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 860 ggr
[Emmabengtsson]
0

Kanin med diaree!

Hejsan!

Min ena kanin har haft diaree i två dagar så har tagit bort allt annat förutom hö och vatten, och i morse när jag kollade kaninerna så var hon bättre magen men fortfarande lite lös. Men nu när jag kolla (på kvällen) så har den andra diaree också?. Undrar om jag ska ringa och prata med en veterinär om rådgivning eller om jag ska fortsätta med bara hö och vatten? 😕

[Rabbitte]
0

Har du gett dem något de inte brukar få eller ökat på mängden i deras diet? Kaniner kan bli dåliga i magen om det blir för mycket av det goda eller om de t.ex. skulle få olika pellets från dag till dag. Det måste ske successivt.

Har de riklig diarré som är lite vattnig kan de snabbt drabbas av uttorkning. Jag skulle ringa veterinären direkt - bättre att vara på den säkra sidan!

Hoppas de blir bra!

natha-mjau
0

Om kaninen haft diarré såpass länge ska du kontakta veterinär!

[Emmabengtsson]
0

#1 och #2 Alltså den ena kaninen har jag haft i två veckor och fick med mig övergångsfoder till så har bytt successivt. Men den andra köpte jag i söndags och har liksom inte hunnit bytt mat än. Men tänker inte fortsätta med det, dom får bara vatten och hö ett tag. Diareen är inte vattnig men det är mjukt, kladdigt och luktar illa och har kladdat ihop sig i baken på henne stackarn! Så har fått ta bort det så gott jag kunnat . Tycker bara det är konstigt att först har den ena diaree sen blir den bättre och då får den andra det istället och dom har bra fått vatten och hö? 😕Men tänker nog ringa och rådfråga veterinären för säkerhetsskull!

[Rabbitte]
0

Låter då som att deras magar anpassar kroppen till övergången, behöver inte vara maten utan kan vara stress för en kanin att byta hem; mycket nya intryck, dock kommer det lite sent då kanske - om det är det, men rådfråga veterinären låter bra!

[Emmabengtsson]
0

#4 Ja, förstår att den som jag köpte i Söndags har diaree men den för 2 veckor sen borde ha kommit tidigare kan man tycka. Men ska försöka hitta ett nummer och fråga! 😕

[Rabbitte]
0

Precis så jag tänkte med, men hoppas det inte är något allvarligt! Berätta gärna hur det gick sen!

[Emmabengtsson]
0

Fick inte tag på någon veterinär men en djursjukvårdare typ. Hon sa att jag ska ringa imorgon om det inte blivit bättre och fortsätta med hö och vatten tills dess. 😕

[Rabbitte]
0

Håller tummarna att de blir bättre!

[Emmabengtsson]
0

#8 Ja jag med!