Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 15863 ggr
Sweety
11

HJÄLP! Kaninen har rymt!

Någon gång under natten mellan torsdag och fredag har min älskade lilla prick tagit sig ut ur buren. Jag har ägnat hela morgonen åt att leta efter honom utan minsta spår.. Jag har inte hittat så mycket som en päls tuss, trots att han fäller! (Han har nästan fällt klart) Jag vet inte vad jag ska göra… Jag har fyllt hans matskål med pellets och hans flaska med vatten. Jag antar att allt jag kan hoppas på är att han kommer tillbaka? Jag ska skriva ut lappar och sätta upp lite överallt men förutom det, vad kan jag göra? Jag vägrar att sluta leta efter min bästa vän. Jag SKA hitta honom.

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Viccan92
3

Kolla under saker, på små, mörka ställen. Där känner dem sig trygga.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sweety
0

#1 Tack för tipset.

Yome
1

Är du säker på att han rymt då, så inte ett djur tagit honom?

Klara.b
1

Ställ matskålen i en transportbur, med de strö han har användt innan han stack, lägg lite morötter och lite sådant godis där också.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Sweety
1

#3 Jag tror inte att ett djur tagit honom då burdörren var öppen och det finns inga spår efter något djur.

#4 Han är en ute kanin så ställde hans matskål i buren där den alltid har stått. Jag ska gå och fixa lite grönsaker. Tack för tipset.

Klara.b
0

#5 Ingen orsak, min kompis kaniner har rymt, men kommit tillbaka, hon ställde det så om jag minns rätt. Ena av hennes kanin hittade man i transportburen, den andra i högt gräs, så leta i högt gräs om det finns ngt högt gräs hos dig!

Klara.b
1
[RC1393]
2

Kaniner är ju kvälls och morgonaktiva, så leta efter honom i kväll när det blivit mörkt, och i morgon morgon om du inte hittat honom än kring 4-5 tiden, hoppas du hittar honom!

WhiteBunnyWithBlueEyes
2

när mina kaniner rymmer håller dom alltid till på gården :P

iWontBite
1

Jag håller med ovanstående att om kaniner rymmer ur sin bur så håller de sig alldeles i närheten. Är kaninen helt väck så är det nog tyvärr inte av egen vilja :/ Jag önskar dig lycka till i alla fall och hoppas att kaninen kommer fram.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Yome
1

Hade två kaniner som rymde, ena var bara hos grannen och den andra hade sprungit kanske 2-3 hus ner så gå och kolla hos dina grannar ifall han skuttat dit

Storkebodas
0

Men om inte ett rovdjur kan öppna dörren, hur kunde kaninen göra det då? Hoppas du hittar honom!

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Tilde]
0

Usch då :( När min kanin rymde under en Sverige-resa så sprang han först över till andra sidan huset och sedan över till grannen. Jag tror att han såg det som en lek. Han lyckades rymma två gånger innan jag bestämde mig för att flytta in honom. Andra gången satt han bara precis utanför kompostgallret.

Så jag håller med #10. Förmodligen är din kanin någonstans i närheten, om den har rymt. Hoppas du hittar honom!

alicekanin
0

Det var inte länge sedan min lilla Tingeing rymde. Några dagar sedan bara. Men hon satt under buren gämte sina kompisar. Hade världens tur! Hoppas så att du httar din kanin! Lycka till!

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Sweety
0

Tack för tipsen! Jag ska ut igen snart och leta… Om det var vinter så skulle han kanske bli hungrig och komma hem men nu finns det ju gräs överallt…

Frosstis
1

Min Bella rymde från rasthagen en kväll när det även spöregnade, men hon höll sig på gräsmattan. Hon kom när jag ropade, har du något speciellt ljud när du ropar eller så på din kanin?

Gillar han mat? Kanske kan skaka burken med mat eller så så han tänker Åh, men det finns ju mat.

