Mycket kaniner på blocket
Oj vad mycket kaniner som är ute på blocket just nu, verkar som att alla är lite desperata att få iväg dom innan vintern. Hämtade några nu i veckan, skulle gärna ha tagit alla, spöregn och blöta små ungar, ingenstans att gå in, men det fick bli 2 ungar och en vuxen.
Ja jag har med märkt det :/
Nog svårt att sälja nu.
Kollar in lite var dag, och det är oftast samma visa "allergi", "tidsbrist". Vilket över hälften av fallen inte stämmer tror jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jo lite svårt att sälja, vi har också skänkt bort ett par vuxna, en pensionerad avelshona och en upphittad hona, men dom hamnat i bra hem, inte så att man bara säger, som i detta fall, åk dit och hämta fast ingen är där.
Jo det går lite segt nu, men det brukar alltid höra av sig nån då och då under september också, nu har vi ju inte bestämt vad vi ska göra med dom här vi tagit hand om, den vuxna honan stannar här, ungarna vet vi inte riktigt, vet inte ens riktigt hur gamla dom är, ca 8 veckor, men dom såg små ut, men hör nån av sig så har vi ju ett par ungar.
Det är inte bara många kaniner, många verkar också vara kullar utan någon grund för kulltagandet. Något som jag reagerat på de senaste gångerna jag varit in och kollat, jag har inte sett några tilltalande renrasiga kullar som också är efter meriterade eller efter utställningsberättigade föräldrar - något som i alla fall jag söker.
Är det bara jag som ser dåligt även där eller är det så?
Dock verkar det i överlag bara bli mer och mer "populärt" med korsningar och då inte bara hos kaniner utan även hos katter och hundar, även om det hos katterna alltid varit ett enormt stort problem så känns det ändå som om det ökat även där.
Men jag har speciellt reagerat på kaniner och hundar att det är oerhört många korsningskullar som säljs och det gynnar ju ingenting i slutändan om man kollar på meritvärden hos bådadera, det enda som det gynnar är väl den familj som förhoppningsvis får en bra individ och det är ju inte garanterat när det är fler än en ras i individen. En fråga som ofta dykt upp hos mig är, bryr sig inte dagens människor mer?
Med en gammal Jämthundsuppfödare till pappa så har jag även haft en hel del diskussioner och även han känner att det är på väg åt helt fel håll med dagens djurhållning och då speciellt gällande Avel.
Kollar man på vad de flesta är korsade emellan så blir man ju mörkrädd…
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Har man inte tid för en kanin borde man inte köpa en men saker kan ju förändras :/
Mvh/Ellen<3

#4 Jo visst förändras det, allergi är ju en sak men ibland är det ju så att barnen tröttnar efter bara ett par månader, tog hand om en 4-5 månaders kaninhona för ett tag sen som barnen redan hade tröttnat på och det är inte första gången, det är tråkigt.
Min kanin ligger nummer tyvärr uppe där med. Dock är blocket min sista utväg och såna där annons sidordå jag inte alls tycker om dom. Och för mig är det pga allt möjligt varför hon och dom andra djuren ligger uppe där.

Men man måste ju ha lite planering, inte bara ta kullar om man inte har nån plan hur man ska göra om man inte får ungarna sålda, vi har aldrig haft det problemet, alltid fått alla ungar sålda, även om efterfrågan går lite upp och ner under vår/sommar/höst.
#7 Vem är det riktat till? ^^
Kollade och ser annonsen där jag köpte Tingeling och det var i mars! Alltså har inte alla blivit sålda än:( Och så uppfödaren till Ville. Han systerär med på bild.
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
jag satte upp 3 kaniner där igår då jag inte hittar ägare på annat sätt. Och detta hänger på att 2 av de inte passar i min Avel samt att den sista behöver ett annat hem då jag inte har den tiden att ge honom som han behöver. Då han kräver uppmärksamhet konstant.
Men de med kullar som säljs hit och dit ser man tyvärr där ofta.. Och det tråkiga är att de flesta där är blandraser som #3 tog upp.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

