Klagomål om djurplågeri..! =(
Har fått klagåmål om att ja plågar min kanin Yuno =/
JA har inte gjort något dumt ..
Ja har inget gjort…
men får komentarer hela tiden :(
Då ja skriver att ja inte ha gjort något :(
Men så fortsätter som :/
Vill få stopp på detta …
Då det finns 3 val att göra..
:'(
Och dessa val är?…
PJUM
*sälja kanin
* Sluta på ifokus
2 menar jag…! :/
……….
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Okej tjejen, lyssna här.
Det fanns väldigt uppenbara orsaker till varför folk ansåg att du/ni plågade era djur. Jag tänker inte ta upp anledningarna då jag hoppas innerligt att du tagit åt dig från den förra tråden. Det är ett uppenbarligt fel när så många kaninungar dör i varje kull. Du kanske inte har som avsikt att plåga djur, jag tror säkerligen att du älskar djur. Men, du är för liten och du har inte den kunskap som du bör ha för att ens tänka tanken om att planera en kull. Läs på MYCKET, väx till dig, fråga runt på kif om där är något du är osäker över. Tycker även du borde prata med dina föräldrar. Honan som ni låtit ta 3 kullar på kan faktiskt inte må så bra. Hon har varken varit utvilad eller ens hunnit vara med om det ensamma kaninlivet innan ni parat henne igen. Så snälla söta rara du, ta åt dig av vad som skrivs. De flesta på Kif vet vad dem pratar om, och som jag skrev ovan så vill ni säkert inte skada någon, men ni måste inse att det ni gör är INTE rätt och istället för att bara tänka på er själva. Tänk på djuren som faktiskt inte valt att hamna i er familj.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Men det e fortfarande inte miiin kanin som FÅR ungar??
Det e ju inte min kanin som får ungar??
+ Min kompis kan ej hon hade precis köpt en kaninunge som dorg med sig en smittsam sjukdom till hennes andra kaninungar …
Så sluta anklaga henne för djurmisshandel… ;(
#2 Det 3e valet kan kanske vara att ta in det de här på KiF säger? :)
PJUM
Jag tycker att du kan försöka tala lite vett in i din kompis som tar massa kullar utan syfte, varav mer än hälften av ungarna dör. :/ Vill du djurens bästa så borde du hjälpa till att få slut på kaninernas lidande. Det är inte okej att ta så många kullar på en hona per år… sen är det sorgligt att så många av ungarna dör i tidig ålder. 
#5 Ingen har anklagat DIG (vad jag sett), alla kommentarer var menade till UPPFÖDNINGEN.. Alltså menat till ALLA som medverkar i uppfödningen! Har man en uppfödning med en/flera så har man fortfarande anknytning till allt som händer i aveln, inköp osv. Alltså om du vore emot det "dina kompisar" gör (ang. aveln, kullar) så kan du ju faktisk påverka det också och inte bara säga, "mina kompisar gjorde.." Har man en uppfödning med flera personer så har man alltid rätt till att säga sina åsikter, och håller dom inte med dig och/eller vägrar lyssna så har hade inte jag haft ett fortsatt samarbete med dom då dom uppenbarligen inte tänker till innan och gör det mest "bara för att".. Så, det spelar ingen roll om det är din kanin som får ungarna, sålänge det sker inom din Avel så har du fortfarande anknytning till ungarna, kullen, vården osv.. Så det är "tyvärr" inte så lätt som att bara säga att "det var inte min kanin", eftersom att det skedde inom eran Avel som du medverkar i så är du ju fortfarande till viss del ansvarig. Så håller du inte med om att en PARNING ska ske, så säg emot då. Berätta varför du inte tycker att den ska ske så att dom till viss del ser ifrån din synvinkel och förstår din syn på det hela. Det viktigaste är ju faktiskt att djuren mår bra, är i bra skick inför en parning/kull.. Att ni har ett SYFTE med kullen samt att det är bra att ha en "intressekoll" någon/några månader innan kullen, inte för att ett intresse är bindande, men då ser ni ju i alla fall om det finns något intresse för kullen överhuvud taget, så att ni inte står där med 10 ungar (t.ex) och 9 hanar som måste sitta i en varsin bur när dom blir könsmogna.. Har ni plats då? Har ni råd? Finns intresset och kunskapen där? Har ni tid? Kaninungar tar mycket tid, dels för att dom ska bli handtama, sociala osv. Det är kanske mer jobb än man räknat med, men tar man en kull så får man vara beredd på detta, samt att det kan uppstå komplikationer under födseln/innan/efter, så det kan bli en hel del pengar om det skulle ske något sådant.. Men då får man vara beredd på detta innan kullen att det tar mycket pengar, plats och tid.. ~ Med vänlig hälsning, Uniqs Kaningård ~
Tråkig stämning på det här forumet har jag märkt på sistone.