Han har säkert skitkul, om han inte ligger någonstans. Ge inte upp hoppet, han finns där någonstans! Kan du kanske gå ut och ropa nu? Ha en ficklampa med dig.

Hur ser det ut där du bor? Bor du nära en skog?

Sweety
0

#16 Har ägnat hela helgen åt att skramla, ropa och leta men inget haar funkat. Jag har även lämnat lappar i brevlådorna hos alla som bor här i närheten, ringt polisen och lämnat mitt nummer (ifall någon skulle lämna in honom) och satt upp lappar på stolpar och väggar. Jag vet inte vad mer jag kan göra..

Ja, det finns skog lite överallt här där jag bor. Nästan alla husen har någon form av buskar eller träd som går runt tomten och alla har stora gräsmattor samt rabatter.

Det konstiga är bara att han på något sett fått upp både bur dörren och kompostgallret som går runt buren.. om inte någon öppnat åt honnom förståss.. kompostgallret var draget så att det blev en ca. 3-4 meters öppning utåt.. Men jag förstår bara inte varför någon skulle göra något sånt!

BunnyHope
0

Har du lås på din bur? Jag tänker på om någon har stulit honomTyst?

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

tussen12
0

#17 uchh, Hoppas du eller någon annan hittar honom! Ge inte upp

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Sixtenblixten
1

En kanin köpares rymde om efter 2 v gav hon upp åkte till mig köpte en ny och när hon kommer hem väntar den som rymt på uppfarten :-) Så ge inte upp !!!

thildatessie
4

Hoppas att detta får ett lyckligt slut..

Ph77
0

Har hittat mina djur efter något dygn, en gömde sig under grannens vildvuxna buskar. En "sträng" med mat lurade ut henne till slut. Har du fler kaniner så dras de till sällskapet. En *ledsamt* , hittades död ca 200 m bort, troligtvis ihjälskrämd av något Som de andra sagt, oftast sitter de på gräsmattan o väntar.

ph77

minaninar
0

Stackars dig, och stackars kanin.. Hoppas också på lyckligt slut..Skäms

Alltså , det låter konstigt med att allt var öppet om ingen varit där o öppnat.

Om du inte tror några barn varit där för att hälsa på o glömt o stänga..

Men sen finns det idioter som skulle kunna tänka "ööh, vi ska befria kaninerna", eller någon som bara vill va dum - även om vi hoppas att det inte är fallet. Om du inte själv känner att det finns några sådana omkring dig så är det säkert inte förklaringen…

Sweety
0

Tack hörrni. Tyvärr har jag inte sätt några spår efter honom.. :( Jag har provar att gå runt med vår hona men det har inte heller hjälpt..Gråter

#18 Nej, vi har inga lås på burarna. Eller inga typ hänglås, bara det vanliga som är själva buren. :/

Sweety
1

Nå.. ska ut igen nu och skramla och ropa en stund.. hoppas på bättre lycka den här gången. Obestämd

Sweety
0

Puttar upp tråden då jag är i desperat behov av hjälp.. Vad kan jag mer göra? Gråter

D69RED
0

Mina kaniner rymmer hela tiden, men kommer alltid tillbaka som småningom när de tröttnat på friheten. De brukar inte heller ta sig så långt bort, som flera ovanstående också säger. Om du har letat vid kvälls/morgontid och lagt ut mat och han inte har kommit tillbaka än så kan det vara så att ett rovdjur har tagit honom. Sånt som tyvärr händer. :(

minaninar
0

Alltså vet ej hur du bor.. Stor skog? Många vilda djur? Det ser ju lite mörkt ut. Speciellt också om du varit ute med en hona…. det bore ju väcka intresse.

Men det är väl att bara vara ute varje dag. Och som någon skrev uppe, att helst gå upp 5-6 precis när det ljusnar o gå en riktig långsväng.. Jobbigt, men kanske kan få med en förälder?

Annars är det väl sätta ut mat (när du själv är hemma eller någon är hemma o ställa den så du ser..).

