Hur ofta borstar ni lejonkaniner?
Superpinsamt och verkligen inte ok, men jag upptckte att mina lejonungar (enkelmanade) var toviga på magen, mellan bakbenen. Kammade upp dem och på en fick jag klippa lite. Uppenbart har jag kammat för sällan.
Så hur ofta behöver man kamma lejonkaniner och hur är det med spån till dem egentligen. Minns att min gamla teddy jag hade för 20 år sen inte kunde ha spån eftersom det tovade sig i pälsen, men jag har inte märkt av nått intrasslat spån på ungarna.
Vad är bäst att använda, kam eller karda? Jag föredrog kam nu, men det var mest för att reda ut tovor. Jag har det här setet (fast i annan färg) http://www.zoomarknad.se/images/products/large/00013874.jpg
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag kammar min tjej ungefär varannan var tredje dag.. Mest för att det är en mysig stund men sen verkar hon ha päls som gärna trasslar sig lite! :) Dom flesta tror jag borstar en gång i veckan! :) kam/karda är upp till en själv vad man tycker funkar bäst tror jag. Jag föredrar kam när jag ska borsta då jag testade karda men lilleplutten blev superstressad och tyckte det var väldigt obehagligt.
Jag kammar två av mina hanar några gånger i veckan då jag också hittade tovor på en av dom och fick klippa för ett tag sedan.
Dom två som jag kammar trasslar in sig i spånet så jag har spån och sedan halm:)
// jennifer
borstar mitt lejon en gång i veckan, Den andre överpälsade bortar jag 1-2 gånger i veckan
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag skulle nog säga karda för att jag använder kam på min korthåriga och det funkar utmärkt!
1-2gånger/vecka :)
Använder en tättandad kam och furminator.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1-3 gänget i veckan. På mima utställningslejon använder jag karda och på min lejon/angora och min anda lejonblandis använder jag kam. Så de e ju upp till en själv att se när Man behöver borsta kaninen inklusive vilken borste som funkar bäst på just den individen :)
Väldigt olika. En del väldigt fluffiga ungdjur behöver borstas varje dag, vissa vuxna borstar jag aldrig.
Använder karda till "vardagsborstning", kam till tovutredning (dock inte i manen).
Jag använder bara spån i burarna, har inte märkt att de skulle tova ihop av det. Det enda som brukar fastna och göra tovor på mina är hö.
Jag har rett ut stora dreads på en lejonkanin som jag tog hand om under två veckor. Först så masserade jag försiktigt runt med fingrarna och försökte dra isär de värsta grejerna i topparna. Naturligtvis kan man inte dra i deras skinn.. men har man masserat lite försiktigt omkring, och sedan river försiktigt i tovan utan att dra så går det bra.
Sedan tyckte jag den karda du också har var utmärkt. Och precis som i vanligt hår - börja ute i längden o långsamt arbeta inåt. Men säger sig ju självt om man inte ska dra.
Sedan använde jag en väldigt bra tygsax att klippa någon tova med… efter att länge o väl ha suttit o undersökt var pälsen börjar o skinnet slutar.. Du har ju själv klippt så du vet ju. Om du tyckte din sax var dålig kan jag rekommendera tygsax. Jag råkade ha en mkt bra tygsax hemma. Var som att skära i smör. Däremot min lilla frisörsax som jag tänkt använda vad värdelös.. tydligen inte alls rätt konsistens. Det fastnade o gled bara konstigt.
Kolla försäkerhetsskull även runt tassar o under tassar. Den lilla ninen som jag hade hade en jättedread som låg UNDER tassen. Och lite på tassarnas kant. Dessutom kan svansroten vara välidgt tovig så kör runt fingrarna ordentligt inne vid svansroten o känn efter knutor. Jag trodde först det var typ knutor i huden o blev orolig. Men det var tovor. Den ninen fick nytt liv i svansen som helt plötsligt blev befriad o gjorde att hon kunde röra sig mkt bättre o balansera bättre på svansen. Hon hade också mkt tovor mellan frambenen på bröstet.
Lycka till.
Jag la hela gänget på rygg och kände igenom pälsen, det var inte mer tovor än mellan bakbenen som tur var.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#9 Mina får mest på bakdelen också, fattar inte varför men bara blir så:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag borstar min tjej 1-2 gånger i veckan. Men hon är 50% gotlandskanin och 50% legonhuvad kanin så hon är ju inte lika "fluffig" som om hon skulle varit renrasig ;)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Borstar min kille varje dag när jag tar ut honom, borstar inte jätte noga utan borstar mest bort lite spån från rumpan och kollar att han inte har några tovor och om jag märker att han börjar få en tova borstar jag bort den innan den hinner bli särskilt stora och en gång i veckan ungefär borstar jag igenom honom noga:)
/ Angelica