Hösilage till kanin?
Jag har fixat en boxplats där jag kan ha mina kaniner under vintern och där kan jag få ta hösilage till kaninerna om jag vill - min fråga är om det går bra att ge?!
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/
Jag ger de till mina, funkar utmärkt, dom gillar de bättre än torrhö. plus att jag tycker dom verkar må bättre av de, man måste ge lite mer av de än vanligt hö för att de innehåller vatten men de är värt de.Har även en kull nu som är 5 mån som är uppväxta på hösilage och dom mår toppen :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
Ja, man får bara vänja över dem på det på samma sätt som när man byter pellets. Mina är dock inte så förtjusta i hösilage, de föredrar vanligt hö.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ja om det är närmare hö än ensilage :)
Dock håller bara en stor rundbale max 1 vecka efter öppning. så gäller att känna någon man kan hämta ifrån :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker inte du ska ge de hösilage då det är behandlat med en syra som kan döda kaninerna om det vill sig illa. Tycker att det bästa är torr hö då jag fick varning av en som vi köpet hö av om att inte använda hösilage till min kanin.
#4 döda dom? konstigt har jag aldrig hört , ingen av mina kaniner har dött under de åren jag användt de. :/
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#4 Nej hösilage är inte behandlat med syra. Däremot kan ensilage vara det ibland.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#4 Nej det är inte behandlat med syra. Möjligen hösilage som är mer åt ensilagehållet. Men inte det som är mer åt höhållet, och det är det man brukar ge kaniner i så fall :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så länge man vänjer in kaninen långsamt så ska det nog gå bra. Våra tyckte dock mer om vanligt hö.
Det #5 pratar om tror jag inte är syra utan att det i hösilage alltid finns viss risk för att där finns botulinum-toxin.
Det är en bakterie som lever i syrefria miljöer som tillverkar detta giftet som är extremt gifigt, ett av de giftigaste ämnena som finns med LD50 värde på 0,000 01 mg/kg, och om denna bakterie råkar komma in i en hösilagebatrivs den väldigt bra eftersom där inte finns något syre. Jag vet att man kan vaccinera hästar mot botulism (sjukdom eller något som orsakas av bakterien/giftet är inte helt säker på det men vet att det har att göra med botulinum-toxinet) men vet inte om det finns för kanin.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Är det inte så att denna bakterie kan bildas i balen om något dött djur kommer med i balen?
Vi ger ensilage till våra hästar, ibland har vi höensilage och ibland lite blötare. Förut gav jag alltid höensilage till kaninerna, men då en av mina hästar har problem med magen så köper vi in hö speciellt för henne så det ger jag även till kaninerna nu. Tycker det känns säkrare med hö än ensilage.
Jag ger hösilage då det är sjukt svårt att få tag i bra mögelfritt torrhö. Säkrare med hösilage än kasst kattpisshö / mögelhö. Köper "mini-ufo-ägg" på 40kg, som dessutom förvaras i "frysen". Perioden mellan minusgrader och bete måste jag dock ha torrhö, kommer att sprätta ett ägg och lägga ut för torkning när det närmar sig. Mitt hösilage är krut-torrt efter ett dygn i höhäck.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#9 Jo, bl a. Men det kan ju vara svårt att veta om en liten mus är längst inne i balen tex. #10 jag håller med om att det kan vara svårt att hitta bra hö och då är hösilage ett bättre alternativ än mögligt/dammigt hö.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se