#7 Inte riktat till nån bara en åsikt.
Bara i Västerås där jag bor fanns det 20 annonser på blocket i kategiron kaniner och gnagare. Tidig i somras då jag skulle köpa kanin så fanns det knappt 10 kaniner i västmanland att köpa och nu finns det 20 i västerås, helt sjukt :3
Klara & Tinycee
Jag tog över två omplaceringskaniner när de var runt 8 månader gamla (är tre år nu typ) och då bodde jag tillsammans med mitt ex i en trea. Senare flyttade vi till en tvåa och då tyckte alla omkring mig, inkl. min familj, att jag skulle "göra mig av med kaninerna". Aldrig i livet sa jag, de är ju mitt ansvar, och jag tar mitt ansvar när det kommer till mina djur! Tack och lov så var exkillen med på min linje så vi valde att skippa att ha köksbord och istället ha de två stora burarna där och låta kaninerna springa fritt i köket bland alla deras leksaker.
Så är det nu också (jag o killen har dock gått isär) och trots att jag i somras fick veta att jag är allergisk mot gräs (alltså även hö) skulle jag aldrig "göra mig av" med mina kaniner. Nu känner jag iofs inte av allergin så mycket med höet då jag har höbalen i städskåpet och fyller på 1-2 gånger dagligen. Idag möblerade jag dessutom om, tog bort de vanliga burarna o gjorde egna av kompostgaller så att det ska bli mer lättstädat och inte behöva ligga en massa gammalt hö o damma i burarna så att säga, för att inte riskera att min allergi blir värre.
Men jag anser att man får ta sitt ansvar och anpassa sig. Visst kan saker o ting inträffa men jag tycker omplacering verkligen ska vara den sista utvägen om det absolut inte går på annat sätt, men i dagens läge verkar många tycka det är den enklaste utvägen utan att ens försöka få det att fungera.
Har man skaffat djur har man ett ansvar. Kan man inte ta det ansvaret, ja då borde man inte ha djur…
#13 bra sagt!
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#13 Superbra sagt!
Skulle aldrig kunna sälja min kanin och skulle alltså inte kunna ha kaninuppfödning i så fall. Klarar inte av att lämna djur som man har känt en längre tid :3
Klara & Tinycee
Va fint att ni tar hand om kaniner som inte har det bra. Jag tycker det är helt underbart. Det är så deppigt att kolla blocket. En gång såg jag några som fått sin i bröllopspresent och nu sökte någon "med verkligt intresse som har tid". Så de själva förstod att kaninen hade behov men tydligen inte givaren då.
Jag har en mission: jag predikar för alla jag möter som frågar om kanin… om vad man ska tänka på innan man bestämmer sig.
Såg att min väns kaniner hamnat på blocket igen. Var bara några månader sen hon sålde dom.
Men dom kräver ju kanske lite extra från sin ägare. Hanen var knappt hanterad vid 8 veckors ålder och honan blev väl lite tjurig efter tonåren.
Men min vän blev allergisk och kunde inte ha dom kvar. Och nu är dom redan till salu igen.
#13 och man kan ångra sig rejält om man säljer sina kaniner. Det gör jag och mitt hjärta värker efter mina älskade kaniner.
När jag letade kanin för ett hal år sedan så kollade jag lite på blockat. Och jag ser kaniner som inte är sålda än! De är samma bilder så det är nog ganska svårt att få sålt kaniner.
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Tänkte det kan väl inte ändras så mycket på bara en vecka eller två… men kollade in på blocket nu.. oj oj va fel jag hade! :o minst 20 nya kanin annonser
Ska räkna dem (har ändå inget att göra )
*edit* 25 st varav 4 som jag vet/eller verkar vara seriös avel
//Joanna