Inte för å komma med onödig kommentar eller försvara någon o,s,v o,s,v..
Men..
Nu visar ju TS här att hon mår dåligt över en grej.
Jag tror nästan att ni ''bankade vett i henne'' i den andra tråden. Jag tror att hon fattat. Nu kommer ni med onödiga kommentarer här ed. TS startade nog denna tråde för att ''få tips/hjälp''
Förstår att ni reagerar, det gjorde jag med.. Men när jag såg era kommentarer (i förra tråden) så ville jag ej ''hacka mer'' på TS.
Så snälla.. Hur skulle ni känna om några skulle göra så mot er?
En efter en.. mer och mer.
Jag tycker att det är modigt av TS att starta en ny tråd och visa hur ledsen hon är, så kommer det sådana här kommentarer.. Ursäkta om någon tar illa upp, men så känner jag.
Ha det så bra!!
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 Jag har inte läst tidigare trådar så jag vet ej vad som diskuterats (förutom det jag ser i denna tråd), tycker du är modig som skriver hur du känner.
Förstår om du känner dig påhoppad, men det är vanligt inom forum när det gäller djur, de flesta har nog känt sig "påhoppad" ett antal ggr, kan tyvärr inte styra för hur folk uttalar vissa saker.
Men en bra tips? om det handlar om kaninkullar osv är i alla fall att läsa runt på nätet om det man undrar över eller är osäker på.
#12 Tack..
#10 Denna tråden tar upp viktiga saker, och ser ingen dålig stämning i den, bara folk som försöker reda upp saker och ting, och förklara saker och förklara ren fakta. Det har inte med dålig stämning att göra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Tack du =)♥
#12 Tack ♥
#9 Ja missköter dom inte =*(
Ja tar hand om de som de ska och inte plågardom =(
#16 Vad är din syn på vad som har hänt här? Har de som skriver till dig missförstått någonting?
Nää..!
Ja sökte ju bara TILLBEHÖR och INGA KLAGÅMÅL :(
Asså ja mår dåligt hela hela tiden när ja får domma kommentarer! D:
SÅ SLUTA SKRIV SÅÅ!!!!
#18 Men nu är ju djurplågeri ett brott mot lagen och om man ser något som man inte tycker verkar stå rätt till så ska man ju säga till, eller hur? Om man älskar djur och vill att de ska ha det bra så gör man ju det.
Tydligen tyckte flera att du inte tar hand om dina djur så bra. Varför tycker de det?
Men nu får ni allt sluta! Hon mår ju dåligt, fattar ni inte det? Ni gör det absolut inte bättre utav att skriva massa saker att hon plågar sina djur? Hur ska det kunna hjälpa henne?
Blir så besviken på er.
Om ni tycker att hon plågar sina djur, håll det inne! Det ni säger sårar faktiskt.
#20 Öh. "Håll det inne"? Det är inte okej att plåga djur, det måste du förstå.
