Kan man låta kaninen smaka ris?
Undrar om man kan låta kaninen smaka 1 msk ris då och då? Eller är det farligt?? Vilka saker från köket kan ni låta era kaniner smaka på ibland? Och vad är det bästa era kaniner vet att äta?
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Mina kaniner får smaka på vissa grönsaker inte mer. Och viss frukt. Men enbart som godis på helgen, likaså morötter.
Man ska inte ge kaniner "människoföda". Ris tycker inte jag är lämplig kaninmat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ris kan jäsa i magen . Mina förra kaniner åt frukt och grönsaker .
Okej! Jag var bara nyfiken, då jag tyckte det lät skumt att en kanin tyckte om ris. Grönsaker får dom varannan dag en liten bit, och frukt mer sällan då jag ger det som godis. 
Man kan ge ris i små mängder. :)
Ska nog låta min kanin smaka pyttelite, ska ge honom 1 tsk senare. Läste att vissa ger dom potatis, och pasta med - men ska bara låta honom få smaka lite. :)
Ris är ett ypperligt bra medel vid sprängskita, eller ja, rännskita.
Det lär ju inte vara naturligt för kaniner att äta ris? o.O
Lånar tråden lite.. Alltså kaniner är ju vegetarianer, men om man skulle ge de en bit köttfärs eller så skulle de veta att det var kött och inte äta det? Eller skulle de bli sjuka? Tänker inte ge eller så utan undrar bara.
Varför ge något som är mot deras natur? Förstår inte riktigt det.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Ingen aning om kaninen skulle käka det eller inte, har aldrig prövat och skulle inte göra det. Gör nu inte kaninen till kannibal :D
Varför ska du ens ge den ris? Ge den något annat gott som den kan äta istället.
Ris o all sån stärkelse (typ potatis osv) är mindre bra. Det kan orsaka magbesvär. Klart, ger du en tesked så skadar det inte. Men om man börjar ge massa sån människomat så kan det bli problem. Håller alltså med #1.
Jag har också hört att vid diarré kan det vara bra. Det anses vara det för människor iaf. Man kan också ta risavkok - dvs vatten som ris kokat i sägs det. Men det är inte vad jag tror är bäst för kanin. Tror det är bättre med critical care. Och är det sprutdiarré så måste man ändå åka in akut med en gång, då det är livshotande, och då hjälper inte lite ris, eftersom kaninen måste få dropp osv..
Jag har hört om kaniner som käkar kött och i princip allt de lyckas stjäla..
Men man ska ju absolut inte ge dem det. Men om de kommer o snor din falukorv när du vänder ryggen till - vad kan man göra? Man ser ju till att det inte ges tillfälle, men ändå, ibland är oturen framme. Egentligen tror jag det är farligare om de skulle hitta massa choklad eller chips.. Jag förmodar att de inte skulle äta så särskilt mkt av falukorven. Och de flesta kaniner, utom några "speciella" individer är nog kloka nog att rata..
För att hoppa in lite på det #13 pratade om: Willow är väldigt försiktig med ny mat och skulle nog aldrig ens tänka tanken att smaka på korv - om jag inte höll den i handen och försökte mata honom med den. De flesta kaniner vet nog av instinkt vad de borde äta och vad som inte är bra för dem. De är nog också lite som hundar - "äter människan det så kan jag också!" :/ Därför tycker jag att det är viktigt att inte börja försöka mata dem med saker som inte är naturligt för dem. :) Äter de sig mätta på nyttigheter så vill de nog inte smaka på "äckelpäckel" de hittar t.ex. på köksgolvet.