Blivit med ungar!!
CHARLIE HAR FÅTT UNGAR!! 5-8 stycken (svårt att räkna, ville inte peta runt för mycket), alla verkar friska! 

Det var två mörka vad jag kunde se, resten var ljusa och i alla fall en hade ett mörkt streck på ryggen (brokad, antar jag).
Charlie är omkring 5 mån gammal, blev tjuvparad, så jag är riktigt glad och stolt att hon klarade det finfint (speciellt efter hela incidentet med chocktillstånd, osv.)! Märkte igår kväll att hon hade fått sin stora aptit tillbaka, så det var tydligen pga. födseln av ett helt gäng med ungar! 
De största låg längst upp och de som låg under var lite mindre. Jag antar att jag bara ska låta dem vara så?
Oj vad spännande! Grattis :D Lycka till!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#1 Tack! :D
Någon som vet när man kan ta upp dem och ta individuella bilder? Såklart bara en kort stund…
Åh grattis :D
#0 Om det är så många som 8 kan det vara bra att ha extra koll att alla får plats vid tutten. De har ju 8, men som sagt, större chans att några inte kommer till i trängseln om de är lite mindre. Skulle det bli några problem så kan man dela upp dem i två bolådor. Här finns en plats där det beskrivs, samt hur man stödmatar om det skulle behövas.
http://www.youtube.com/watch?v=CyMo1hFuohY
http://www.youtube.com/watch?v=W1SDy72pEng
"Rabbits usually only have 8 nipples. I would split the litter into two nest boxes. 5 bigger in one and 4 smaller in the other. Put the 4 smallest in with the mom at 7pm. Put the others in a safe place until 7am and then switch them. The 4 smallest will get lots of time to catch up and does are more likely to feed in the midnight to 5am time slot. The five bigger kits will 'popcorn' and chirp to get her to feed them when they go in the morning so she will be making plenty of milk. Good luck."
Det är väl rätt klart hur det funkar?
Finns också flera videor så klart…
#4 Tack för informationen! Ja det vore ju inge kul om någon inte får mat! :/ Det låter ju relativt "enkelt"… Frågan är bara var jag skulle ha ungarna som inte är i bolådan hos mamman… 
Jag får hålla god koll på dem och om några blir märkbart mindre delar jag definitivt upp dem i två. Växer inte ungarna till sig så stödmatar jag. Vill såklart att alla ska ha det bra! 
Ingen som vet när man kan ta upp ungarna en kort stund för att ta bilder?
#5 vissa tar upp ungarna direkt, andra väntar tills de själva kommer ut ur boet. Beror nog en hel del på hur van man är, och hur pass mycket mamman litar på en. Personligen skulle jag nog vänta 2-3 dagar i alla fall men förstår att det är svårt att hålla sig ifrån boet. :-)
#6 Hehe ja :) Jag vill gärna veta exakt hur många ungar det är och hur alla mår (svårt att se när de ligger i en hög). Då kan jag också se om någon behöver extra uppmärksamhet eller om alla har det bra. 
Det är helt klart ÅTTA ungar i boet! Jag vågade dock inte ta upp alla för att ta kort på dem (första gången jag har kaninungar, så jag är rädd att de ska göra illa sig). Men jag fick i alla fall upp en sötnos:
Någon som vet vad detta kan vara för färg? Den ser svart-aktig ut… Med en ljus fläck i pannan ♥
