Kaninens 10 budord
Såhär på kvällen blev det en liten nostalgitripp där jag tittade på gamla, kaninrelaterade hemsidor och forum jag besökte mycket förr. På flera av dessa, med lite ändringar från sida till sida, fanns ett återkommande tema med kaninens 10 budord som jag ville dela med er här på forumet!
Det var så sant det som stod där och så fint skrivet att det gjorde mig lite rörd. Jag gjorde lite ändringar och översatte dem samt anpassade dem lite till det svenska språket 🙂
KANINENS 10 BUDORD
- Om jag får behålla min hälsa kan mitt liv vara i 12 år. Under denna tid kommer varje separation från dig att bli smärtsam och saknaden stor då du fyller mitt liv med kärlek.
- Vi talar inte samma språk, men ge mig tid att lära mig förstå dig och vad du menar precis som du lär dig att förstå mig.
- Det är viktigt för mitt välbefinnande att du visar din uppskattning gentemot mig genom kärlek och beröm.
- Prata med mig, även om jag inte förstår innebörden av vad du säger så förstår jag din röst och att det är just mig du pratar med.
- Gör mig aldrig illa! Tänk på att jag skulle kunna göra dig illa genom att bitas, men jag väljer att inte göra det.
- Kanske blir du frustrerad över att jag inte gör som du vill, fundera då på om jag kanske inte får rätt mat, är för varm eller upplever något annat obehag. Kanske jag börjar bli gammal och har en skörare kropp och inte orkar göra lika mycket som jag gjorde tidigare.
- Visa inte din ilska mot mig genom att straffa mig för att jag inte gjorde som du sa. Du har ju din skola eller arbete, dina vänner och intressen - jag har bara dig.
- Var medveten om att hur du än behandlar mig kommer jag aldrig att glömma det.
- Älska mig även när jag blir gammal. Alla behöver någon vid sin sida när de går in i livets höst, du kommer också hit någon gång.
- Då vägen blir svår, gå med mig snälla. Vänd mig aldrig ryggen och låt mig möta detta på egen hand. Allt är lättare för mig om du är där vid min sida för jag älskar dig så.
Avslutar med denna fina bild ❤️
så fin text! :)
började nästan att gråta
Frida
Jättefint, blir lite rörd…
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Det där var verkligen sant och så fint skrivet! :)
Vad roligt att den uppskattades, blev lite osäker om jag skulle göra inlägget eller inte, om det skulle passa 🙂
Så fint! Jag vet att vi hade "De 10 budorden" för häst hängandes i stallet på 90-talet, kanske man borde göra en affisch av dessa och sätta upp i den kaninhuset.. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#5 Åh vilken fin idé!
Aw, jag blir alldeles rörd av denna text.