Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 716 ggr
the_flash
0

Superinläggs-mix!

Hej, hade så mycket att skriva just nu så det blev lite olika frågor på olika kategorier… Om ni vill svara så skriv gärna "Fråga1: …." etc :D

1. (färg & teckning) Min kanin börjar få vinterpäls nu. Han är ljusbrun (som kolasås typ) och har vit lejonman. Men nu i vinterpälsen börjar det spricka upp lite svart päls. Mönstret (vet inte om mönstret spelar någon roll hur det sprider sig) ser ut som att det börjar ut ifrån en mittenpunkt och kommer ut som en stjärna. Det är inte så mycket, men det har ju precis kommit. Hans pappa var svart och hans storebror hade svarta fläckar. Kommer han att bli helsvart tror ni? :)

(Måste bara skriva av mig) Min kanin har alltid varit skygg och rädd. Men idag när jag städade kom han och ville vara med och nosa. Jag brukar inte få klappa honom vanligtvis men jag testade lite, han satt kvar! Jag klappade mer och han satte sig ner och jag såg att han njöt :)

2. (sjukdomar ..?) När jag klappade förut satt jag rätt länge och han såg nästan ut att somna x) men plötsligt bara hoppade han till och han öppnade ögonen. Samtidigt kände jag en liten kula såg det ut som (jag tror att det var det som han hoppade till av). Jag vet inte ifall det var en vanlig muskel eller så. Jag såg den inte så noga för det var i hans lejonman och jag ville inte titta så noga eftersom han var så rädd om den och jag inte hade så mycket tid. Jag ska kolla mer noga när det är mer ljust ute och jag är hos pappa nästa gång. Men jag är rädd för att det ska vara en böld. Min kompis kanin dog för ett tag sedan av en böld och då var det försent, så jag vill kolla det snabbt. Om det ser konstigt ut kommer jag göra ett till inlägg om den.

3. (mat & utfodring) Kaninen jag skriver om här är rätt mager. Jag kan känna benen på honom och han är lätt (har ingen bra våg och därför ingen exakt vikt). Men han äter jättemycket! Han äter kanske 3/4-skål pellets varje dag (ungefär 1,5dl) +annan mat som grönsaker, maskrosblad (favoriten) och knäckebröd. Jag tycker att han borde vara större. Han är precis fullvuxen och får lagom Motion. Han är en rätt så liten ras, hermelin/lejonkanin. Men jag kom på en sak; Han kanske spyr? En dag såg jag en konstig, beige pöl i hagen. Det var typ hår i den. Tror ni att hans undervikt beror på att han spyr?

Tack för svar och glöm inte att skriva vilken fråga som det gällerGlad

BusBella
0

1. Han kommer inte bli svart, de byter inte färg.

2. Det måste kollas upp snabbt, varbölder går sällan att rätta till. Själv har jag förlorat två stycken kaniner pga det.

3. Det låter för mycket, men du borde kolla upp hos veterinär om att han är så smal. Han kanske har Svamp?? Men han kräks inte, kaniner kan inte kräkas.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Fia9000
0

Kolla hos vetrinären ang. 2 och 3. :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

bustjejen
0

Ang 2 och 3: Han äter väl hö också? Ang bölden, och att han är så mager trots massor av pellets så tycker jag du ska ta och besöka en veterinär.

the_flash
1

Jag har kollat extra på nacken och det var ingen böld, utan hans 'man' som lurades ;)

Jag har kontaktat veterinär och ska göra en koll om vikt och väga, mm.