Jag brukar plocka upp dom en snabbis när de är ca 3 dagar gamla och kollar så att alla ser normala ut (4 ben, normalstora, inga sår osv). Kollar även i boet varje dag efter döda ungar. Använder mig av vinylhandskar och blyertspenna för att peta bort pälsen i boet. Båda gnuggas mot honan strax innan för att inte föra ner konstiga dofter i boet. Viktigt är att inte klappa någon annan kanin strax innan.
Första individuella bilden brukar jag ta vid ca 1v ålder.
Vissa honor tycker att det är helt ok att man pillar i boet, andra blir stressade och får för sig att flytta ungarna eller skapa flera bon med någon unge i varje. Man får helt enkelt försöka känna efter själv hur just Den honan reagerar och använda sitt sunda förnuft och djuröga =)
Bättre att vara så försiktig man kan, framförallt med förstföderskor.
Grattis till kullen!
Alla ungar var förresten ungefär lika stora, en var lite större än de alla, men de andra såg ut att ha en bra storlek, som ungen på bild ovan. ^^
#9 Tack! :) Charlie verkar helt lugn med att jag håller på i boet. Hon har aldrig visat aggressivitet eller liknande, utan är bara nyfiken när jag kommer, men låter mig peta runt. :)
Jag får kolla till ungarna igen imorgon. Men jag kan knappt fatta att lilla Charlie hade åtta hela ungar i sig! ^^
Den ser ut att ha viltzoner så en vild gissning är viltgrå wienertecknad ;). Men lite dåligt ljus (solen ligger på och "sabbar" färgen).
#12 Ja sant, det var dåligt ljus.. jag ska försöka ta bättre bilder imorgon eller söndag (även försöka ta på alla åtta, men vill inte störa för mycket, så vi får se). Så får alla ni som är duktiga gärna hjälpa till 
#13 Kommer de få lång fluffig päls eller? :)
#14 Nja, de är väl 75% lejonhuvade och 25% hermelin… Mamma Charlie har "fauxhawk", men pappa Willow är väldigt fluffig! Ungarna kanske blir något mellanting? 
GRATTIS TILDEEEEEE :D :D :D :D!!! vad kul! :D
Wiho, jag vill ha bilder seeeeen :D
/Christel & kaninerna! 
#16 Tack Christel! 
Alla bilder på ungarna kommer förmodligen upp på facebook ^^
#15 Vad sött :3
HURRAAA ÄNTLIGEN PLOPPADE DE UT!!!!!!!!! GRATTTTIIIIIIIIIIIIIIS
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#19 Tack Jana! :D Jag är riktigt glad! 
#17, Haha jag såg några :3 Meeeen jag är fortfaraaandee såå upppspeeeelt! Hehhe jag har sockerchock också samtidigt! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Men de är såå sööötaa! Haha fast dina kompisar verkar inte tycka de :P :D
/Christel & kaninerna! 
#21 Haha vad gullig du är xD Jag är också uppspelt! Vill ta mer kort på dem, men vill inte störa! haha
Nää, de tycker att de ser ut som råttor, hahahaha
#20 Hihih :3 Haha jaaa, du kanske ska vänta liiitteeeee med att ta kort i alla fall, men du ska ju kolla till dem :) Wiihooo hihihihih jag vill seeeee :D
/Christel & kaninerna! 
#23 Fick höra att man kan göra det när man vill, så länge man inte gör så de luktar annorlunda. Charlie litar ju på mig och ungarna är med största sannolikhet från igår morgon eller eftermiddag. :) Men det kanske får vänta tills imorgon med kort i alla fall ^^
#24 Får jag lov att adda dig på fb? Skicka PM i så fall :)
Haha, jag undrade just när dem skulle komma!
GRATTIS!!!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#26 Tack så mycket! :D
Här kommer fler bilder…

