Parad som skendräktig?
Idag var jag med mina kompisar Carro och Linn. Linn hade med sig sin kanin Putte. Han är 3 månader. Putte var i sin transport bur och Filippa hoppade lite i hagen. Då öppnade Putte transporten! Han sprang ut till Filippa. Filippa är fortfarande skendräktig?, men värkar inte så skendräktig? av sig. Fast hon har fotfarande boet kvar. Det såg ut som om han parade sig med henne. Men Filippa va brunstig tror jag. Hon ville para sig! Filippa stog helt stilla då han sprang till henne. När han "klättrade" på henne stog hon och "njöt" typ. Hur länge är honor skendräktiga? Om hon blev parad. Gör det något om hon blev parad?
Men jag vet inte om hon är skendräktig?. Hon skiter fullständigt i boet!
*putt*

Varför tog ni inte bort hanen?
Hur gammal är hon? Har du tid, plats och råd med ungar? Vet du hur du ska göra? Har du köpare till eventuella ungar?
Sålänge du har koll på läget, och tar hand om henne tror jag inte det blir några problem.

Varför hade ni en olåst transportbur hos en hona? Det var, enligt mig, otroligt oansvarigt & faktist rent av korkat.
Förmodligen är hon dräktig.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Tycker det verkar lite skumt att han lyckades ta sig ut ur sin transportbur? Och med tanke på att du hann se att hon njöt, borde de ha parat sig en stund.

Håller med ciss och twinnie.

Huruvida hon är dräktig eller inte tror jag faktist svaret är nej. Förhoppningsvis hann inte hanen "komma", utan ni tog bort honom innan dess. Två kaniner ska ju vara tillsammans ett bra tag för att det ska lyckas (ibland lyckas det dock på en gång ..)
#3 Vi tog bort hanen så fort som möjligt. Han är ju skit snabb. Fast jag skulle inte tro att det blev ungar.
#4 Vi ville att dom skulle se varandra. Linn sa att den var låst. Men Men.. Fast han har dåligt "lås" på transport låset. Om han skakar på kallret åker låset upp. Men Linn hållde i gallret. Jag kollade inte så noga heller.
Men vad ska jag göra om det blir ungar? Och hur på för sett kan jag se det?

Det var ju någon här på KIF som hade ett gäng kaniner, och en hane rymde in till ett par honor i en Hage och på 10 sekunder hann han para 6 av dem - och alla fick ungar.
Så, det går otroligt snabbt. Fast det kanske är olika för olika hanar.
www.frihetenskaniner.se

Om han är skitsnabb så kan dom nästan omöjligt bli ungar.
Om det blir ungar, får du ta hand om dom. Antagligen.
Nu är detta inte enbart till dig Flippa!
Det är sånt här som gör mig arg, att man ska låta en hona som är i brunst träffa en hane. Helt oplanerad. Tänk hur många ungar som bara födds så, helt helt planderad. Utan att kolla föräldara m.m.
Detta var inte till dig Flippa!
#11 Alltså, till transporten. Men hur hon betedde sig vet jag inte..

Höll hon i gallret till transporten? Men den var låst? Och han lyckades få upp gallret? Förstår ingenting …

En sak som inte jag fattar.
Parad som skendräktig??. Det gör väl inge, för då tror ju bara honan att hon ska få ungar. Och boet ta dom inte bort själv.

Vaddå, stod hon där & höll i gallret på buren men han lyckades smita när ni stod där & han hann para henne & hon han "njuta"? :S
www.frihetenskaniner.se

Förlåt om jag låter nedlåtande Flippa, men jag tycker itne din berättelse är särskilt trolig..

#18: Håller med dig!
www.frihetenskaniner.se

Alltså, kom i håg. Det vi säger är för KANINERNAS skull.

Just det, MENAR INGET ILLA MOT DIG, men tycker verkligen synd om de som får oplanerade kaninungar när man har dålig uppsikt ..
Nu har jag läst igenom det du skrev Flippa, så nu får du berätta om jag förstått det rätt:
Jag förstod det så att Filippa är/var skendräktig?. Hon sprang i en Hage och ni ställde in Puttes transportbur så att han kunde se henne och hon kunde se honom. Och sen parade kaninerna sig. Det såg ut som att Filippa var stilla och brunstig, eftersom hon inte sprang iväg. Men, Linn höll i gallret som för övrigt hade dåligt lås, men Putte tog sig ut iallafall. Så ni tog bort hanen så fort som möjligt och tror inte det blev ungar?
Har jag fattat det rätt nu? Och sen udnrar jag, hur fort är "så fort som möjligt" är det en sekund eller typ en halv minut?
#22 Äntligen någon som fattar! Jag sprang till Putte och tog bort han. Hmm, sekunder vet jag inte riktigt. Men 1-2sekunder kanske? Fast han var nära rumpan på Filippa. Jag var J*VLA rädd ifall det skulle börja bråka eller nått.

Parade han sig eller var han bara nära "rumpan" ?
Jag hade absolut avlivat alla ungar om det kommer några, med tanke på att du skrivit att din hona varit aggressiv! En sån hona ska aldrig gå till Avel.
Detdär lät ju inte speciellt ansvarsfullt, och förhoppningsvis lärde ni er något av det som hände. Dock är det ju rätt skumt att alla som vill ha ungar men ändå inte ska ta råkar ut för "tjuvparningar".
Trillade hanen av honan när han försökte para sig?
#24 Hmm, jag var så LIV RÄDD så jag bara sprang till han och tog upp han. Filippa brukar spring iväg då man springer. Men inte nu. Jag tog in Filippa direkt. Han var nära. han "skakade" ju så han kom ju närmare och närmare. Efter åt skakade jag så mycket för jag blev så rädd! Carro fick hålla i mig för jag skakade i hela kroppen.
Fast OM hon skulle ha blivit parad. Skulle det gå om hon redan har ett bo?
#26: Hon bygger nog ett nytt bo tills hon får ungarna ifall det blev några.

