Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1467 ggr
Rafflan
0

Plötsligt ensam, hur göra?

Har haft 2 honor ihop, Jolle kom till mig när hon var 2 år gammal, då skaffade jag Phelia som var 6 månader som sällskap till Jolle och dem har levt ihop hela Phelias liv typ. Idag fann jag Jolle död, hon är 6 år gammal, skulle bli 7 år nu till våren så känns som ålder betingat :'(

Men helt plötsligt är Phelia ensam… ännu verkar hon inte påverkad, grejen är också att hon bor utomhus så hon får lite gos och mys när jag matar men i övrigt så "sitter hon bara där"…

Hur brukar dem ta det att plötsligt bli ensam? Hur ska jag göra med kylan nu när hon sitter ensam utan någon att gosa med?

Jag vill inte ha en unge för jag vill "sluta" med kaniner, men Phelia är ju bara 4 år gammal så funderar på om man kanske kan hitta en kastrerad hane i den åldern som sällskap?

R.i.p Jolene in Darkness <3 :'(

[Mi-rand-a]
0

Vet faktiskt inte hur kaniner tar de om deras kamrat gått bort men de är väll olika, vissa tar de hårdare och andra inte men du märker om hon blir hängig och har annorlunda beteende.

Kylan är inge problem att klara även fast hon är själv, bara hon har bra med hö och halm så funkar de.

De går alltid att söka efter en äldre kastrerad hane :)

[Loca Diaz]
0

Antingen så har du henne ensam, det är sånt som märks om hon trivs. Får hon sämre aptit eller förändras i sitt temperament (mindre livslust/aktiv/glädje osv) så skulle man nog ha köpt henne en kompis i samma ålder som henne :) Jag vet en kastrerad hane som förlora sin kompis, han blev jätte "deprimerad", åt inget första tiden, var blyg och inte alls aktiv eller glad. Han accepterade dock inga andra kaniner än sin kompis som dog så det slutade med att han fick bo ensam ändå…

ElmerKrudd
0

Om du ändå vill "sluta" med kaniner så skulle ju ett alternativ vara att omplacera henne till någon som har en vän åt henne? =)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Quenzi
0

Även om det inte märks så fungerar inte honor ihop, eftersom alla honor har sitt egna revir så kan dom inte dela på ett revir utan det blir så att den ena kaninen mobbbar den andra, som sagt så syns detta inte eftersom det sker psykiskt. Så om du vill ha en till hona till henne så måste du ha en bur på minst 10 kvm vardera. Ett annat alternativ är att ha en kastrerad hane, men då måste du ändå ha en bur till honom också, för honor släpper inte in hanar på sitt revir utan ihopsättningen måste vara på hanens revir, dessutom så kan det fortfarande vara så att kaninhanen kan ge bebisar även om den är kastrerad, iallafall de första veckorna efter kastreringen. Själv hade jag valt att ha henne ensam men ägna mer tid åt henne, iallafall minst  timme om dagen.

PJUM

Fridaaaa
1

#4 det stämmer inte alls :)
Jag har 2 honor ihop, och de går på 2kvm yta. Alltså stor yta. De trivs superbra ihop, äter tillsammans, putsar varandra osv :) De mobbar inte varandra. Jag hade till & med 3 kaniner ihop innan på runt 2-3 kvm, minns inte riktigt, och det gick superbra med, ingen mobbad :)

Minst 1 timme/dag? Det är ju vad man bör lägga på alla kaniner, om man har kanin, oavsett om den är ensam eller inte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skuttis88
0

Min hane blev jätte"ledsen" när min hona dog. Han började brumma åt allting och välta runt saker i buren. Sen köpte vi en ny hona och när de blivit kompisar, så blev han mycket gladare. Men kaniner är flockdjur ute i naturen så en kompis kan vara bra för kaninen(om de kommer överens) =D

MVH Celina

Storkebodas
1

#6 Även om man an tro det är kaniner inte flockdjur utan kolonidjur. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

skuttis88
0

#7 Men de lever iallafall inte ensamma.

MVH Celina

Fridaaaa
0

#9 Nej men de lever inte ihop heller, de träffas då och då bara. Så blir itne samma sak som att hålla dem i bur.

skuttis88
0

#9 Men det står på många ställen att de bor i grupper tillsammans och bor i hålor.

