matskål - gömma maten
Jag blev så himla nyfiken på artikeln från SLU som skrevs om här i forumet angående hurvida man ger fodret i skål eller gömmer det runtom i buren.
så hur gör ni. vilka för/nackdelar finns det?
Jag ger i matskål. De kaninerna som bor tillsammans har varsn matskål.
Till marsvinen sprider jag dock ut pelletsen runt i buren.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Min kanin bor i hela köket och jag brukar "gömma" den på olika ställen där, eller ge i aktiveringsboll eller i en toalettrulle med ihopvikta kanter eller något sådant.
Det man ska tänka på är vart man lägger den, för kaninen kommer dels känna lukten där efteråt dels gå dit när den är hungrig och leta mat. Min erfarenhet är att man t.ex. inte ska lägga den på mattor eller liknande, för då kan kaninen börja gräva på dem.
Jag ger i skål :)
Samma sak till marsvinen ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ger foder i skål men får de någon grönsak så gömmer jag runt det som hjärngympa till dem.
I rasthagen gör jag det med.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag ger fodret löst, utom på sommaren då de bara ramlar ner i det minimala mellanrummet mellan galler och backe så att kaninerna inte kommer åt dem -.-
Brukar sprida ut det över ett mindre område, brukar räcka för att de ska vara sysselsatta några timmar :) Elsa däremot måste ha en aktiveringsboll, hon äter spån och foder utan urskillning annars för hon får så bråttom, och sen är maten slut på en liten stund. Har hon bollen puttar hon runt den, stannar och plockar upp BARA pelletsen och sedan fortsätter hon, hon är lite småtokig ^^
Eftersom Molly har matta i stora delar av buren så funderar jag på, efter att ha läst SLUs artikel, att börja gömma det :) annars ger jag det främst i skål eller i leksaksboll/lekrulle/toarulle
#6 jag har också matta och funderar på var man skulle gömma det i såfall?
Jag ger maten i skål så jag vet att de äter och hur mycket :) Jag brukar däremot "gömma" godbitar i buren då och då (morotsbitar, russin, torkade växter, osv).
jag ger i skål, min kanin är inge vidare på att "spåra", om man lägger maten lite "fel" måste man peka vart den är dock tror jag han är så dålig bara för att han är så himla ivrig så han blir helt förvirrad men min kille brukar göra en liten "laburint" med maten ute på golvet som han får söka efter dock är ju laburinten inte så svår, haha :) Med min andra kanin är de bara skål som gäller då de är så kallt att stå ute och sprida ut de sen så är risken stor att de försvinner bland allt halm,hö,toalätt och spårn eller ner i dom små springorna på balkong/altanen men när hon är inne och hälsar på så brukar hon få äta inne och då kan de hända att hon också får gå en laburintrunda :p
#9 Det tar ett tag för dem att "söka" och de ser sjukt förvirrade ut (och är antagligen det…), men om man letar på sina gömställen dagen efter så ser man oftast att alla är borta :)
#7 jag har en hel del leksaker, ett hus, tunnlar o sånt i Mollys bur, och man kan ju gömma där. Sen kan man ju skapa små hö-berg och gömma under där :)
#10 Fast ibland har de hänt att jag råkat tappat lite mat vid buröppningen när jag hållt på att utfodra min andra kanin eller liknande sen dagen efter har jag sett att dom tappade pelletsen fortfarande ligger kvar och oftast bredvid hans matskål :p
#12, då kan man ju undra om han är tillräckligt hungrig :P Om han inte är lite gammal o förvirrad :)
#13 haha han är alltid hungrig, de spelar ingen roll ifall han ätit innan, direkt man tar fram något han gillar eller går mot den platsen maten är så är han där och väntar ;p Ja de kan man ju undra man han är bara 3år
tror han är för bortskämd för att orka leta :)
tack för alla svar!
jag har oxå matta i stora delar av buren och mina bajsar ju överallt så lite hygienskäl har fått mig att fundera.
Mina äter ju inte heller upp allt foder heller. De får ju dryga dl i varsin skål kl 18 varje kväll och 18 dagen efter så brukar ja hälla bort resterna eftersom de ibland lyckas bajsa i skålen ;)
grönsaker/godis m.m lägger ja på olika ställen i buren.
när de va i snöhagen igår så gömde jag i tunnlar m.m och de hitta de ganska snabbt :) min hane e bättre än honan vilket känns lite orättvist :D