Rädd för att han ska bitas
Jag har en liten kaninhane som är nästan 2 månader. Han är ibland gosig, men oftast väldigt livlig och när man öppnar buren hoppar han fram till öppningen och ställer framtassarna mot den för att han vill ut och hoppa på golvet. Men han tycker inte om att man rör runt i spånet i hans bur och här om dagen så bet han mig när jag försökte sprida ut det lite så allt inte låg på samma ställe. Det gjorde inte så ont att han bet mig, jag blev mest sur. Men nu har jag blivit lite rädd för att han ska bita mig igen när jag sticker in handen bara för att t.ex. fylla på pellets. Hur ska jag göra för att bli av med den rädslan och finns det något sätt att få honom att inte bry sig om att man rör runt lite i hans spån?

Hur gammal är kaninen? Det kan vara tonåren som spökar.. Eller så försvarar kaninen sitt revir
#1 nästan 2 månader (står det i #0^^)
Jag vet inte vad du ska göra, men att t.ex ge honom lite mat eller nåt innan du sträcker in handen, så att han har nåt att tugga på, skulle kunna va en sak att göra.
Har du tankar på att kastrera honom när han börjar bli lite äldre?
Tror inte att jag vill kastrera honom, han är jättesnäll annars. Bara när man rör runt i spånet som han blir lite arg. När man har uppe honom och så är han jättego och aldrig sur…
Måste du röra om i hans bur ?
Kaninen kan försvara sin bur, ett tips? är att du ger den nått gott samtidigt som du rör om i buren för att kaninen ska uppleva det som nått trevligt :) Ha tålamod och upprepa samma procedur ofta, även om det inte behövs. Han får ju inte lära sig att du slutar om han bits, då kan det gå illa när han blir större..
Förmodligen försvarar han sitt revir, som flera har skrivit. Mina kaniner bryr sig inte om jag håller på och ändrar lite i deras bur. De har heller aldrig bitit mig för det. Jag tror han slutar med det när han blir äldre och du känner honom bättre. Nu är han ju bara två månader, och kanske inte litar helt och hållet på dig. Men visst är det jobbigt att vara rädd för att han ska bitas. Men tänk på, att de brukar inte bitas så hårt, utan bara nafsa till som en varning. Så det gör inte ont egentligen. Men det kan vara lite läskigt ändå. Ge din kanin en godbit innan du ska hålla på och fixa något i buren. Gör det ganska ofta så att han vänjer sig. Lycka till.
Tror också att han försvarar lite, gör som de skrivit ovan, låt honom koppla det till något bra att du sticker in din hand i buren :)
- Mvh Emma
Tack för de suveräna tipsen! Toppen! Det låter jättebra och det ordnar sig nog! 
Jag har bara blivit BITEN av en kanin en gång, ett riält bett, 1cm hud blev ihop nypt, började blöda och blev typ blå :/. men nafs är ingen fara (bara blivit det om mina kaniner trott mina fingrar vart goodis xD)
Om du vill komma över rädslan för det bör du någ spendera mycket tid med kaniner. klarra honom och se att han inte biter dig, sedan få honom trygg tillsammans med dig. Då kommer ni bli ett jätte fint team! Du blir inte biten, och han bryr sig inte om du fixar i hans bur :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
förut gjorde alfred så han med…det händer att han gör så fortfarande…sammtidigt som han springer mot min ahnd morrar han högt!fast jag tar inte bort handen för då tror han att han vunnit.endå har han bara sprungit fram till min hand och typ knuffat handet hårt,inte bitit.annars biter han nästan hela tiden om han inte får som han vill eller om någon håller honom ofrivilligt.

Min kanin hoppar också mot mig med framtassarna när jag rör i hennes bur. Man får nog passa på att göra det när hon inte är där. Hon har inte bitit mig ännu, men jag är också rädd att hon skall göra det.
Jag har inte haft henne i en vecka ännu så vi håller på att lära känna varandra. Lycka till!
Håller med flera ovan om att det nog är revirtänkande och att du kan jobba på det med lite mutor ;) Kaniner gillar att bli mutade med goda saker.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Men har en 8 veckors unge verkligen börjat tänka revir??
#14; En 8 veckor unge bör inte tänka på revir ännu.. :S
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com