Förresten, skramla? Att skramla är nog inte så bra.. Men däremot att gå runt med massa godis o pellets på dig i fickorna (inte i påsar utan direkt) kanske börjar lukta så gott?

Att snacka med alla omkring där du bor - o fråga dem. Men det antar jag du redan gjort…

Försöka kolla in i buskage o sånt där ninisen skulle kunna gilla att gömma sig? Kolla om du ser några nygrävda hålor? Vilket skulle kunna betyda att ninisen gjort sig ett "gryt".

Håller tummarna

Frosstis
1

Har du en innebur? Kanske kan sätta in en filt eller sådant med en massa gott pellets och godis som luktar Starkt, kanske lockar. Sätt den lite diskret på gräsmattan där den inte syns så bra, antar att han inte vill komma fram och njuter av friheten.. Så kan du hålla ett öga på buren.

tussen12
1

Eftersom buren bara stod öppen kanske någon har tat honom? :(

Plopp4
0

Åh, vad tråkigt :c  Hoppas att du hittar honom. Kan inte ens tänka tanken, att min kanin skulle vara borta…

Håller tummarna, och hoppas att han kommer hem igen!

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Ph77
0

Kolla annons-siter (www.allaannonser.se är enklast), anmäl försvinnandet till polisen! På så sätt kan upphittaren HITTA DIG.

ph77

Ph77
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upphittad Uppsala

ph77

tussen12
0

GRATTIIS!!

totten
0

Åhhh Grattis vad skönt att höra!

LisaKanin
1

Men är det han som har blivit upphittad?

[Taxie]
0

Såg annonsen i morse :) Hoppas på att det är han!

bustjejen
0

Om det är ts kanin i avataren så ser ju den kaninen mörkare ut tycker jag…

Klara.b
0

TS är det din kanin i #33? *HOPPAS HOPPAS*

Jusse.
0

Som syster till Sweety kan jag säga att det där inte är Loka Tyst Och vi har polisanmält det :(

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

LisaKanin
0

Gråter.

[YukiOni]
2

Kolla med någon om du kan låna en grävlingfälla?

Det e en sån med platta i botten så när kaninen ställer sig på den går luckan igen och din lilla ninis kommer inte ut.

Lägg in lite pellets, grönsaker och favoritgodiset i fällan och ställ den där han senast sågs/plats du kan tänka dig att han skulle kunna vara. Chansen e liten, men bättre än ingenting? 

Hoppas han kommer hem! <3

(Om han e okastrerad, se om du hittar någon som har en hona och ta lite sågspån från honans bur med hennes urin i, det kommer troligtvis att locka honom in i fällan. Gärna med stark lukt, göt honom nyfiken att gå in i buren med honans lukt och mat!)

Jusse.
1

#42 Vet inte var vi skulle kunna sätta fällan isåfall… Han har inte synts till sedan han försvann…
Han är okastrerad och vi har en egen hona, om vi får tag i en sådan fälla är det väl i alla fall värt att testa…

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

Yome
0

eftersom burdörren och gallret var öppet så tror jag faktiskt någon har tagit honom, annars hade han säkert synts till, om inte något djur fått tag i han eller någon annan hittat han å bestämt sig för att behålla honom :/

[YukiOni]
0

De flesta viltstatioiner/omplaceringshem för djur brukar ha sånna. Annars kan man kolla med någon jägarförening i närheten och fråga efter en gräcling/räv fälla med lucka.