En brokad unge (kaninbäbisögon är ju sjukt läskiga!! hahaha)
Den här vet jag inte vad den är?

Vet inte om denna är svagt brokad eller om det bara är blodådror eller huden? haha :)

Ungarna i boet:

Det syns (eller ser ut som) på bilderna att somliga har fina bollmagar, men ser en där som är smal o inte verkar ha fått.. Eller ser jag fel?
Alltså man delar upp i två bolådor, så man gör en till, och så delar man upp fluffet mellan lådorna och ställer ena lådan med mamman medans andra är utanför på säkert ställe o så växlar man. Följ instrktionerna. Poängen är att de mindre ska vara tillsammans och de större tillsammans så att de klarar konkurrensen, samt att de mindre har fördelen att vara inne på natten då det är mer sannolikt att mamman ger di, och de stora sedan som är starkare kommer vara så livade o pipa och poppa vilket kommer få mammans mjölk att rinna till även under dagen.
Vet att stjärnfallets prövade denna metod - jag tror det funkade bra för henne. Är väl mest meckigt om man inte har någon bolåda.
Men första steg kan ju va o ta mamman med någon liten för sig och ställa henne, eller lägga på rygg å låta den lilla eller de snutta? Bara man är försiktigt så mamman inte sparkar bort dem.
Jag tyckte att alla såg tjocka ut om magen, har jag missat någon? 
Mjo jag läste :) Men jag tycker att alla i den här kullen är i princip lika stora och alla såg ut att ha bollmagar. Så Charlie verkar göra ett superjobb med att mata dem! Men jag håller såklart koll så det fortsätter så :)
Skulle nog inte våga vända Charlie på rygg med en unge i närheten, hon gillar inte att bli hanterad speciellt mycket och jag slår vad om att hon hade sparkat både ungen och mig då. xD
#30 där såg den lite smal ut.. men kanske är det en boll därunder? XD
Men om du tycker alla har bollmagar i varienrande storlek så går det nog bra. Men du håller ju koll så du skulle ju märka om något ändrades. Annars är det väl bara att lämna det hela till Charlie.
Om det skulle va nåt problem så kanske det är bättre att stödmata ifall du inte känner att det går att hantera Charlie så bra. Låter också klokt.
Jag tror den bara sträcker sig lite på bilden (de rör sig väldigt mycket ju, haha).
Kollar igen imorgon hur alla mår. :)
Ja precis, jag håller koll och om det skulle behövas så blir det stödmatning. Charlie är ingen stor "människo-kanin", utan gillar att bli klappan lite, men that's about it. 
#34 I know.. min kanin är inte heller världens mest förtjusta i hantering.. Dessutom har han kommit på att han har "övertaget" i vår relation, och det är inte bra, det betyder att han fattat att han kan vinna.. :/ jag måste försöka plocka tillbaka herraväldet, men har väldigt svårt för det.
Edit: men jag har för mig jag läste någon som lyckats låta ungen dia med mamman stående typ.. bara att hon plockat ut dem båda. Kan ev. prövas, vid behov, men inte säkert att det funkar.
#35 Aww, jobbigt läge… Lycka till! 
Grattis till ungarna, även om de inte var planerade ;)
Personligen så kollar jag alltid ungarna en och en samma dag de föds, och sedan en gång om dagen. Kollar så att ingen är missbildad eller behöver tas bort av någon annan anledning. Samt att de ser ut att få mat, runda om magarna och växer som de ska.
Mamman tar jag ut ur buren först så hon inte blir störd av att jag kollar.
#37 Ok! :) Jag får också ta och kolla varje dag, det är bara lite svårt när det är så många, de ligger ju i en hög… Men ska göra mitt bästa!
och tack förresten!
Vill bara varna för att en hona KAN stöta bort ungarna om man pillar för mycket även om honan "litar på ägaren". Jag hade varit lite extra försiktig med en så ung förstföderska och bara precis kolla så att de lever.
Har själv varit med om det där. Slutade med blodiga ihjälbitna ungar överallt och en hona som jag fick låta resterande ungar "tvångsdia" ifrån, vilket jag egentligen tycker är….hemskt.
När honan väl har fått en eller fler kullar och man är mer säker på hur hon reagerar så kan man bli lite mer "oförsiktig" vid kommande kullar. Men det händer mycket med djur (människor också för den delen) när de väntar smått. Bara för att man har en bra relation innan födseln så behöver det inte nödvändigtvis betyda att relationen är densamma när de små har anlänt.
Bättre att ta det säkra före det osäkra och låta honan sköta sina ungar själv första dagarna.
#39 Ja det vet jag. Jag är jättenoga att få mammans lukt på mig och sitter inte för länge vid boet. Vill inte riskera något…
Men usch vad hemskt! :( Ja nu vill jag ju verkligen inte sitta och hålla på i boet mer än nödvändigt. Skulle bli helt förkrossad om det hände 
#39 Har svårt att tro att det var därför… Jag har haft ca 45 kullar och tittat till ungarna varje dag. Hittills har ingen hona bitit ihjäl sina ungar. En slutade mata dem, men det var hennes första kull och nästa kull skötte hon exemplariskt.
Grattis ;-) ser helt underbara ut! Jag tr ut alla i en liten burk där jag tagit mammans spån hon bajsar och lite kiss i sen lägger jag tillbaka dom när jag tittat på dom varje dag så dom ser runda och fina ut och att alla e hela ! Även mamman kan skada dom när hon diar dom om hon blir rädd kan hon riva dom! Har haft 7 kullar bara men ingen av honorna 7 olika honor har reagerat på jag gjort så !
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#42 Vad bra! Jag tog ut dem alla idag för att kolla så de hade bollmage och var pigga (vilket alla var och hade, som tur är). Jag gnuggade händerna med mammans päls och la de en och en ner i en kartonglåda med en filt i. Jag väntade ett tag med att släppa tillbaka Charlie in till ungarna, så de skulle lukta helt normalt. ^^ Men Charlie hade t.om. dragit mer päls för att täcka över dem bättre… hon är en så bra mamma! 
Här kommer ungarna, dag 3! 
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Man kan tydligt se vilka som blir dubbelmanade
Förhoppningsvis blir några lika fluffiga som pappa Willow! ^^
Här är ungarna tillsammans:

