Ha kaniner lösa
Hej!
Jag bor i lägenhet med två kaniner. De brukar få gå lösa när jag är hemma och har uppsikt. Men nu har de börjat med att äta på mina växter, vilket inte är kul för mig och sedan kan de ju vara giftiga.
Delade därför av lägenheten i går med kompostgaller så de endast kan vara i köket och hallen. Det har gått jättebra, de använder lådan jag har satt ut och tycks gilla att vara lösa större delen av dagen (då det varken finns sladdar eller annat farligt de kan tugga på)
Nu undrar jag om jag kan ha dem lösa så jämnt? Om jag stänger in dem endast under natten.
Då är problemet, hur gör ni som har era lösa med utfodringen av hö?
Vill få bort buren helt (då lägenheten är liten och buren är stor) och stänga in dem med hjälp av kompostgallret (mot en vägg eller något).
Så ge mig tips?, hur gör di? :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
jag bor i en liten lägenhet, har en bur på 150x70 och har min kanin frigående med buren öppen, så han kan hoppa in när han vill o äta. har han varit ute för länge utan att äta stänger jag in honom en stund så han äter.
Han är även instängd på natten.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Mina kaniner får också vara lösa när jag är hemma. Jag har ett litet plasthus med hö i som jag ställer på golvet. Lägger jag bara höet på golvet så har jag det i hela lägenheten sedan.
Okej!
Jag funderar på om jag kan skaffa en mindre bur, eftersom de bara behöver vistas där när de äter och sover. Då borde det väl inte göra något att den är lite mindre?
Jag gör typ likadant som #1. Jag tycker det är bra att ha en bur om man behöver stänga in djuret, plus att det blir en naturlig plats för kaninen att äta, dricka och göra sina behov på. Du kommer ju ändå behöva plats för matskålar, hö osv så känns som man lika gärna kan ha kvar buren då.
Min kaninkille får vara ute dygnet runt i vardagsrummet, även när ingen är hemma. Vi har plockat bort allt farligt och han går aldrig utanför mattkanterna, så det är lätt att hålla honom på plats. Han har flera ställen att vila på och tre tunnlar i olika längder som han springer i. Buren använder han i princip bara till att uträtta sina behov i (han är i princip rumsren). Käket finns också där.
Anledningen till att det har blivit så här är väl för att jag inte kunde stå ut med att stänga in honom en hel dag medan jag var på jobbet. Han drar ut en hel del sågspån och hö på golvet, så det blir en hel del dammsugning. Men det är väl den enda nackdelen tror jag. Han brukar ligga på ryggstödet bakom mig när jag kollar på TV. Jättemysigt! Jag inbillar mig iaf att han är en glad kaninkille. :)
Man kan hänga upp en höhäck på kompostgallret och ställa mat och vatten under. Då kan du plocka bort buren o bara ha en toalåda. Vet många som har så. Men man får inte glömma att kaniner är känsliga för hårt underlag så mattor är bra att ha och små krypin där kaninen kan gå undan o sova när den vill vara ifred.
Vad mysigt ni som har era lösa när det fungerar så bra!
Mina har nu lyckats två gånger att ta sig ut genom gallret (de drar, gräver och sliter) tills de lyckas få upp mitt provisoriska lås, men har nog nu äntligen kommit på något bättre. De är inte dumma precis.
Ska nog försöka som du #7 att utfodra höet i en sådan skål. Det blir ju att städa ändå när man har kanin, så det kan nog fungera :)
#3 Om du stänger in den på natten så måste buren åtminstone hålla minimimåtten. Kaniner är dessutom nattaktiva och sover inte direkt hela natten, utan vill gärna springa omkring och busa just då :)