#20 Man har rätt att säga sin åsikt. Och om många kaninungar dör, alltså in många kullar då är det ju något som inte stämmer och då måste man ta reda på vad det är som har hänt.
Plågar någon sina djur eller missköter dom, då ska man säga ifrån, annars är man ingen sann djurvän enligt mig. Visst man ska inte säga något innan man tagit reda på all fakta. Men man ska inte hålla det inne.
#0 Jag har läst förra tråden och jag undrar hur gammal är du?
Om du inte vill så behöver du inte berätta
Klart man inte ska plåga sina djur men som jag ser det plågar hon dem inte. Det kan vara någon sjukdom?
Och ja, man har rätt att säga sin åsikt. Men jag tycker ändå inte det är bra att säga att någon plågar sina djur när hon vet mycket mer än er om sina djur.
Har ni inte förstått vad ja har skrivit elller?
Kaninungarna dog inte så..
Dom fick fasen en sjukdom…???
Från en annan kanin som hon köpte..!! O.o
Jag vill också veta hur gammal du är
#25 Nej, det verkar ju inte som att de hade förstått det. Då är det ju bra att svara på det folk skriver istället för att bara skriva "jag är inte djurplågare" om och om igen. :)
Jag vet inte vad "bråket" handlade om, men jag ville säga att jag absolut tycker att man ska säga till ifall man tror att någon plågar sina djur. Det är bättre att säga till en gång för mycket än en gång för lite. Tänk ifall du hade gjort något fel utan att veta om det, då är det ju bra om någon berättar det för dig.
#25 Säger som #27.
ja sa ju endå innan att de var pga en sjukdom de dog..
vi kan ju inte roför de :/
#29 men du hade ju bara ett marsvin eller var det din kompis marsvin, för dem ska vara två
Finns ju faktisk dödsfall på kaninungar som kan bero på coccidios etc om mamman har det, men då ska man ju genast behandla kaninen och ta den ur Avel, sen så är det inte så ovanligt med några dödfödda när det är många ungar i en kanins mage mer än vad folk kanske tror.
. Bara lite upplysning på vad dödsfallen kan berott på eftersom så många frågar.
#30 Ja men ena marsvinet dog för några v sedan =(
Så den har ju haft
Dör ett djur som ex ett marsvin, då är det inte olagligt att ha den ensam eftersom det är ett rimligt skäl.
#32 ok
Celimir, i alla fall är du intresserad så säljer jag olika kaninsaker.
#32 Men då måste ni skaffa ny kompis till den. Den får inte bo själv (och kanin får den ej ha som sällskap)
Men sak som du säger att det inte var din kanin som hade alla ungarna utan det var din kompis, och att hennes kanin gjorde ungarna sjuka men ni skulle väl ha denna Avel tillsammans? Så du har ju varit med på det hela och det är lika mycket ditt fel som hennes kring aveln..
Rätta mig om jag har fel
#25 #25 Men hörrö du.. Om kaninerna dog av en sjukdom som kom från en kanin ni fick hem, så är det eran ansvar att kolla så att kaninen är fullt FRISK, inga smittsamma sjukdomar osv.. Du kan faktiskt inte klaga på att "kaninen hade en sjukdom", det är ju faktiskt erat ansvar att se till att kaninen mår bra, INNAN ni tar hem den.. Jag är absolut inte här för att trycka ner/såra någon, men blir så förbannat trött på när man börjar skylla på djuren, det är bara INTE rätt någonstans! Det är inte djurens fel att dom får sjukdomar, dör, blir vanvårdade osv.. Och skulle vi hitta/ha ett djur i någon av dessa/liknande tillstånd så är det vårt ansvar att fixa det, inte bara låta den vara. Visst jag förstår din synvinkel, och vet hur det är bli "nertryckt", men du måste också förstå hur andra tänker och att vi reagerar på detta för att vi tänker på djurens bästa.. Jag vet inte hur ni sköter era djur, men alla reagerar ju för att det verkade väldigt "mållöst" och rätt oseriöst. Ingen här säger något för att kränka en person, utan rena motsatsen. Även fast personer kan utrycka sina kommentarer på olika sätt, vissa kan verka kränkande, andra lite snällare, så är det bara för att hjälpa till.. Och ibland måste man säga till ordenkligt för att personen ska förstå bur illa läget är. ~ Med vänlig hälsning, Uniqs Kaningård ~
Läste genom förra tråden och måste säga att de är ganska så sjukt mycket djur som dött, Men de betyder inte att du är djurplågare eftersom ni inte gjorde detta med flit? MEN väldigt oansvariga och okunniga!
