När ska man sätta ihop?
Imorgon hämtar jag hem min kanin plus burar från stället jag har haft henne på, och på fredag hämtar jag hem en till kanin.
Min nuvarande är en hona på 3-4 månader som har gått med sin syster sen hon skildes från mamman. Och min nya är en hona på 7 veckor och som garanterat kommer direkt från kullen.
Nu undar jag om det är bäst att man sätter ihop dom direkt eller väntar lite?
Vore bra om någon hade en åsikt..
fattar inte riktigt…
Men sätt burarna bredvid varandra och efter några dagar när de kanske har nosat på varandra och kanske ligger bredvid varandra galler mot galler så kan du sätta ihop dem.
Gör liksom allt sjuksesift…. (stavning?)
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Vad är det du inte fattar?
det blev lite kronglig med alla kaniner, vem som vad vem och vad den har med dem som ska bo med att göra osv. m
Men gör som sagt som jag skrev #2
Jag skulle ha satt ihop dom direkt :)
Jag skulle låta dem träffas på neutral mark först innan du packar ihop dem i samma bur.
jag skulle satt dem i två olika burar bredvid varandra och sedan göra som #6 och sedan som #5 att sätta ihop dem.
Eftersom att dom är så pass unga bör det inte vara några problem - inga hormoner och inget revirbenägenhet. Så det är nog bara att köra och vill du vara extra försiktig ha dom under uppsikt första dagen och kanske på en neutral plats.
Tack så mycket!
Jag hade satt ihop de direkt!
Satte ihop två 8 veckors honor igår utan problem.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag skulle inte satt ihop dem överhuvud taget, honor har revir (de är kolonidjur) och i en vanlig bur får inte två honor plats med varsitt revir.
Honorna "sparkar ut" sina ungar när de är ca 7-9veckor i det vilda och då börjar honungarna leta egna revir, så dessa två är redan stora nog att skaffa revir.
Efter att en kaninkunnig med mycket erfarenhet och kunskap om kaniners beteende testat så drog hon den slutsatsen att för att två honor ska gå helt bra med varandra så kräver de 10kvm var och ska dessutom ha vuxit upp ihop.
Två honor kan gå ihop utan att rycka ihop, men den ena blir alltid förtryckt, måste äta, sova, kela med mera när den andra tycker det passar, ofta får dessa kaniner sämre självförtroende.
Naturligare är det att ha dem i varsin bur, så att de kan se varandra, då får de ju varsitt revir, enklare och billigare.
Men du gör som du vill, men jag skulle inte haft dem tillsammans.
#11 Precis som du säger, så är det faktiskt så. Har haft honor tillsammans och har fortfarande och det är en oerhörd skillnad på dem när man sedan särar dem.
Det är alltid en som blir förtryckt och den blommar inte ut i varken personlighet eller självförtroende förrän den får bo själv.
Jo jag kan hålla med om att det ofta blir någon mer eller minde utanför som beteer sig mer skyggt och inte lika socialt. Jag se släppt ihop en 8 veckors hane med hona med kull på 4 veckor utan problem :) men sen handlar det väl mer om individerna och hur dom trivs. Jag har haft 4 vuxna honor ihop syskon och mamma och alla blev sociala och trevlig ingen skillnad på dom. De hade en Hage på 4.5x4.5 m samt en bur på 50x200 cm. Men mamman ville vara mer ifred och trivdes så :) så de särades efter 3 år. Har en hona hemma som inte alls bryr sig i andra kaniner heller.