Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 604 ggr
RosarysKaniner
2

Äter väldigt lite hö

Min hane på lite mer än ett år verkar inte gilla hö? När han var mindre åt han knappt något alls. Men nu så bäddar han med hälften och äter kanske en tredjedel utav vad som läggs in & lägger resten i sin toalett. Jag vet ju att hö är viktigt, så.. något tips? om hur jag ska få honom att äta hö? :)

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Chieko
1

Ta bort all annan mat. Äter han ändå inte ordentigt med hö får du åka till veterinär och kolla så att tänderna är bra.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Suskiv
1

Ta bort all annan mat och se till att höet är rent, har han trampat ner de så är det smutsigt, ge mindre tussar åt gången så han inte hinner trampa ner det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

RosarysKaniner
0

#1, vi har varit inne med honom och kollat tänderna. Det var inget fel där. Critical Care kan inte vara något alternativ va?

Sedan en till fråga, han fäller otroligt mycket och har alltid gjort. Varför detta? Lutchia fäller inget alls, medan han som är lejonhuvad dvv fäller som en galning, ligger hår överallt efter kel.

/Elin Josefine Olsson ღ

KaterinaPetrova
0

Tänkte detsamma. Kaniners basföda ska vara hö, upp till 70-80% av det dom äter på en dag ska vara hö. Testa att ta bort all annan mat och låt honom ha tillgång till hö och vatten i ett par dagar. Kanske har han blivit för bortskämd med andra godsaker, och helt enkelt inte är hungrig?

Kaniner är ju rensliga djur, så kanske gillar han inte när höet blir "gammalt" och har legat i buren i ett par dagar? Testa att byta varje dag. Höhäck är även ett tips?! Lycka till!

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

KaterinaPetrova
0

#3 Min lejonhuvade kanin på 6 månader fäller ständigt också, mer eller mindre i olika perioder. Jag kammar honom dagligen för att undvika att han hårar ner allt i sin närhet.

RosarysKaniner
0

#3, okej. Ska testa det! Tack! :)

#4, han brukar inte äta godis. Knäckebröd är det enda han kan tänka sig att käka nån gång i veckan. & jag byter redan höet varje dag. & perioden då han inte åt något hö alls var när jag hade det i en hö behållare & tog då bort den. Nu äter han mer. Han äter alltid upp pelletsen.

#5, Mjo. Kammar också Luzifer, men undrar om det finns något som kan få honom att sluta fälla så otroligt mycket! :)

/Elin Josefine Olsson ღ

KaterinaPetrova
0

#6 Bra att han käkar pellets iallafall, har för mig att pellets innehåller lite saker som finns i hö. Flört Då kanske det är höet det han tycker det är "fel" på? Vart köper du ifrån, mataffären, någon zoobutik? Själv köper jag hem nya höbalar 3-4 ggr per år som mina kaniner alltid har uppskattat.

Har han halm i sin bur? Om han inte har det kanske du ska införskaffa det och låta honom bygga bo med det, så kanske han lär sig att höet ska man äta. Har dock inga erfarenheter av kaniner och halm, då mina alltid har ätit/byggt bo med hö, som din. Glad

RosarysKaniner
0

#7, Vi köper det i en zoobutik. Grizzly, vilket alltid har fungerat bra. Våra andra kaniner har alltid ätit det och Lutchia äter alltid upp höet direkt när hon får det, ett litet matvrak. Kyss Jo, höbalar hade ju varit perfekt. Hur stora är dem & vad kostar dem? Samt, hur länge håller dem? Vi känner ingen direkt bonde. Men det är ju bara att fråga i byn om någon bonde kan sälja av sig lite.

Nej, halm har han inte fått än. Han hade det i början på året, men då slutade han att bajsa i toaletten och på halmet istället, därför tog vi bort det. Men kanske ska testa det igen. Glad

/Elin Josefine Olsson ღ

flocken
0

Min inneboende Hilton åt väldigt lite hö när han kom hit. Han är frigående inne. Men sen jag stängde in honom i buren på natten med bara hö & självklart vatten till förfogande så började han äta hö. På dagarna får han en blandning mellan carrier pellets & havre.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

KaterinaPetrova
0

Så länge man förvarar höet under tak, och det håller sig torrt så brukar man kunna ha det rätt länge. Räcker ibland att man byter höbal 2 ggr om år (har hänt för mig). Tror man märker om det blir dåligt. En höbal brukar räcka i 6 månader för mina två utomhuskaniner, och på vintern går det ju åt mera eftersom jag fyller hela buren med hö. Så på våren brukar jag köpa en höbal som räcker fram till hösten, och därefter köper jag hem 2 st som jag har under vinterhalvåret.

Dom jag köpt av brukar ta 40-90 kr, så priset varierar. Men det är mycket hö, eftersom det är pressat i en kub som är 50*40 cm skulle jag tippa på. Googla för bilder. Flört Så i längden tjänar man på det, än att köpa en påse med hö för 25 kr i månaden i mataffären till exempel. Och så litar jag mera på när jag köper från en bonde, då vet jag vart det kommer ifrån. Så slipper man vara orolig för att det ska innehålla massa annat… Glad

minaninar
0

#10 stoppar du in hela höbalen till dem på en gång? Förvånad Och så får den ligga där i 6 månader?

Nej jag har väl missförstått?Skäms

RosarysKaniner
0

#11, Haha! Jag tror att hon lägger in lite åt gången. Flört

/Elin Josefine Olsson ღ

KaterinaPetrova
1

Haha (såg det framför mig hur det skulle set ut), nej nej! Då skulle kaninen knappt få plats ju Oskyldig Jag har höet under tak, i ett förråd och ger kaninen lite hö varje dag Flört