Hoppas att det inte blir några ungar!

Hörrni, vet ni vad jag tycker? Nu har det här hänt och vi behöver inte en massa teorier om hur hon höll i gallret till buren eller om det går att smita ut ur en transportbur, för vare sig det stämmer eller inte så hjälper inte det kaninen. Istället kan vi väl fokusera på Flippas fråga :)

#25 Jo, det tkr jag med är mysko:/
Kramar/Carro

Men vi måste ju ändå fråga så ni förstår hur detta kan ha hänt och hur :)
#25 Nej det gjorde han inte

Men men, man lär sig av sina misstag!
#33 Jaa, det gör man :)

Hur länge en hona är skendräktig? vet jag inte, men tror det är några veckor iaf.
Lycka till, hur det än blir! :)
Kramar/Carro
#35 Men OM hon nu blev parad. Gör det något då? Hur är en kanin vid skendräktigheten? Hon är inte dum alls! Helt lugn av sig :)

#36 Vadå gör det något? Din kanin är väl aggresiv? Det ärvs förmodligen ner till ungarna.
Fattar inte vad du menar med "gör det något". Självklart är det dåligt om din hona paras, eftersom du berättat att hon är agressiv. Hur gammal är hon förresten?

Och dåligt efter som att det var Oplanerat. Har ni koll på bakrunden på båda? Tid? Pengar? Köpare? Och det viktigaste Kunskap!?
#37 Fast ni är hon inte aggresiv nå mer. Jag trodde hon var aggresiv efter som jag visste inte när dom kom p tonåren och så..
#38 Men asså, hon har ju ett bo redan.
#39 Joo, jag har råd. Köpare vet jag inte.. Båda har stam/härsstammtavla.

Om hon är aggresiv i tonåren tror jag även hennes ungar kommer vara det.
Joo..

Så det verkar inte vara världens bästa hona att avla på.

Men igetiligen tycker jag att ni inte behöver bli så himla sura på Flippa. Det var ju bara ett misstag att de para sig. Samma sak har hänt mig förut! Kom och bli sur på mig också!!
Så jag tycker bara ni ska svara på frågorna hon vill ha svar på. Än att bara typ bli sura och brörja"skälla" typ.. Det är ju sant att hon inte är den bästa Avel kaninen. Men sånt kan hända!
#44 Det hade varit lite annorlunda om typ grannens kanin rymt och parat sig med henne, men att ställa in en könsmogen hane till en könsmogen hona är inte så smart. Men man lär så länge man lever. ;)
- Mvh Emma

#45 Joo, men det är ju sant. Fast det var ju Linns fel.. Som jag förstår det. Att hon ville sätta ut han.

#44 Jag håller med dig Sjooja! Dom blir ju sura på Flippa när det inte ens var meningen!
Vi har inte skällt ut Flippa? Vi har berättat vad vi tycker är rätt, och detta är ju faktiskt ett forum.. ;p

Precis. Dessutom var det DUMT att sätta in en hane till en hona. Och helt onödigt.

Bra sakt Matilda!
För nu Hoppas jag att ingen mer kommer göra detta. Och din hona är inte den bästa avels honan. Hoppas att det inte blir några ungar!
som dom andra tycker var det dumt,oansvarigt och helt onödigt att sätta en könsmogen hane till en könsmogen hona.jag skulle aldrig göra det,en sekund tittar man bort så hinner kaniner rymma från transportburen och para sej med honan.kunde ni inte ställa transportburen utanför hennes inhägnad?Om det blev ungar vet jag inte vad jag skulle göra om jag var du…för troligast kommer kaninungarna vara agressiva i tonåren elr resten av sitt liv.Antingen skulle jag hitta någon som kan avliva dom smärtfritt och snabbt eller hitta kärleksfulla hem till dem och familjerna måste ju såklart stå ut med deras agressivitet om hanen har bra temperament finns den en chans att det blir bla temperament på vissa.Men jag antar att jag skulle avliva dom för om någon köper kaninen och avlar vidare kommer det bli bara fler och fler agressiva kaniner!
så nu hoppas vi alla att det inte blev några ungar!om om det blev hoppas vi du gör det rätta och tar ansvar för ungarna!Lycka till!:)
Hon kommer förmodligen bygga ett nytt bo om hon ska få ungar. Att hon redan har ett spelar ingen roll för henne..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#53 Får jag fråga en sak då. Kommer honan förstöra boet då? Och bygga ett nytt senare? Jag har själv sett Filippa alldeles nydligen på kort. Hon har typ ingen päls för att boa.

Men alla lär sig sina misstag! Själv har ni ju gjort misstag!
#54: Ja, hon river det efter ett tag. Och om hon är dräktig bygger hon ett nytt om typ 3 veckor.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#36 Troligen är hon inte skendräktig? längre, eftersom att hon lät sig paras. Då var hon ju i brunst och det tror jag inte dem blir när dem fortfarande är skendräktiga…
Vad du menar med "Men OM hon nu blev parad. Gör det något då?", jag förstår inte riktigt hur du menar.
Kramar/Carro
Hoppas hon nu inte blev parad!

Hoppas det inte blev några ungar för "säkerhetens" skull eller vad man säger XD