Skaffa ny kanin
Jag funderar på att skaffa en till kanin då min första och enda avled tidigare i år. Han blev nästan 6 år så det känns ensamt att inte ha en liten kanin här hemma att ta hand om längre. Kaniner (kanin) har ju blivit mitt intresse och jag vill inte ge upp det.
Jag är 18 år och bor hemma med min familj. Jag har ingen aning om hur länge jag kommer bo här eller vad jag kommer göra om ett par år. Det är ju mitt ansvar och beslut om kaninen men mina föräldrar är osäkra på det och menar på att jag kanske inte borde skaffa en till kanin pga min ålder/situation då framtiden är oklar.
Som sagt, jag har ingen aning om hur min närmsta framtid kommer att se ut men jag vet bara att jag vill ha ett litet husdjur som sällskap vart jag än kommer att bo.
Är det någon av er som har liknande erfarenheter eller har tankar och funderingar kring detta?
Vi har 6 kaniner hemma, jag är 18 år och pluggar djursjukvård på fulltid samt tävlar och ställer ut våra djur. Förstår din tvekan, men jag hade nog ändå försökt hitta en ny liten luddig kompis. Även om du flyttar så e det inte jättemycket som hindrar dig från att ta med dig din lilla kamrat? Om du inte kan, bör du höra med uppfödare om dem vill ta tillbaka kaninen/hitta ett nytt hem åt honom/henne. Alternativet är att ha en kanin på foder. Många (seriösa) uppfödare har inte plats för alla sina djur och kan tänka sig att låta en av deras djur bo hos någon på foder på obestämd tid, om de inte e säkra på om de vill sälja djuret eller inte, då kan du lämna tillbaka kaninen vid ev flytt om du inte kan ta med dig honom/henne.
Jag är 22 år gammal och haft kanin hela livet, hade bara något uppehåll på något halvår när min ena kanin dog.
På gymnasiet hjälpte min mamma mig att mata osv då jag kom hem sent, varit arbetslös och jobbat som vikare nu sedan studenten och nu studerar jag heltid på högskola. fungerar bra, har 5 st :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Problemet blir ju främst om du tänkt studera vidare på högskolan. Man får sällan ha husdjur i studentbostäder och att lämna kaninen hemma hos föräldrarna är kanske inte ett lämpligt alternativ.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#3 Man behöver ju inte bo i studentbostad bara för att man studerar på högskola, jag gör inte det :)
#4 Jag vet, men det är väl i det läget om man nu ska bo i korridor som det blir ett problem, eller om man vill resa utomlands länge. Annars är det ju inga större problem. Jag hade kanin i min etta (vanlig lägenhet) när jag studerade.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 Ja ska man bo i sådan korridor, så blir det ju problem.
Syrran bor t.ex i studentlägenhet, en 1:a där man får ha djur :) Dock har hon ej kanin men katter istället :)

Då kanske jag har en perfekt lösning för dig, då jag söker fodervärd åt mina två! Vilket innebär att om du senare inte skulle ha möjlighet att ha djur, så kan de återgå till mig. :)
precis så var min mamma också efter att min kanin avled (10 mån gammal) jag var då 19 år och ville ha en ny kanin senare.
visst jag visste inte om jag ville plugga, när jag skulle få jobb/hur mycket jag ville jobba osv.
Men jag beslutade att skaffa en ny kanin, mamma sa att jag fick göra som jag ville men det var bara MITT ansvar.
Jag tänkte inte så mycket mer än att jag verkligen ville ha en ny kanin.. jag saknade den närheten, kaninhoppningen och utställningarna.
Jag gjorde det som var bäst för mig då, för jag mår bra av att ha djur omkring mig. Man får ta sig tid med dem.
Idag är jag 20 år och precis fått ett jobb, jumjum är nu 9 månader och det är klart att han inte är ute lika mycket som förut men jag tycker ändå att det fungerar bra.
Jag jobbar mycket men jag tar mig tid med honom, vill man så går det.
planerar att flytta hemifrån till sommaren och då satsar jag på att få en stor 1a så att jag får plats med hans bur :)
man får prioritera det som är viktigt i livet.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
En liten kanin kan man ha överallt både ute och inne i en trång lägenhet. Oavsett hur det blir kommer du ju bo nånstans och så länge du inte hamnar med en allergiker ser jag inga problem när det handlar om bara EN kanin. Om du inte ska plugga vidare och bo på studenthem.