Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2171 ggr
Thowas
2

Para teddy med fransk vädur?

Jag har både teddy hemma och fransk vädur, och min kompis tyckte det skulle vara intressant om vi gjorde en testparning på dessa två.

Nån som gjort det förut och vad skulle det bli för ungar?

[Linneape]
0

vad har du liksom för syfte med parningen? är det bara för att se eller?

och tänker att teddyn måste ju vara hanen isf annars blir det ju inge bra..

men kan hålla med dig skulle va lite intressant att se, men som sagt. du kanske bör ha ett syfte=)

Fridaaaa
0

i så fall bör pappan vara teddy.
Men jag förstår inte heller meningen med parningen faktiskt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sara-]1
1

Det hade nog varit roligt o se vad det blir!! :) jag har funderingar på att para teddy med hermelin kommer väll antagligen se ut som lejon/hermeliner men hade varit kul o prova :)

Thowas
1

Nej det var mest min kompis som pratade om det, sen om det blir av vet jag inte.  jag ville bara höra om nån av er hade provat och visste vad det blev.

att pappan måste vara teddy det hade jag förstått redan, en fransk vädur till pappa hade blivit alldeles för stor.

Min kompis undrade mest om det gick att få lurviga franska vädurar. håller med om det vore häftigt om man kunde avla och få fram en fransk vädur som ser ut som en teddy :)

Storkebodas
0

Antar att du menar att du har en dvärgteddy eller teddyvädur eftersom att teddy inte är en ras utan ett pälsslag. ;) Om det är en teddyvädur du har så skulle en PARNING med en frasse troligen resultera i enkelmanade vädurar med en vikt någonstans emellan föräldrarnas. Jag skulle råda dig att inte ta kullen då ungarna kan bli rätt svåra att sälja. Dessutom tycker inte jag att man ska ta kullar endast för att det skulle vara intressant att se vad det blir. En kull ska vara välplanerad, med ett bra syfte som inte bara är kel. Personligen tycker jag att den ska vara renrasig också om det inte är en hoppkull, eller har något annat speciellt syfte. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Zakarias
0

Blir 3-4 kg enklenmanade vädurar.

Teddy+Normalhår= enkelmanade lejon

Edit: #5 Hihi du hann före mig :P

Graden91
1

Tror de blir bra ja, större kaniner med lite man och fluff och bra temperament är väl optimala familje kaniner :D

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Zakarias
0

#7 Blir nog inget fluff om man gör denna PARNING. Enkelmanat är inget jag kallar för fluffigt iaf. Beror nog kanske på att jag har både angora och teddyvädur, och det kallar jag fluff. :P

--------------------------

Vill man få fram Lejonhuvade franska vädurar så är detta ett bra projekt. Men att få fram teddypäls på Fransk vädur? Skulle nog inte bli teddy förenns efter 5-6 generationer och då skulle vikten ligga på en dvärgvädurs iaf ;)

Angeln--89
0

Om man vill starta projekt långhårig fransk vädur, är det då inte bättre att para fransk vädur med angora? Tänkte de är mer jämnstora än en teddy dvärgvädur och fransk vädur

Ljusta
3

Det har tydligen kommit angorapälsade Frassar från några linjer, så om man vill hoppa på det projektet så är det lättare att annonsera efter en som redan finns. Att ta en kull för att det vore intressant att se är väl kanske inte så välplanerat. Det är faktiskt inga leksaker…

Ljustadalens kaningård

Kickan90
0

Nej, ta inte parningen..finns redan kelkullar så det räcker för att folk tycker det är roligt att se "vad som kommer". en PARNING skall alltid ha ett syfte och man som uppfödare får alltid räkna med att man kan stå där hemma med hela kullen själv. en frasse kan ju få 8ungar och skall ni då ha 8 extra burar om ni inte blir av med ungarna?

håller med #10 tänkt lite utanför "boxen", det är faktiskt levande varelser vi pratar om och inget "spännande att se".

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Thowas
0

som jag skrev så är det inget jag har planerat att göra än. jag ville bara fråga om nån hade gjort en sådan PARNING, och vad det iså fall skulle bli.

ni är dålig på att läsa ibland

det här är vad jag skrev om ni inte kan läsa riktigt

"Nej det var mest min kompis som pratade om det, sen om det blir av vet jag inte.  jag ville bara höra om nån av er hade provat och visste vad det blev.

att pappan måste vara teddy det hade jag förstått redan, en fransk vädur till pappa hade blivit alldeles för stor.

Min kompis undrade mest om det gick att få lurviga franska vädurar. håller med om det vore häftigt om man kunde avla och få fram en fransk vädur som ser ut som en teddy "

dermot
0

#10 Fast de pälsarna är väl så kassa - trasslar och blir stora tovor trots borstning - att man oftast väljer att avliva djuren. Då tycker jag att det är bättre, om man nu vill ha en långhårig frasse, att börja om från början.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

#12 Du tar åt dig för mycket..!

Thowas
3

det är inte det att jag tar åt mig, men om folk kan läsa riktigt så står det inte nåt om att jag planerat att ta nån kull.

självklart kan man inte börja para hejvilt för att se vad det blir, jag var bara nyfiken på vad det skulle bli för färg, päls och storlek

diskutera kan man väl för det??

Fridaaaa
0

#15 Ja och diskutera är just det vi gör :)
Men hälsa din kompis, att det ej är lämpligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.