Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 971 ggr
[Bambis]
0

Hur är det egentligen?

När ungarna är nyfödda måste man lämna dom 100% ifred eller får man kolla på dom och kanske ta ett kort….? Beror väl också på relationen till honan.. :)

Peak303
0

Jag väljer att försöka lämna de ifred de första dagarna. Men att jag kollar så att alla ungarna lever och att de fått mat. Gör det 1-2 gånger om dagen de 3-5 första dagarna :) sen börjar de ju få päls och då kan man ju röra de lite mer. Men sen är det som sagt beroende på hur honan hanterar de :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

ninor
0

Finns de som rör ungarna samma dag de föds, sedan finns det de som väntar tills ungarna själva börjar skutta runt i buren. Första dagarna kan det väl vara bra att lämna ungarna någorlunda ifred och bara se till att de lever och får mat, att de ligger i boet och inte riskerar att frysa ihjäl. Jag har själv inte haft någon kull, utan ska para mina kaniner nu i augusti. Men jag kommer förmodligen göra så att jag första 1-3 dagarna bara tittar till dem och kollar att de mår bra. Efter det kanske jag lyfter upp dem och försöker få något kort eller två. ;-) Tror dock ungarna har det bäst i bolådan med mamman. Kaninerna ska ju klara av allt sådant själva, egentligen. :)

kaninlyckan
0

jag ska också ha i augusti jag ska bara kolla att allt går bra med ungarna och göra det man brukar göra

Skrattande

[Bambis]
0

Okej, det låter bra :)

[Bambis]
0

putt

kaninlyckan
0

kanske en dum fråga men hur ser man att dom  inte har fåt / har fåt mat

starfredberg
0

Jag har alltid haft väldigt tama honor och har alltid kollat ungarna och även tagit bilder utan problem. Man måste bara tänka på hur mammig honan är?

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

[Bambis]
0

#6 inga frågor är dumma! Man ser om deras magar är stora och runda, är dom inte det har dom inte fått mat :)

kaninlyckan
0

ok tack efter som jag frågade så kom candys ungar typ i igår  vid middnatt eller på morgonen

Fridaaaa
0

#9 Sånt ska man läsa på om innan man skaffar kaninbebbar ;) (tycker jag då ;) )
Ungarna är tjockare om magen :)
Honan diar bara dem 1-2 gånger/dygn

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bambis]
0

#9 Vad kul :)

devilsdaughter
0

Jag brukar göra stor skillnad på om den är första kullen för honan också. Den hona jag har nu som har en unge (hennes första), hon stampar i buren och blir irriterad och man är i boet. Efter man har varit där så stryker hon sig runt hela boet och bolådan för att få bort människolukten. Nu är ändå ungen 9 dagar och hon beter sig likadant. Så i regel kollar jag till ungen en gång om dagen nu och inte mer.

En annan hona jag hade för ganska länge sedan, hon brydde sig inte alls om att man höll på med ungarna. Så då kollade jag till ungarna mkt oftare och tog upp dem tidigare och oftare än vad jag gör nu med denna kaninungen. Beror till största del på hur mamman reagerar tycker jag. Och tar man flera kullar på en hona så lär man sig hur "framfusig" man kan vara med just den honans ungar.

[Bambis]
0

#12 okej, bra att veta :)

ninor
0

Är det någon som vet om kaniner funkar ungefär samma som hundar när det gäller ungar och revir? Min faster föder upp hundar och hennes ena hund brukar få mellan ca 8-13 ungar varje kull, och bryr sig då inte så mycket om ifall man är nära ungarna, gosar med dem etc. Hon har så många att hålla koll på. I sista kullen fick hon bara EN unge, och jisses, hon var så revirvaktande och i princip hopapde ner för trappan när man kom och morrade åt en. Hon bet även min pappa i benet en gång. Men då hade hon ju bara en liten unge att skydda. Så, funkar kaniner likadant tror ni? Är det lättare att hålla på med kaninungarna om det är fler i kullen? Är honan med beskyddande om det är få ungar?

devilsdaughter
0

14#, hm jag vet inte, men det kanske ligger något i det.. Min kaninhona har som sagt bara en unge nu och är väldigt retlig om man är där..

Fridaaaa
0

#14 Det beror på hundras, hur bra kontakt man har med sin tik och mycket annat hur tiken är när hon har valpar :)
Vet en som födde upp pinscher innan, och vissa av hennes tikar kunde bara hon gå in till när hon hade valpar upp till en viss ålder av valparna och ändå var hennes tikar socialtränade.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bambis]
0

Ja, jag får väl bara vänta och se :)

ninor
0

# 14 Ja självklart beror det på kontakten också. Min faster fick gå nära hundvalpen och röra den etc, men även hon sa att Wilma (som hunden hette, gick tyvärr bort för någon vecka sen) var mer revirvaktande, även mot henne.

Men hur revirvaktande honor är (oavsett djurslag) beror säkert på en kombination av saker. :)