Sweety
0

Ja.. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Gick upp 5.30 i dag och var ute till 7 med mamma men vi hittade inget. #28 det är skog lite överallt här där jag bor. :/ det positiva är ju att det inte finns några spår efter ett rovdjur eller liknande.. Alltså har han antagligen tagit sig ut själv eller så har någon öppnat åt honom. Såg i morse när jag var ute att någon under natten gått in på vår tomt och ritat en massa hjärtan och peace märken på bil rutorna.. :/ alltså är det folk som går in på vår tomt.. Gaaah… Inte blev det bättre av att mobilen påminde mig om att det var Hopptävling idag. :'(

minaninar
0

#46 Alltså eftersom han är okastrerad är det ju ockås möjligt att han är ute o letar damer? Vet inte om ni har andra kaninägare i närheten, men vore kanske bra att meddela dem, så de kan hålla ordning på ev honor så det inte blir massa oönskade ungar?

Stackars er. Och stackars nin..

Det är faktiskt möjligt att någon tagit den, ifall ni bor så att det är ungar som går in på er tomt o ritar på bilen..? Eller som bara varit dumma o släppt ut? Eller som tänkt - oh vi klappar kaninen och sedan glömt att stänga allt?

Tyvärr tror ju en del att de gör kaninen en tjänst om de släpper ut den..Foten i munnen

Ph77
1

Är sweety och jussee samma person för de söker samma djur….

ph77

[_hsleiufhbtv]
0

#48 Dom är systrar.

Rafflan
0

Har ni kollat blocket?
ifall det är så att någon tagit kanin å kanske försöker sälja den?

Sweety
0

#50 Jag kollade precis runt på blocket och kunde inte hitta honom där.

Det jobbiga är att nästan alla här omkring har katt.. haha. :/ Men dom flesta är iallafall snälla mot kaniner som tur är.

FiffiLiina
0

Vart bor ni? Det finns ett inlägg om en kanin som är upphittad i Skåne tror jag det var och den liknar kaninen på den Avatar. Hoppas att det är den! :)

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

*din

MVH FiffiLiina

[Airo]
0

Åh.. är det lille Loka? Inga spår av honom än, Rosetta? Rynkar på näsan

#52 Dom bor i Stockholm, så är omöjligt att han är i Skåne Flört

EmelieGustavsson
0

Har sötbollen dykit upp än? :/

Jusse.
0

#54 Var i och för sig rätt längesen men vi bor utanför Uppsala X)

#55 Nej… :c

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

jossanandersson
0

Så hände det för mej min älskling var borta i en vecka och då hade han farit typ 15 kvarter, Mina tre klasskompisar (killar) hade varit och släpt ut honom och dom hade tagit men honom hem:(

har du hittat din kanin???

If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥

www.kaninen.blogg.se

Beatrice_Love_Kaniner
0

när mina kaniner rymmer så öppnar jag min stora bur helt och så letar jag som F*n, om jag inte hittar kaninen så får man hoppas på att de hoppar in i buren och stannar där tills man kommer ut igen, (man måste liksom kolla hela tide) sedan måste man ju cheka vart kaninen har tagit sig ut och lösa problemet i buren.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

fossingen
0

Kaniner brukar gömma sig under altaner. Hittade mina bortsprungna rymlingar hos grannen under deras altan, en hane och en hona som lyckades rymma tillsammans.

Sweety
0

Inga spår av honom änn.. :( #54 ja, det är Loka :(

Candy123
0

Har du hittat honnom

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Dipsie'n'Poo
0

Nej, stackars Loka! :(

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Sweety
0

#61 Nej.. Gråter

#62 Ja.. Rynkar på näsan Hur går det med dina kaniner och hoppningen förresten? Vi kommerförhoppningsvis ha lite träningar i vinter och sen börjar väll tävlingarna i vår igen. :)

Jag hoppas att han ska dyka upp nu när snön börjar lägga sig och det blir svårare att hitta mat.. Obestämd

Dipsie'n'Poo
0

#63 Jadu… Tungan ute Känner att Po inte vill och Lala och Tink är inte seltränade än. Men har börjat selträna Lala i helgen, dock är hon tonåring så hon är ganska jobbig. Obestämd Skulle kunna träna lite med Lala i vinter kanske… ^^

Ja, massa gräs har han ju nu… :/

(Sorry för att jag puttade tråden..)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

moonii
8

Jag har tyvärr inga tips? på vad du kan göra.. däremot en uppmuntrande historia..