Naaw!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

#39 Håller med #41, vi har också haft massor med kullar, säkert 70-80 och vi kollar alltid ungarna varje dag från första dagen och har aldrig varit med om att nån hona stött bort eller bitit ihjäl några ungar, så det tror jag inte att det berodde på att du tagit i ungarna.
#47 Nu har jag hanterat ungarna varje morgon i tre dagar och mamma Charlie bryr sig inte alls. Hon tar superbra hand om dem, alla åtta!
Har även läst om folk som inte har brytt sig om att ens klappa mamman eller gnugga in händerna i hennes päls innan, men ungarna har inte blivit utstötta eller dödade för det!
Någon som vet vilken teckning 1:an har? Undrar även över 4:an och 7:an. :)
Eftersom Charlie är vitblåögd antar jag att alla ungar är wienertecknade/wienerbärare?
Blir några ungar blåögda? :)
#49 Jag har ingen aning, men som jag har förstått det så borde några få blåa ögon (wienerteckning kanske?), eftersom Charlie är vitblåögd. :)
#50 Hoppas det, tycker det är så fint! ;)
#51 Samma här! Älskar blåa ögon 
#48 Jag har aldrig gnuggat händerna i mammans päls eller liknande… Bara plockar upp dem.
Har du tittat ev. intreserade kaninköpare ännu? 
#53 Nej det är det jag menar, att man egentligen inte ens behöver göra de (i de flesta fall). :) Jag gör det bara för att vara på den säkra sidan, då Charlie inte är en människofanatiker, om man säger så.
Men jag litar på henne.
#54 Det finns en som är intresserad av unge 1 och så var det någon som sa att hon ville köpa en kanin om Charlie var gravid… Men inget är ju säkert än.
Jag vill gärna behålla en av de mörka, men avvaktar tills jag vet kön på dem alla.

#55 Ja du måste ju vara beredd på att du kan få behålla en del ungar, den här tiden på året är det ganska svårt att sälja ungar.
Så fina ♥♥
#56 Det är inga problem (kanske om alla visar sig vara hanar, då blir det lite problematiskt)… :) Varför är det svårare att få dem sålda på hösten? :/
#57 Jaa och de blir bara finare och finare för varje dag 
Ungefär hur mycket tänker du ta för en kaninunge? :)
#59 Ca 150-200 kr tror jag. :)
Gud så härligt med kull Tilde! Grattis grattis!
Jag ska själv ta kull på Athena sen till våren med tanke på hennes fina gener så nu känns det jättespännande och jag vill ha kull, nununu! 
Men typiskt att det börjar bli höst nu, det blir svårare att hitta kaninköpare i denna perioden, men det ska nog inte bli nått problem!
Stort lycka till! 
#61 Tack så mycket!
Jag hade nästan slutat tro att Charlie var gravid när jag plötsligt såg all päls i boet och sen hur det rörde sig. Haha du skulle hört mig till sambon "Det rör sig! Det rör sig!!!" xD
Ja, men å andra sidan har man något att se fram emot under hösten, nu när man har ungar :) Hoppas de blir så söta att de säljer bra! hihi Athena är ju riktigt snygg, så det blir kul att se när hon får kull sen! 
62# Hahahha
Gu dvad gulliga, grattis igen tilde ;)
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#63 Tack, Jana! :D Längtar tills de får päls och öppnar ögonen! ^^
#64 Det längtar jag faktiskt också efter!
Haha ^^
64# Haha ja det är klart, såfulsöta de är nu, små råttor <3
Haha eller hur xD Tycker att den här bilden blev supersöt:

