Hjälp! Han äter inte!
Jag hämtade min kanin igår, och han är född den 6:e maj. Han är alltså ca 6 veckor gammal. Första dagen (igår) åt han massor av mat. Han drack inte jäätemycket men lite i alla fall. Idag har han nästan inte äta något alls, inte heller druckit mycket. Han kurar bara ihop sig i buren och sitter där. När jag tar ut honom ur buran är han livlig och glad. Fast han vill inte äta eller dricka något. Jag har försökt ge honom morotsbitar och jag har bytt vattnet, men det verkar inte hjälpa. Han är ganska liten och jag har hällt upp vatten i en skål till honom för de sa i djuraffären där jag köpte honom att han var för liten för att klara av att dricka ut en vattenflaska.
Har upplevt att kaniner som kommer till nya ställen inte äter å ett tag. 6 veckor är ganska ungt för en kanin, just nu borde han vara hos sin uppfödare faktiskt..
Låt honom vänja sig vid sin bur, lyft honom inte för mycket utan sitt bara och prata med honom. Ge honom mat och vatten och avakta något dygn, om han inte dricker/äter ska du kontakta vet.
Okej, jag köpte honom i en djuraffär där de hade fött upp honom själva tror jag. (De hade både mamman och pappan till honom i affären så det verkar så.) Men det verkar som ett mirakel har skett. Jag lyfte ut honom ur buren och lätt honom hoppa omkring lite, se tog jag ut lite mat och vatten ut buren och satte fram åt honom. Han började äta och dricka! Nu har jag lyft tillbaka honom och han äter och dricker nu. Jag ska låta honom ta det lugnt ett bra tag nu. Och hoppas att han trivs.
(Jag vet att han är lite liten för att flytta från "uppfödaren", men tyvärr visste jag inte det när jag fick honom… i djuraffären sa de att han var leveransklar.)
Avvakta och se. Nu låter det ju som han äter och dricker lite i alla fall!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nu är man mycket bättre igen. Nu äter han och drickar bra. Verkar inte vara några fel på honom nu… :P
Vad bra :)
- Mvh Emma

Ja , vad bra ^
När kaninerna är sådär små har dom just börjat äta själv (vis 4 veckor) och behöver tid på sig att vänja sig, en flytt gör att det kan bli lite sämre ett tag, men du kan avvakta ett tag och se, och så tar du det lungt och låter honom bekanta sig med sin nya omgivning för att inte stressa honom mer. :) Lycka till!
Tillägg: Såg nu att det gått bättre, vad bra :)

Om det blir så igen så kan du köpa en annan mat. Typ lottie

Vad är det för ras? Mintooo
Han är en blandras mellan Löwen och Dvärgvädur, fast mest Löwen i honom…