MVH Celina

Fridaaaa
0

#10 De är dock inte flockdjur och de bor inte i grupper tillsammans. De bor i kolonier, alltså i hålor för sig :)

[Loca Diaz]
0

#10 De har ändå "egna hålor" och revir. :)

Haft 4 honor ihop på en yta på över 12 kvm + en bur på 1 kvm. Det gick bra DOCK var det mamman (mor + tre döttrar) som bossade och de kunde jaga varandra vid brunst och rida på varandra och så, men ingen var "utanför". Mamman var väl "alfa"/högst i rang men efter 3 år så skiljdes alla åt p.g.a. att man märkte på mamman att hon ville vara ensam :)

#4 Alla mobbas inte, vissa gör väl det men det märks väl på om den ena är mer "skygg" eller blyg eller drar sig tillbaka. Att den inte får äta ur samma skål kanske eller något. Jag har två honor ihop plus en hane på 200x100 cm (2 kvm?). De alla är lika framåt, har samma rangordnad (ser ingen som är lägre eller högre) och alla kommer fram tsm, de "slåss" inte om maten och är väldigt snälla på varandra. De har inte ens ridit på varandra för att rangordnas (som alla mina andra kaniner annars har gjort). Sen 10 kvm VARDERA? Är att ta i, kan jag tycka även om det är ett plus. En stallbox (vanligtivs på 10-13 kvm) brukar man kunna ha flera (dvärg)kaniner i utan problem :) Vet uppfödare som släpper ihop nästan alla sina avelshonor. Om de har 10 honor ska de då gå på 100 kvm? Njaa…
Men minimum för två kaniner tycker jag är 1-2 kvm.

Quenzi
0

#5 och #12 Som jag sa så syns inte mobbningen utanpå utan det sker psyiskt, även om det ser ut som om kaninerna har det jättemysigt och putsar varandra och så så är det en kanin som bossar över den andra, den överlägsna är den som bestämmer när dom ska putsa varandra osv. Jag skulle iallafall inte tvinga ihop två honor i en liten bur.

Det kanske är så att det har ändrats i minimåtten utan att jag märkt det, men innan var iallafall miniåttet för två kaninhonor 20 kvm. Och sen om man har 10 kaninhonor så är det väll enklare om de får gå enskilt i varsin bur på ca 120 x 50 cm? :)

Jag tycker iallafall att kaniner förtjänar att få minst en timmes hantering om dagen, dessutom så får man ju en mycket bättre relation till sin kanin då. :)

PJUM

[Loca Diaz]
0

#13 Du menar 0.5 kvm, inte 10 kvm?!?! Det är ju 2x5 meter! Nu måste du tänka fel. 10 kvm brukar en häst ha.

Quenzi
0

10 kvm är vad jag har hört från en väldigt kunnig uppfödare så.

PJUM

Fridaaaa
0

#15 10 kvm är stor överdrift. Vissa honor behöver säkert det men skulle säja att majoriteten inte behöver det.
Och sedan är det få som har den platsen med, 10 kvm är ganska stort :)

[Loca Diaz]
0

#13 120x50 cm är ca 0.7 kvm så varför jiddrar du om 10 kvm?

#15 Kan du matte så är 10 kvm 2x5 meter, har du burar som är lika stora som hästboxar? Läs HÄR så ser du, 0.5 kvm enligt Jordbruksverket.

Quenzi
0

Har nu kollat upp igen vad det är som gäller för honor, och jag hade rätt från början, det är 20 kvm som gäller för två honor. Och det jag "jiddrar" om är att är en hona ensam, då behöver den inte "göra upp" med någon om reviret, har man 2 honor så är 120x50 för lite för dom att göra upp revir på, 240x100 (dubbla utrymmet) skulle också vara för lite, så för att dom ska trivas och inte behöva känna sig trängda av varandra behöver dom 10 kvm var.

#16 Har man inte platsen så får man väll helt enkelt hålla kaninerna särade, eller ha kastrerad hane + hona.

PJUM

Fridaaaa
0

#18 Nej man måste inte ha 20 kvm för 2 honor. 
Det är 0,5kvm för 2 kaniner, kön spelar ingen roll. Så man måste inte ha 10vm/hona enligt lag.
Det spelar ingen roll om det är kastrerad hane + hona eller om det är 2 honor som går ihop. Lagen säger inte att man måste ha 10kvm/kanin när det är 2 honor som går ihop.
Jag har mina 2 på 2-3kvm och fungerar utmärkt och är fullt lagligt.

Quenzi
0

Vill ni inte era kaniners bästa, fine, då ska jag inte lägga mig i mer.

PJUM

Fridaaaa
0

#20 Jag gör allt för mina kaniner, och gör allt för deras bästa. Och de mår toppen på 2-3 kvm. De äter tillsammans, är i samma hus osv. De mår prima. Så kom inte och säg, att man inte bryr sig om sina kaniners bästa, för det är skitsnack rent ut sagt! Sånt gör mig förbannad när man kläcker ur sig något sådan dumt faktiskt!

dermot
0

#18 Länk på det tack.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Quenzi
0

Går inte riktigt med länk då det är en hel tråd.

