Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2970 ggr
valorous.kid
3

vad betyder detta beteende?

hej!

jag har en kastrerad SUPER snäll 3årig hane som jag ska sätta ihop med hans dotter på 4 månader.

jag har under en lång tid låtit dom bekanta sig med varann genom att nosa och så. idag lät jag dom träffa varann på riktigt, jag satte ner henne i hans bur och lät dom bestämma vem som var vem. såklart höll jag dom under uppsikt hela tiden och var redo att bryta in om det gick snett.

han juckade en liten stund men sen slutade han och dom satt lugnt i snön, sen sprang dom runt i hagen och lekte. hon "ramlade" lite då och då på sidan och ställde sig upp igen. typ rullade i snön, det har hon aldrig gjort förut.

dom typ jagade varann men inte elakt för hon nosade på honom ibland och rullade runt i snön.

vad betyder hennes rullande/fallande? hon liksom ramlade på sidan och låg så en liiiten stund och sen sprang hon runt igen. hon gjorde det ganska ofta…

hon gjorde även "glädjeskutt", alltså att dom typ springer och sen skuttar dom rakt upp i luften.

jag är tacksam för svar Glad

goldcool
0

=)  Låter som typiskt lekbeteende. Både glädjeskutten nu när hon fick sällskap på riktigt och att hon glider faller undan rullar sig i snön.

Har märkt på mina egna honor att just när det är pudersnö är det extra populärt att rulla runt i snön när det börjar bli tid för brunst. Så din hona ca 4 månader börjar nog strax vara könsmogen. =) De verkar ha det gott ihop. Kul att de är så nära släkt också.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

valorous.kid
0

#1 vad bra ^.^ så du tror att dom kan flytta ihop snart? :3

goldcool
2

De kan bo ihop på stubinen kan jag säga när det går så bra direkt.

Verkar så vänligt sinnade också båda, är det dvärgvädurar?

zezagena
0

Mina honor brukar lägga sej så när de trivs o vill para sej med hanen Flört

goldcool
0

Ts, hanen är supersnygg(!) Får man fråga från vilken uppfödare han kommer, han är ju wienertecknad och allt. =)

valorous.kid
0

#3 nja dom har dvärgvädur i sig, båda är vlandraser ;) #5 ähhhhhh, han är faktiskt från en djuraffär :$ han vr min första kanin så jag visste typ inte ens vad en uppfödare är… Ja hn är jättefin och supersnäll :D jag hade tur med honom!! :3 dom ska få träffas lite senare igen så att dom ska kunna bo ihop så snart som möjligt, för den buren som hon tillfälligt bor i är usel…

fossingen
0

#0 Det brukar kallas att vältra sig, det betyder att kaninen trivs/mår jättebra.

valorous.kid
0

#7 okej tack ^.^ då får dom flytta ihop snart för hon har gjort så idag också när dom var i samma Hage så det sk nog gå bra ;)

skuttis88
0

Hon är lycklig! Min förra hona slängde sig på marken hela tiden och min nuvarande hona brukar göra en "360" ibland!

MVH Celina

valorous.kid
0

#9 det känns väldigt bra att veta ^.^ för hon gör så ganska ofta, men bara när hon är med honom!! :D

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad roligt! En gång när min kanin gjorde så, då kom hon på något konstigt sätt så hon försökte sätta sig upp och det blev en sit up!  Min förra hona var lite fet ett tag så några gånger blev hon kvar på marken av utmattning! =D Men det är bara ett tecken på att hon mår bra och att hon trivs. Lycka till! Bilden är på min nuvarande hona som är mycket lycklig! =D

MVH Celina

valorous.kid
0

#11 haha vad sööt!!! :D

valorous.kid
0

Nu när jag släppte ihop dom nyss igen så bet hon typ honom vid svansen och vid nacken. Inte hårt alls och han värkade nästan tycka om det :s vad gör hon egentligen???

skuttis88
0

#13 Hon vill nog bara lära känna honom och busa lite =) Men kolla så att hon inte blir aggressiv.

MVH Celina

Friggeshoppkaniner
0

Inte läst hela tråden men..

Att kaniner rullar sig/lägger sig på sidan betyder att de mår bra. Om dom däremot lägger sig på mage så är hon nog snarare sagt parningsvillig Flört

skuttis88
0

#15 de lägger väl sig på mage för att vila?

