Kanin iFokus

Kanin

Etikettmedlemspresentation
Läst 1146 ggr
Demix
0

Nybliven kaninägare

Hejsan alla :) !

Tänkte se ifall man kunde få lite råd och tips? ifrån er, då jag nyligen fått två kaniner.

Kan ju presentera dem som systrarna Miel och Bonbon som är 10 veckor gamla och har varit hos mig i snart två veckor. De är lejonhuvade hermeliner och är helt underbara. :)

Har själv inte haft kanin tidigare men har ju läst på ganska mycket om dem.  Har även en hund och en katt som båda är runt 2 år. De funkar bra tillsammans med kaninerna :)

Så en fråga nu, har en Hage åt dem som är på 8 kompostgaller bitar. vilket är ganska 'lagom'. De verkar trivas iallafall :) brukar sitta med dem där. Idag var det dock 25 grader och de låg i skuggan bredvid mig med benen bakåt, är det vanligt? :O har inte sett dem göra det innan så lite nyfiken, har ju hört att man inte ska ha dem ute om det är för varmt/blåsigt ute.

Är det någon som även har tips? på kloklippning? de gillar att bli borstade men vet inte riktigt hur jag ska få till det med att klippa klorna på dem då de blir lite spralliga. Eller ska jag låta dem ta sin tid och vänjas vid att jag håller i dem? :)

Kanske blev ett lite rörigt inlägg men hoppas att det gick att läsa. :P annars är det bara att fråga på.. :)

[Linn H]
0

Min Hermelinhona brukar lägga sig så om hon tycker att det är för varmt.
Och när jag klipper klorna på henne så ligger hon på rygg i mitt knä, vilket hon är van sen hon var liten :)

Lina R
3

Lejonhuvad hermelin är ingen ras :). Men dom kanske är korsning lejon + hermelin.

Det viktigaste att tänka på är att huvudfödan är hö eller gräs. Pellets är bara ett tillskott.

När det gäller kloklippning så brukar jag lägga dom på rygg med huvudet mellan min kropp och min armbåge. Har dom längre öron kan man lägga dom med öronen mellan knäna.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Demix
0

#1 ja uppfödaren har vant dem med att ligga på rygg när hon gjorde kloklippning och vande dem med det, men när jag försöker så sprattlar dem till med bakbenen. Vill inte heller tvinga dem till att ligga på rygg om de inte vill D:

#2 det är det jag menar, dem är blandade med lejonhuvad och hermelin. :P tycker dock det låter fint att säga lejonhuvade hermeliner. Kanske inte ska göras i kaninvärlden.

Självklart har de hö och gräs~ pellets får de morgon och kväll.

Tack för svaren. <3

AkaiTsuki
0

I själva hagen då det är så varmt kan du lägga en flaska med fryst vatten (is) och en handduk runt :) Kyligt och gott.

Dock får du nog ta bort handduken om de visar sig att den är väldigt god att käka på

//Joanna

slarvigt
0

Det är ett bra tecken att de ligger med benen bakåt, det visar att de är avslappnade. Det är en svår position att snabbt ta sig upp ifrån ifall de skulle behöva fly, vilket de alltså inte räknar med att behöva göra :)

Ibland kan man behöva "tvinga" dem lite när man ska lägga dem på rygg, de kommer lugna ner sig sedan. Jag brukar lägga min kanin så att han ligger med huvudet under min ena arm medan jag sitter i skräddarställning på golvet. Då kan man hålla honom stilla (se till så att han inte rycker till) med den armen och klippa med den andra. Det är väldigt bra att öva kaninen på att ligga på rygg då och då, tillslut kommer den sluta att sprattla så mycket.

Frida-221
0

Ja kaniner brukar lägga sig så när dom är varma. Det gör alltid mina två hermelin kaniner när dom har varit på promenad i koppel eller är varma.    (Så det är helt normalt)

När jag ska klippa klorna så brukar min mamma få hålla i dom och så klipper jag deras klor, för dom spratlar väldigt. Klipp inte på det lite rosa aktiga på klon för det är tån. I sånt fall burjar dom blöda, men då kan du i sånt fall ta en fast tvål och dra över där du har klippt då stoppar du blödningen!   Flört             Lycka till med dina kaniner!          //Frida

minaninar
1

#6 nej men, tvål?Förvånad de slickar ju klorna sen? eller menar du att du tvättar bort tvålen, hoppas jag?Obestämd jag tror du ska välja potatismjöl istället för tvål för att stoppa blodet, är du orolig för infektion kan du ju bara skölja i vanligt vatten eller koksaltlösning..

Jag skulle föreslå potatismjöl. Det är väldigt neutralt stoppar blodet och inte farligt vare sig för pulpan eller för att slickas på sedan. Potatismjöl är även bra för torrborstning ifall kladd fastnat i pälsen..av någon anledning.

Emelice1206
0

#3 Man kan linda en handduk lagom hårt runt de om de sprattlar med bakbenen.

Fridaaaa
0

#6 Tvål ska du inte ta! Lär ju svida :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.