PJUM

Fridaaaa
1

#23 Hel tråd? Bara att länka till tråden eller hemsidan?

dermot
0

#23 Jag vill ändå läsa det. Och framförallt vill jag veta vem denna kunniga uppfödare är och hur h*n har kommit fram till detta.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Loca Diaz]
0

Men du inser inte hur stort 20 kvm är? Det är liksom 5x4 m lika stort som mitt sovrum, det är ingen lag som kräver den ytan till smådjur. Du måste tänka i kvadrat decimeter eller centimeter eller något, men inte METER? 100 cm alltså.
0+.5 kvm är t.ex. 100x50 cm den lag soim gäller idag. 0.7 kvm kommer ev. gälla nästa år till 2 kaniner men vart har du hittat den fakta som säger att du har rätt med 10/20 kvm? Jag länkade jordbruksverkets regler,

Frosstis
0

quenzi hur förklarar du då att alla kaninhonor som folk köper från djuraffär klarar att bo med varandra, 2 st, i en sån där vanlig utebur? Man kan ju knappast bygga två stora lekstugor för att kunna ha två kaniner där.

Oftast tror ju folk att kaniner är flockdjur och behöver bo två och två, så då köper dem två kaniner, honor, som bor i tvåvåningsbur och klarar det fint.

Fridaaaa
0

#27 Det är inte alla honor från djuraffärer eller uppfödare som kan bo i vanlig innebur, beror på individerna, även om de växt upp tillsammans så kan de vid könsmognad och "tonåren" som vissa kallar det, ryka ihop tyvärr. Men 10 kvm/kanin är att ta i från tårna att de måste ha, det håller jag helt med om :)

Frosstis
0

#28 Kanske inte alla men nästan alla jag känner som har/haft kanin har haft två honor i en sån liten bur, och när jag sålde GT så hade massa folk två kaniner i en sån bur!

Fridaaaa
0

#29 Ja det brukar gå bra :)
Dock skulle jag själv inte ha det, kanske i den största inneburen som finns men inte mindre ^^, :)

Frosstis
0

#30 Nä inte jag heller, skulle inte viljal riskera :P Dom burarna är ju jättesmå, en sån här classic duvet.. Som de flesta har!

Fridaaaa
0

#31 Ja de burarna är ju inte bra :( Trist att de fortfarande säljs.

Rafflan
0

Många svar ;)

Det är inte lätt att omplacera en vuxen kanin hona, vilket man ser om man koller blocket tex…

Ang buren, inneburen var 150x75 och uteburen är 160x70, Phelia verkar ta det okej, verkar lite "bort tappad" då Jolle alltid var den som visade vägen och var typ mamma till Phelia, men hon äter med god aptit och verkar må helt okej :)

hobbymupp
0

Jag tror att du kan utvärdera hur din kanin mår själv, och sen fundera på att skaffa en kastrerad hane kanske :) Eller omplacera. De klarar sig själva helt ok om man spenderar tid med dem!

Det finns förövrigt poänger i det alla i debatten ovan säger;
I det vilda lever kaninerna med ca 10 meters avstånd mellan sina hålor, dvs de kan hålla sig väääldigt mycket för sig själva. Därför är det lätt att dra slutsatsen att vi gör nått rätt onaturligt när vi sätter dem i samma lilla bur. :P Det är väl också rätt mkt sanning i att kaninerna alltid "mobbar" varandra, för de måste ha en rang :P Sen kan behovet av att hävda den rangen va olika, accepterar den underlägsne kaninen situationen så blir det ju inga bråk om saken och de kan ha det mysigt ihop och ha massor av utbyte med varandra :)

Sen att det skulle vara lag på 20 kvm är (tyvärr?) inte sant. Det är bara att kolla JBVs hemsida, det är där lagarna står och inte i någon "tråd". Tycker personligen att de måtten är mycket försmå, men tror också att kastrerade kaniner kan gå riktigt bra ihop på mycket mindre ytor än 20 kvm så länge de har en god miljö i buren/boxen.

Quenzi
0

Okej okej, jag hade kanske fel med måtten, erkänner det, men visst är det alltid ett pluss om man kan erbjuda så stor bur som möjligt? ;) Men håller fortfarande kvar vid min åsikt att en kastrerad hane eller vara med henne mer vore bäst. :)

PJUM

Fridaaaa
0

#35 Ja man ska ju erbjuda sin kanin eller kaniner så stor yta som möjligt :)

Sweety
0

Det är nog olika från kanin till kanin. En av mina kaniner slutade äta och dricka när kompisen dog. Det blev stödmatning under en väldigt lång tid innan han böörjade beté sig som vanligt igen. Tyvärr öppnade några skit ungar mina knainburar i september och jag har inte sett honom sen dess.

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!