Hur gamla är ni? Ni kan inte vara så gamla med tanke på sättet du skriver, så hur mycket är era föräldrar med på detta och hur kunniga är dom? Sen säger du att DU inte föder upp kaninerna utan att de är din kompis men eftersom du gjorde ett inlägg att NI söker tillbehör så är ju alltså du med på detta och då är ni båda ansvariga och när de är din hane som är far? (rätta mig om jag har fel)
Det är bra att du är ledsen men nått säger mig att du än inte riktigt förstår så tycker ni borde sluta med uppfödningen då honan inte verkar få vila så mycket mellan kullarna? och med tanke på alla dödsfall. Läs på mer så kan ni kanske fortsätta sen när ni är äldre och verkligen förstår vad ni ger er in på.
det e förde första inte min hane…
int min hona…
Så vems är dessa kaniner? din kompis?
#42 Men har ni aveln tillsammans?
#42 Även om de inte är dina kaniner ni avlar med så står de fortfarande att du har en liten uppfödning med 2 utav dina kompisar alltså har ni alla tre lika stort ansvar oavsett vems kaniner de är.
ja?
bara att ja kommer att köpa från en av hennes kaniner?
är de något fel med de?
Jag är riktigt förvirrad nu, var du med på aveln eller vad?
Jaja, men ska gå och göra mat till sköldpaddan, han fick ju ingen igår så nu går han runt och söker och när man kommer in i rummet så tigger han :)
okey =P
Alltså förstår du ens vad en uppfödning är?
Ja??
Va fasen tror d?

#49 förklara då för oss vad en uppfödning är
You can't spell Bitchy without Itchy
Med tanke på att du först säger att du har en uppfödning sen att de inte är du som har den och sen att du bara ska köpa kaniner från din kompis som har uppfödningen så verkar du inte riktigt ha någon koll.
Jag tycker inte att det är konstigt att allting har blivit snurrigt och massa missförstånd och allt annat i tråden är du TS skriver olika saker, och för förvirrande saker. Inte konstigt alls.
En uppfödning är en seriös uppfödning när man tänker väldigt mycket på sina djur och inte göra illa dom så är en uppf för mig! Och jag har inte ens en uppf är ju inte 18 än..
En uppfödning består av några han och hon djur som paras för att få fram fina duktiga avkommor som kanske blir bra hoppkaniner?
En uppfödning är myyyycket mer än så
PJUM

jisses…du är verkligen ute på djupt vatten…du har uppenbarligen inte en susning om vad en uppfödning är
#53 Det du nyss beskrev överst är hur en bra djurägare är.
Ålder har ingen betydelse, man kan vara uppfödare även om man är under 18 år.
Just hoppkaniner behöver ju inte en uppfödare få fram.
kan ju vara bra avelsdjur, bra uställningsdjur osv.
Men en uppfödning är inte enbart det :)
Ja vet men de var en del….!! ??
#57 Endast en väldigt liten del. Uppfödning är mycket mer än så.
Finns många viktiga saker som du missade.

om tex en av dina kaninhonor dör under eller strax efter förlossningen, vad gör du då ???
för jag tvivlar starkt på att du kan/vill/orkar vara uppe dygnet runt för att flaskmata en kull med kaninungar…
eller om en kanin blir akut sjuk & måste in till veterinären, har du råd med det ?