#19 Jo det kommer jättemycket nya annonser just nu.
#20 :( Folk som köpt sommarkaniner? Eller är det påskkaniner?
26 annonser i västerbotten med varierande antal kaniner :/
4 som jag vet säkert är seriösa uppfödare, tragiskt :(
Jag kan köpa kanin från blocket. Nu senast när jag köpte min dvv Elsa så köpte jag på blocket.
Var ute och tittade på kaniner när jag såg dvv med hoppstam, och jag hade ju varit sugen på hoppning ett tag och så. Var en uppfödare som jag vet är seriös och köpt från förut som gjorde extrareklam för sig på blocket :)
Jag brukar annonsera på blocket, de kaniner jag säljer till kel brukar jag få sålda därigenom. Sällan jag annonserar ut kaniner med stamtavla där, de brukar jag annonsera på andra ställen. Har även annonserat ut icke utställningsbara angorakaniner, men där i annonsen så har jag varit noga med att skriva att de ska klippas 4 gånger per år, att det finns vissa angoror som kan tova en del, och att jag bara vill sälja till spinnintresserade.
Jag tycker inte just annonseringen på blocket eller liknande sidor spelar någon större roll, så länge man "gallrar" om man får många svar osv.
Alla sätt att nå ut till människor kan ju vara bra även om många ser just blocket som en "oseriös" annonsväg.
Det jag framför allt blir arg på är när det är så många vuxna som köper djur åt sina barn och sen försöker ge bort/sälja dem för att barnen "tröttnat". Det kan man väl räkna ut med lilltån att barn tröttnar på saker o ting snabbt!! Ska man skaffa djur till sina barn så måste man ju som förälder vara beredd på att ta hela eller delar av ansvaret och gärna själv ha intresse!! (Personligen kommer jag säkerligen ha kaniner om jag får barn men främst för min egna skull haha).
Sedan kan allergi komma/växa fram etc men om man har en känslighet från början eller liknande borde man testa först, som att besöka en 4H-gård, bekanta med kanin etc och det finns dessutom omplaceringssidor som man kan köpa kanin från där man även kan lämna tillbaka den om det inte fungerar.
Ändras andra saker kan man faktiskt försöka anpassa sig. Jag själv flyttade ju till mindre lägenhet men inte fasen lämnade jag bort mina kaniner för det! Jag valde att inte ha köksbord istället. Så man kan faktiskt ordna det på vissa sätt.
Önskar i alla fall att fler skulle tänka efter före man skaffar djur…
Jag har också lagt märke till det. Och vare gång så vill jag öppna mitt hem och ta hand om varenda liten stackare…
Men vi har tagit oss an fler än vad vi hade planerat öht, bara genom nån som känner nån som behövde bli av med sin kanin osv. Ville ha två kaniner… och har nu sex!!
Men ibland funderar jag på att göra om halva tomten till kaningård, där man kunde ta emot alla stackars överblivna kaniner och ge dem ett bra hem. Tyvärr så kostar det ju och tar en hel del tid!! :/
ska ta emot en hane som ska omplaceras… Har också lagt märke till det…
Det földar med kaninungar som ingen villa ha. Därför ska min inte ta kull barta för skojskull!
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
# 13 och # 24 Väldigt bra skrivet i båda inläggen Alla djurägare borde tänka som du Att köpa ett djur innebär ansvar, så det är viktigt att tänka efter före Alldeles för många ger upp för lätt och tröttnar på sina djur Vet inte hur länge kaniner lever (?), men att köpa "sommarkanin" och sen bara strunta i den efter några månader Usch, vad arg jag blir
Själv har jag chinchillor De kan bli upp til 20 år gamla Det är vanligt att de blir åtminstone 8-10 år Jag är allergisk mot hö och sanden de badar i, men det finns sätt att anpassa sig på i stället för att bara ge upp Jag planerar att ta hand om mina små älsklingar så länge de lever Det är de värda

JA just nu har vi väldigt många kaniner, fick precis tillbaka en "hittekanin" som en familj hämtade tidigare i veckan för att sätta med sin kastrerade hane, vars kompis hade dött, bara det att hanen inte accepterade honan, så efter att ha provat i 3 dar så kom dom tillbaka med henne. Så nu har vi minst 4 kaniner som ska iväg innan vintern, men jag är inte ett dugg orolig, för det kommer att finnas hem åt dom, det brukar höra av sig intresserade ända in i oktober.
#28 Jag ska själv prova nu att ta en kanin till, men jag kollade direkt så att det fanns möjlighet att just kunna ha kaninen på prov (vill ju inte att mina nuvarande två kaniner ska må dåligt om det inte fungerar).
Men jag ska ha kaninen på prov i två veckor då jag inte anser att man kan bedömma något på endast 2-3 dagar! Alla djur behöver ju tid att anpassa sig, dels är det ju en helt ny miljö med allt vad det innebär och sen dessutom andra okända kaniner.
Blir så irriterad, hur kan man påstå sig vara djurvän och beredd att ta det ansvaret om man inte ens kan ge djuren tid att anpassa sig?! (Menar inte specifikt den som du skrev om utan mer allmänt).
Jag har även två hundar och de funkar utmärkt tillsammans med kaninerna. Jag valde att ta det lugnt, sakta och vänja både hund och kaninerna vid varandra.
Detsamma kommer jag att göra med den nya kaninen, dvs ta det lugnt och hellre gå sakta men säkert framåt än att stressa fram något och sen säga att det inte funkar utan att ens ha försökt ordentligt….
#27 Tack, det var snällt sagt och gjorde mig glad.
Jätteskönt och roligt att läsa att du tänker likadant med dina djur :)