(S) Renrasig lejonhuvad kanin.
Fast det är inte konstigt att du inte fick med någon stamtavla när du köpte honom eftersom att han inte är renrasig. Han är ju även wienertecknad. Men han var himla vacker! ❤
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#2 - Är han inte renrasig tack vare bläsen eller va?
#1 Varför skulle han inte kunna vara renrasig?
Bara teckningen som inte är godkänd.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 Alltså, det råder delade meningar om den frågan. Vissa tycker att alla kaniner utan stamtavla är blandraser, andra tycker att i princip alla kaniner är renrasiga. Jag står någonstans därimellan. Har en kanin stamtavla så är den givetvis renrasig. En kanin som har härstamningsbevis vars släkt är av samma "ras" så kan jag tycka att det är okej att kalla den hermelin, eller vilken sort det nu är. Men det är kanske lite överdrivet att dra på renrasig då, eftersom att en helt renrasig kanin ska ha stamtavla. Skilj nu på härstamningsbevis och stamtavla. Alla kaniner med stamtavla måste vara öronmärkta/ringmärkta och en stamtavla får inte skrivas av vem som helst. Ett härstamningsbevis däremot kan se ut hur som helst, och alla kan skriva det.
Kram Elsa
#4 Inte för att vara sån men.. En korsning (med avelsmål då) kan också ha stamtavla. Så det funkar inte riktigt att tänka så inom kaninvärlden enligt mig. :P
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Eftersom att modern inte hade Godkänd färg?, fick hon enbart härstamning. Fick dock se hennes föräldrars stamtavlor då dom fotat dom. Samt faderns stamtavla.
Dom jag köpte Elvis utav var inte registrerade, vilket gör att dom inte kan märka dom osv.
Alltså, är han RENRASIG.
Haha, jag har korsningar med stamtavla ^^
Jag ser då alla renrasiga kaniner som renrasiga, oavsett om jag skriver stam eller härstamningsbevis på dem. Huvudsaken att man vet vad att djuren bakom är renrasiga.
#5/7 Absolut kan en korsning ha stamtavla. Jag är inte jättehaj på det men det krävs dispens isåfall? Inte för att det har med tråden o göra. ^^ Jag antar att jag utryckte mig lite klumpigt i #1. Grejen är att jag tolkade TS första inlägg som att hon tyvärr inte fick med en stamtavla till kaninen. Det jag menade var att det är inte konstigt att han inte fick det eftersom att han inte är utställningsbar. Jag förstår nu, efter #6, att hon menade härstamningsbevis, inte stamtavla. Sedan vilka som är renrasiga och inte har vi kanske delade meningar om.
Kram Elsa