#58 Ja varför vet jag inte, men det är väldigt årstidsbundet, vi föder upp kaniner och tar kullar under vår och sommar, störst är efterfrågan i maj och juni, sen är det även efterfrågan i juli och lite i augusti, sen i september är det knappt nån efterfrågan alls och i oktober och senare under höst vinter är det i princip omöjligt, går knappt ens att skänka bort då. Det är väl bara så att dom flesta köper kanin på sommaren, då dom oftast vill ha dom ute, många med allergi i familjen skaffar ju utekaniner och då måste dom ju skaffa dom på sommaren för att sen låta dom bo ute. Vissa somrar har vi sålt 40-50 kaninungar utan problem, men ibland har vi provat att ta sena kullar som fötts i augusti eller september och dom ungarna har vi haft jättesvårt att få sålda, har fått ha kvar flera över vintern. Numera tar vi inga kullar senare än juli, även det är nog så sent. Så är det hos oss i Norrbotten i alla fall, vet inte om det är annorlunda längre söderut.
Har nu en unge kvar från sommarens sista kull född 21 juli, som jag hoppas få såld, har fått två ungar tingade denna vecka, men det är riktigt segt nu.
#68 Det låter ju verkligen inte bra… Våra blir ju säljsklara i början av november!
Hoppas det går att hitta köpare ändå, men våra är ju redan utekaniner så köparen kan ju ha dem ute på direkten om de vill.. :) och ja, Norrbotten lär ju vara lite kallare än Köpenhamn 
Fast det som är bra med att sälja på hösten är att det inte är så många barnfamiljer som köper "sommarkanin" och ändå säljer den när hösten kommer.
Föresten grattis, vet att jag redan grattat men gör det igen^^
PJUM

#69 Jo, hoppas det går bra för dig att hitta köpare. Men jag tror att det där med att skaffa kanin hör sommaren till på nåt vis. Sen på hösten och vintern så köper man marsvin i stället (vi föder upp marsvin också) men på sommaren är det jättesvårt att sälja marsvin, knappt nån efterfrågan alls.
#70 Ja det är sant, så man vet att kaninen inte kommer till en barnfamilj som tröttnar osv.. :)
och tack igen! ^^
#71 Haha vad konstigt! Varför vill man ha marvin just på hösten?

#72 Ja jag vet inte men vi har ju hållit på i många år och det är likadant varje år, kaniner vår och sommar men inte på vintern och marsvin precis tvärtom, ingen efterfrågan på vår och sommar men på höst och vinter. Har redan fått förfrågan från tre stycken om marsvinsungar som inte ens är födda ännu och framemot jul brukar det bli en riktig rusning efter marsvin.
åhh, så söta :) grattis.. Lycka till!!
/Kram Betul ♡
#73 Så tokigt 
#74 Tack så mycket ^^
Men varför ta risken att hantera dem direkt efter födseln?
Hur som helst. Grattis till kullen återigen, ungarna ser jättefina och välmående ut!

#76 För att kolla att alla lever och ser friska ut, sen kolla varje dag för att kolla så att alla får mat och växer som dom ska.
#77 men det är ju en självklarhet att man kollar att alla lever och mår bra, det tar inte mer än 30 sekunder per unge.
Jag tolkade det som att ni Hanterar ungarna, alltså en längre stund, t.ex. fotostund (det tar sin lilla tid att ta bra bilder) direkt efter födseln.
#76 Ja, precis som Linnet säger :) Och tack igen! ^^
Vilken ras? är mamman och pappan? Har du bild på dem?
söta
#82 Ja det är dem, pappan är riktigt fluffig och söt, pussas alltid :) Mamman är väldigt vacker, med sina blåa ögon.
tyverr söker jag efter renrasig