Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 676 ggr
Mannez
0

Överlycklig, men lite frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är överlycklig idag, dels för att nästan alla mina kaninungar är tingade till jätetfina hem, men jag har fått lov att köpa en lejonhuvad dvärgvädur! En hane i färgen zobel blå, han är lite mer än 14 veckor. Uppfödaren heter Eva Hogenfält och uppfödningen heter Ringmurens Kaniner, rekommenderar henne starkt, köpte min fina lejonhuvade hane Cola ifrån henne och jag är supernöjd med honom. Fick själv träffa kaninen på Gotlands Kaninutställning, fick hålla lite i honom och då sa det verkligen klick :).

Men åter till sak, har lite frågor.

1. Jag har aldrig haft en kanin med hängande öron så är det nått speciellt man skall tänka på med öronhygien? Lite dum fråga, men värt att kolla ändå.

2. Är de lugna i sitt temprament som vanliga dvärgvädurar?

3. Lättlärda?

4. Vilken vikt brukar de hamna på?

5. Hur mycket pellets skall de ha, mina får ½ dl, fast den lejonhuvade hanen får lite mindre, annars äter han inte hö, ger pelletset "Kanin & Marsvinsfoder - Djur&Natur".

Här kommer en bild på honom när han var ca. fem veckor, bilden är lånad ifrån uppfödaren, tillstånd såklart.

Hälsningar Amanda och kaninerna

REXbunny
0

1. De beror på om hans öron släppar i marken eller inte. Men de kan ju ta för vana att kolla öronen ganska ofta. Du vad jag hört att de har sämmre hörsel och får lättare vax i öronen? Stämmer detta? rätta mig om jag har fel.

2. Ja jag tror de är lika i temperamentet.. Har själv ingen erfarenhet av det men. (sen är de ju olika för kanin till kanin

3. Samma har olika från kanin till kanin. men hyfsat skulle jag säga, som en dvärgvädur tror jag

4. Samma som dvärgvädur 1,4-1,9 kilo

5 Den får någon annan svara på..

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

slarvigt
0

#1 Jag frågade min veterinär, eftersom jag har en kanin med hängande öron. Hon sa att visst kan de få problem med öronen, men det kan alla kaniner. Det verkar inte vara en så mycket större risk, enligt henne.

Mannez
0

Puttar lite

Mannez
0

Behöver svar på femman

REXbunny
0

Du kan ju fråga hen du köper hen ifrån…

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

[theotoft]
0

Jag har precis köpt en lejonhuvad/dvv tös och uppfödaren rekomenderade ca 1dl pellets om dagen fram tills hon är ett halv år och sen ska hon ha en halv dl men man får känna efter lite då det är så individuellt hur mkt dom behöver och hur mycket dom äter.. Sålänge dom ökar i vikt som dom ska så det får man ju hålla lite koll på. :)

Uniqs
0

Jag själv har uppf av Lejon Dvv.. 1. Nej inget jag varit med om tidigare iaf.. 2. Ja gud ja, en av de mest trevliga individer jag någonsin träffat. Men det är ju klart, beror helt på hur man hanterar dom också.. Men mestadels så är dom underbara i allt enligt mig. 3. Ja, de jag haft/har har varit otroligt lättlärda, över min förväntan faktiskt! Men det är väl också lite från individ till individ. 4. I "utställningsvärlden" så ska dom väga mellan 1,4 - 1,9 för en 5 poängare. Så det är däremellan dom ska ligga på i vuxen ålder. 5. Jag har alltid givit mina Lejon Dvv 0,5dl pellets/dag vilket funkar super! ~ Mvh Amanda v, Uniq's Kaningård ~ www.Uniqs.weebly.com

[Wera]
0

1. Nej
2. Varierar men de är väldigt "allround" och jag ser ingen skillnad på min lejon dvv och min korthåriga dvv.
3. Det vet jag inte för jag tränar inte mina men jag tror det :)
4. 1.5 kg ungefär. Vanligast är nog 1.7 kg.
5. 0.5 dl har alla mina kaniner och alla är dvv.