Våran granne släppte ut sin kanin för 8 år sen när han skulle flytta. Kanin, Nisse, har bott utomhus sen dess och än idag lever han!  Han har bosatt sig på våran gård och trots att vi har en massa rävar hemma hos oss så klarar han sig utmärkt! Han lever ett underbart liv och vet exakt var han kan gömma sig osv :) Hoppas ni hittar tillbaka honom! Ge inte upp hoppet!

Sweety
0

#64 Ja, träningarna är ju gratis så det är väldigt bra tillfällen för att testa lite. :)

#65 Det är precis sånna historier jag behöver höra… Tack! :') Jag tror helt klart att han lever. Loka är en kämpe och det har han alltid varit. Men tack. :)

aggabagga
0

#66 Kaniner brukar ju oftast komma tillbaka till sina hem, där de är trygga efter ett tag. Så ett tips? är att lämna buren öppen, så att han kan komma in om han kommer tillbaka.

Hoppas du hittar honom! (Håller tummarna!) :)

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

Bazoka
0

Hoppas du hittar honom! Håller tummarna för er!!

Sweety
0

Tack. :/

[Airo]
0

#56 Äsch, uppsala och stockholm är nästan samma sak ;)

Har han fortfarande inte dykit upp? o: liten rackare alltså..

Sweety
0

#70 Nej det har han inte.. x_x Jag har somsagt satt upp lappar över hela området och ingen har sagt att dom sett en död kanin så jag tror att han lever iallafall.

En av mina honor fick ryck för någon dag sedan när jag var ute med henne i sele och då sprang hon rätt in i kompostgallret när hon försökte komma in i buren. När hon märkte att det inte gick rusade hon iväg över grannens tomt med mig efter. (5m koppel) Jag tror att Loka kan ha blivit skrämd och sedan inte kunnat ta sig in eller något.. Vi har ganska mycket katt där vi bor. :/ ( kaninburen står imitten av kompostgallret)

jossanandersson
0

Min "kompis" kanin rymde i sommras och har bott ute sen då:)

Och dom kan inte ta fast honom för att han biter hon:)

If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥

www.kaninen.blogg.se

Sweety
0

#72 Vad bra att han lever iallafall.. Obestämd

jossanandersson
0

Har du hittat kaninen än???:)

www.kaninen.blogg.se

Jusse.
0

#74 Kan svara där och säga att han inte har kommit hem än…😢

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

Lurvas11
0

#75 :( Lever h*n fortfarande? 😕

Hälsningar Lurvas11Glad

Jusse.
0

#76 Vi vet inte… 😢

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

Lurvas11
0

#77 😕😭😢

Hälsningar Lurvas11Glad

tussen12
0

#77 Har ni provat en sånhär ''Grävningsfälla''?

Jusse.
0

#79 Tror inte att det skulle funka, han kommer väl hem om han vill nu… 😕

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

kaninlyckan
0

jag haft tur när mina kaniner har rymt  då dom bara har vart i trädgården.. men jag kom ihåg när min kompis kanin rymde var den borta i 2-3månader men hade överleft.Men när hon hade hittat honom så satt han brevid en hona i ett hål vid en grannes altan hon fick tag i honom men när hon tittade ner i hålet låg 4st ungar

tesushie
0

Med lapparna har du satt up bilder då ett tips? är att posta bilder även här på iFokus sidorna som rör kaniner

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Gaiezza
0

Tass

Bacon, svaret är bacon. 

fsigge
0

Har du hittat Loka än?

Frida

Jusse.
0

#81 Det var ju inte särskilt bra :/

#82 Vi satte upp lappar när han försvann, men dom har blåst ner eller så har folk rivit ner dom…

#84 Nej… 😕

()_()
(●‿●)
(     )
( W )
(     )

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.