MVH Celina

Friggeshoppkaniner
1

# 16 Ja alltså det är klart dom kan ligga på mage och vila, är honan parningsvillig så ligger hon på mage och sätter upp svansen och knasar sig lite, haha svårt att förklara men tror du ser skillnad om du ser det i verkligheten ^^

valorous.kid
0

#14 okej ;) nejdå det än nog inget problem, hon är så snäll så. Kan det möjligen vara så att hon tvättar honom? Han har nämligen lite lös gammal sommarpäls runt svamsenä hon kanske rycker bort den?? Hon lägger sig mer på sidan ;) Tack alla för svaren!! :D dom ska snaet flytta ihop. Men inte riktigt än, jag har een till liten fråga ska man låta honom jucka på henne eller typ säga till honom? Hon värkar inte riktogt ha mågot emot det :/

Friggeshoppkaniner
0

# 18 Det brukar lugna ner sig med juckandet efter ett tag ;) Men ang det med svansen låter det som tjuvnyp, men så länge det bara är päls och inga sår så är det nog ingen fara. Om hon tvättar honom så slickar hon med tungan ^^

skuttis88
0

#18 Man kan nog se skillnad om hon nafsar eller tvättar honom. Om hon biter så reagerar han nog.

MVH Celina

valorous.kid
0

#19 bra ;) hon glr det noginte för att vara elak eftersom han inte reagerar direkt :/ och det blir inget sår ;) #20 han reagerar inte så hon retas nog bara :P

[mansolsson57]
0

hanev och hona kan inte bo i hopa om dom inte är kastrerad. är dom det

valorous.kid
1

#22 inte båda men han är såklart det ;)

Friggeshoppkaniner
0

# 20 & #21 Tjuvnyp/naffsningar är ju att det ryker päls och det är ju ett dominans beteende men kaninen mår ju inte dåligt eller får sår av det Flört

En kastererad kanin ligger ju lägre i rang så det är ganska väntat att honan är högre i rang och dominansbeteendet brukar kunna försvinna när båda är överrens om vems revir det är osv. Glad

Men även om det inte skulle försvinna så är det ingen fara om hanen inte blir skadad eller på något sätt mobbad av honan (kaniner kan bli psykiskt mobbade också)

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lånar tråden lite… Min hona flyttade in med min hane för typ 1 ½ år sedan(endast i hagen) och för 1 år sedan blev de kompisar. Nu i höstas har hon blivit jätterädd för honom och hon springer iväg. Om han då följer efter så blir de lite nafs i svansen och sånt. Vad ska jag göra? Han är inte alls aggressiv av sig.

Från i våras när de blivit kompisar.

MVH Celina

valorous.kid
0

#24 okej ;)

ja visst låna den du #25 :P Nemas problemas

skuttis88
0

#26 OkiDoki=D

MVH Celina

Friggeshoppkaniner
0

#25 Är båda/någon av dom kastrerade?

valorous.kid
0

Hej, jag uppdaterar denna tråd med en liten fråga. Jag har fortf inte satt ihop dom än för jag är lite för feg för det, men dom är tillsammans ganska ofta i hagen. Det där med tjuvnyp, hon nafsar honom i svansen och vid halsen(i hans "man"). Det verkar inte göra ont för honom eftersom han inte reagerar… Bör jag försöka få henne att sluta eller gör det ingenting? Hon följer efter honom nästan hela tiden och nafsar… Och han försöker ibland para sig med henne, ska jag försöka få honom att sluta eller bör dom få hålla på så? Dom håller väl typ på att se vem som har högst rang? Tacksam för svar! :D

valorous.kid
1

putt, vill gärna ha svar på min fråga. Skrattande

valorous.kid
0

Snälla behöver verkligen svar :/

Friggeshoppkaniner
0

# 29 Svårt att säga över nätet, det är något som du själv måste avgöra. Men om dom mår bättre av att bo på varsitt håll kanske det är bäst så? Men det är ju klart det kan ju vara en rang grej som dom måste göra upp, svårt att säga du får helt enkelt ta valet och testa och går det inte bra så får du helt enkelt sära på dom. Flört

smulizzen
0

Även honor kan sr ut som om dom parar sig och rycker pälstussar men det är bara ett sätt att sätta den andra "på plats" (rätta mig om jag har fel för jag är inte 100 ;)

Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)

skuttis88
0

#28 Han är kastrerad =)

Men nu är hon inte alls sån längre precis efter nyår, skulle hon kela hela tiden med både människor och min andra kanin. Sen blev hon lite tjurig igen och lite rädd. Nu är hon kelen igen? Jag fattar inget…

MVH Celina

Idlil
0

Jag har också en fråga! Min höna försökte para sig med ett gosedjur o sexan längre hon sig ner på sidan (?) Hon gjorde likadant sedan när vi hade hoppat ett tag och hon hade sprungit so en tok… varför ? :o

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

valorous.kid
0

#32 okej tack ;) jag ska fortsätta ett litet tag till för det värkar gå ganska bra, tror inte att dom har bestämt rang än :P

Friggeshoppkaniner
0

# 35 För att hon är parnings villig helt enkelt 

# 36 Okej, det låter ju bra 

valorous.kid
0

#37 mmm :3

skuttis88
0

Hon är snäll igen! Typ. Nej, men hon går att fånga i hagen och när jag har henne inne(endast några minuter) så kommer hon när man kallar på henne! Hon är bara för söt!

MVH Celina