38# Dock är det ju uppfödarens ansvar att sälja friska kaniner vilket h*n inte gjorde. Så hon kunde ju inte veta.
#60 Fast du som köpare ska kolla så att djuret ser friskt ut. Och sedan ska dom sitta helst i karantän för att vara 100% säker.
#59 Fast kaninungar behöver inte matas mer än 2-3 gånger om dagen. ;) Då kanske det är bättre att fråga, om din hona nu skulle dö eller vägra ta hand om dom och du får ta hand om ungarna, vad skulle du ha för mjölkersättning? Och hur tar du hand om nyfödda ungar? Det är otroligt viktigt att veta det.
PJUM

#62 nej jag vet det, men det kan ta tid att få små djurungar att äta och en hel kull kan ta lite tid att mata, och detta ska ju upprepar ett par ggr per dygn
#59 Kaninungar får mat 1-3 gånger/dag bara:)
Mamman ger dom bara mat 1-2gånger/dag
61# Jo, du har en poäng där. :)
Alltså guys, ge upp. Eftersom hon är under 18 år så har föreldrarna ansvaret över djuren även om hon sköter dem.
Jisses… Och nu syftar jag inte på Ts. Håller ni på så här i verkliga livet också, eller bara bakom skärmen?
Om man är snabb på att kränka och klaga så kan man väl komma med konstruktiva tips? också? Jag förstår att Ts går ut med alla taggar ute, skulle jag också gjort.
Ljustadalens kaningård
#66 Fast hon måste ju ta till sig och lära sig också? Och inte skylla ifrån sig, vilket jag tycker att hon gör lite.
Uppfödning känns ju lite åt fel håll men man kan ju börja med att sköta om dom kaniner man har ooch se till så att dom mår bra iallafall. 
LÅSER TRÅDEN!!
INGA FLER KOMMENTARER
Ts, du har ju helt backat ur sin del av ansvaret för "uppfödningen"? Oavsett så är det ju viktigt att både du och dina kompisar förstår att det kanske inte ska skötas så som ni (eller några av er, jag bryr mig faktiskt inte om vilket gjort - då så många djur har dött.
Okej, en ny kanin hade sjukdom och kom och smittade ungarna. Vad för sjukdom?`Och hur vet ni att kaninens sjukdom var orsaken till att ungarna dog? Ifall man varit hos veterinären och konstaterat att en kanin har en viss sjukdom, då är det en annan sak: då vet man om den sjukdomen kan smitta kaninungar och leda till att de dör. Men det låter lite som om det här gissas om orsaken.
Det är så att om det föds en kaninkull, och allt inte går perfekt, och kaninskötaren inte ser till att ordna till det som inte går "perfekt" genom massor av dagligt pyssel - som kräver kunskaper som det framgår av dina inlägg att ni nog inte har (och kan man inte förvänta sig av 13-14åringar, eller vad ni nu är) - så blir resultatet att ungarna ligger och dör (och det är djurplågeri pga att man är okunnig, inte för att man vill sina djur illa eller skiter i dem, djurplågeri är något som definieras utifrån djurets perspektiv, inte utifrån dina avsikter.. men vi kan nöja oss med att kalla det oavsiktlig vanvård från er sida). Detta är inte okej och det är skälet varför personer som inte har åldern och förmågan och kunskapen att sköta kaniner på bra sätt inte ska ta kullar utan att kaninkunniga vuxna har yttersta ansvaret.
Jag tror du är som vilken ung person som helst i den åldern, tror aboslut inte du haft något annat än gott uppsåt, men far djuren illa trots gott uppsåt måste man säga ifrån. Och det är viktigt att du också tar till dig att saker kanske krävde lite mer än vad du/ni insåg. Och tyvärr hade ni då inte föräldrar som i detta avseende hade tänkt igenom hur lämpligt det var att släppa lös er med kaniner att para och ta kullar på.
Men om du kommer hit och frågar grejer och försöker lära dig så kommer du att få mer respekt också. Jag tror också att många förstår att det inte varit avsiktligt.
Alltså snälla? Ts tar ej åt sig det vi säger, så varför fortsätta? Det går inte att banka in i huvudet på henne! Ts sköter säkert SIN kanin bra, och hon kan väl inte ta sin kompis skit? Det tycker jag allvarligt är taskigt! Skärp er!
Låt henne vara nu! Hon KANSKE har fattat, KANSKE inte, men vi kan inte göra något åt det!
Så låt henne vara!
/Christel & kaninerna! 
Ja du har då ingen aning alls om vad en uppfödning är och vad som krävs, så du och dina vänner som är kring 10-12? kanske borde satsa på att bara ha keldjur ? De är mycket lättare istället för att börja med allt ansvar som du nu visat att ni inte kan ta.
håller med om vad #52 säger, du säger olika saker ungefär hela tiden och nu sa du igen att ni inte har uppfödning så vad exakt är de ni har då? Tala klarspråk tack så ska du se att de inte blir så mycket mer missförstånd :)
#72 Har man en uppfödning tillsammans så spelar det ingen roll vem som äger vilken kanin, alla har delat ansvar i så fall.
#74, som jag sa, hon lyssnar inte, så fortfarande: vi kan inte banka in det i huvudet på henne!
/Christel & kaninerna! 
Men snälla sluta nu. Sitt inte och skriv samma saker hela tiden, jag är säker på att hon förstått!
Kan någon snälla låsa tråden?
#75 Det har jag inte påstått att man kan heller. Du behöver inte bli otrevlig, för jag har itne varit det mot varkens dig eller någon annan.
förstår inte varför de är så himla fel att fröska banka vett i henne och speciellt när hon inte lyssnar? mera onödigt men inte elakt på något vis, hon ska vara glad att man lägger ner tid på att försöka få henne att förstå.
78# Ja, men då ska man försöka säga det på ett snällare sätt också, inte kalla någon djurplågare.
ja de kan var överdrivet men i många ögon så är de djurplågeri men eftersom hon upperbarligen inte visste bättre så borde dom som anklagat henne för att vara de tänkt till först eftersom de är hennes föräldrar som har ansvaret.
Jag är säker på att hennes föräldrar också är med och bestämmer, tror inte hon tog hem en kanin utan att fråga. Så hennes föräldrar är nog också med på det. Hoppas jag?

Selma tack..!!
ÄR DET INGEN SOM HAR FÖRSTÅTTT??
TRÅDEN E STÄNGD..!
#82 Du kan inte bestämma när en tråd ska stängas.
Joo..!
Det e min tråd =D
#84 Nej det är Sajtvärd och Medarbetare som enbart kan låsa en tråd om dom anser det nödvändigt
ja men ja VILL INTE ATT NI KOMMENTERAR DENNA TRÅD!!!!
Att vara otrevligt hjälper dig inget.
Förstår om du blir upprörd, det hade jag också blivit om så många människor hade sagt att jag gör fel med mina djur och att jag är en djurplågare. Men det ända vi menar är djurens bästa. Så det är inte svårare än att ta in lite mer fakta. :) Jag är säker på att om du är villig att ta in fakta så skulle jättemånga här på KiF hjälpa till att samla den och dessutom få en bättre ton. :)
(Förlåt, men var bara tvungen att säga det)
PJUM
Kommer göra en tråd snart! ;D
om att ja behöver hjälp med fakta om kullar & om KANINER!! :D
#89 Vad bra och skönt att höra, lycka till med inlärningen, det finns alltid ngt nytt att lära! Jag lär mig nya saker varje dag jag är inne på Kif :)
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
okki =)